Illustratie van:

Steyr 9094 - Probleem versnellingsbak bij aankoop

Hallo

Wij hebben een steyr 9094 van het jaar 1994 mogen gebruiken van een verdeler. Deze heeft nu 6400 uren gedraaid. We denken deze misschien te kopen maar eerst zouden we wat meer info willen. Ze hebben de remmen net vervangen. Met de versnellingsbak is er iets mis volgens ons. Deze wil niet goed in versnelling en knarst zeer snel. Is het dan een slechte synchromesh? en is dit duur te vervangen? Ook heb ik al gelezen dat de mwm motoren niet zo lang meegaan. Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt

Jef De Muyter

Deel dit topic

Reacties

marcel-pek
Wij hebben ook een mwm motor 3 cilinder in een renault trekker staan, en hij heb zeker al 11000 uur gelopen met 1 keer een lekke koppakking
Baltus_steyr
Goedemorgen Jefdm . Wij hebben een steyr 9078 van bouwjaar 2001 dacht ik. Deze is echter wel met een sisu motor en uitlaat langs de cabine ipv een mwm motor en uitlaat in de motorkap. Deze trekker heeft inmiddels 11.000 uur gedraaid. Ik heb rond de 9000 de synchromesh van voor/achteruit laten vervangen( onderdelen volgensmij uit oostenrijk laten komen) en heb begin dit zomer de cardan ook laten vervangen, dit was ook een gebruikt setje uit oostenrijk. Verder bevalt de trekker goed. Motorisch loopt die als een tierelier en hoop ik er nu weer een vele jaren veel schik van te kunnen hebben!
Jefdm
@Baltus_steyr heb gehoord dat die sisu motoren inderdaad beter betrouwbaar zijn. Bij de mwm's zul je waarschijnlijk meer geluk moeten hebben met een motor die zoveel uren draait 😉
Onze CS94 met MWM-motor staat nu op 8700 uren. We hebben nog nooit echt grote stukken mee gehad, maar het probleem is dat er vaak kleine problemen zijn, die samen toch wel wat kosten. De versnellingsbak heeft bij ons nog niet opengelegen. De MWM-motor heeft een 1000-tal uur geleden een lekke koppakking gehad, maar aangezien de motor er vanbinnen nog goed uit zag hebben we besloten hem niet volledig te reviseren.
Dan zijn er nog een hoop kleine kosten zoals de inschakeling van de 4wd, waarvan een aantal plaatjes van vervangen zijn. Verder betreft het vooral elektrische storingen: een sensor, relais, schakelaar,moederbord of potentiometer kapot. Onze ervaring is dat wanneer er elektrische problemen starten, ze niet meer ophouden...
Een mechanische versie heeft op dat gebied wel een hoop minder problemen (mechanische hef en zonder high-low bedoel ik dan). Ik ken wel een paar van deze tractoren die tussen de 15 en 20 000 uren hebben gedraaid zonder grote problemen.
Voor de rest is het wel een enorm fijne tractor qua besturing voor boerenwerk in en rond de boerderij.
Jefdm
@tractorquintentje elektrische problemen hebben we nog niet gezien in de steyr waar wij nu al 2 maand met rijden. Misschien dat deze later moesten we hem kopen wel zou kunnen opduiken. Ook de 4wd werkt nog perfect. Enkel ook wat lekkages van olie onder de tractor.
Baltus_steyr
Volgensmij staan de mwm motoren er om bekend dat ze als ze tegen de 10 duizend uur lopen de kans op een lekkende kopping wel groter wordt...daarintegen heeft de sisu geen last van. En die sisu motoren zijn behoorlijk taai en die houden vaak nog wel even vast!! Last van 4wd hebben wij geen last van. is ook elektrisch. we hebben en paar keer gedonder gehad met de moederbord maar tot op heden geen last meer van gehad en het is en fijn klein sterk en compact (boeren)trekker!!
+1
Jefdm
@Baltus_steyr inderdaad is een goede trekker en makkelijk te besturen enkel die kleine dingetjes die toch aardig wat kunnen kosten. Zeker tegen een andere synchromesh van de versnellingsbak zie ik tegenop.
Baltus_steyr
@Jefdm nu met nieuw synchromesh kan ik als ik de trekker uit laat lopen zo in de vooruit of achteruit duwen. Dat mag natuurlijk niet want daar slijt de synchromesh van!!
Renze
De buurman heeft een Case CS 94 wat dus dezelfde trekker is. Hij heeft m ook vlak na aankoop teruggedaan onder garantie om de synchromesh te reviseren, dit gebeurt dus vaker, en behoorlijk prijzig door de arbeidsuren die erin gaan zitten.

MWM B-serie motoren raakten inderdaad gauw de koppakking kwijt, dit in tegenstelling tot zn voorganger. Dit had te maken met dat de cilinderbussen te diep in het blok gekotterd waren vanaf de fabriek, als ze gemodificeerd zijn (exacte hoogte van bus boven het blok oppervlak meten en uitshimmen) blijven de koppakkingen er wel in.

Puntje van de Sisu motoren uit die jaren is echter dat ze wel een slokje lusten. De MWM is zuiniger.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 9094 en hebben de trefwoorden motor en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
6
TREFWOORDEN