Fendt 305 LS - Waarop moet ik letten bij de aankoop van een Fendt 305 LS?

Ik heb een Fendt 305ls op het oog, kan iemand mij aanwijzingen geven waar ik op moet letten bij aankoop, ervaringen, problemen,.... zodat ik niet in het zak wordt gezet ;p
smekke

Reacties

gkgerbengk
Weet je ook welk bouwjaar die van is?
smekke
@gkgerbengk van 88
wesselfendt
Koppeling en de synchromessen kapot.
En hoeveel uren hij heeft.
En of hij een revisie beurt heeft gehad of niet ?
smekke
@wesselfendt Hoe kan je de koppeling testen of hij niet op is, vermits er een turbokoppeling in zit, is het niet te testen volgens mij
Wimsumar
Beste Smekke:

Quote Reactie van @smekke:
of hij niet op is

Grootste fout die FENDT ooit gemaakt heeft is deze 300-serie uit produktie te nemen.
Iemand die er nog 1 (of meer) heeft, rijdt deze ook helemaal op. Ik ben het helemaal eens met MartinZaandam dat met wat er te koop is je van de regen in de drup komt.
Onduidelijk is echter wat je met de trekker wilt.
Zelf opknappen/restaureren?
Direct inzetten voor alle werkzaamheden? (vergeet het maar).
Deze trekker aanschaffen en slechts zo nu en dan gebruiken waar hij toevallig nog geschikt voor is?
deJong
@Wimsumar ga ons 309tje van het winter een beetje opknappen, nieuwe remmen krijgt ie motorkap bijwerken (de bekende plek bij de koplampen) deuren weer maken nog wat nieuwe laken een nieuwe olie pomp .
+2
Fendt926Driver
Probeer de trekker met lopende motor voorzichtig in de versnelling te duwen ZONDER de koppeling in te trappen. trekker moet de neiging hebben om te gaan rollen. dan is de synchromesh nog goed van die versnelling.
probeer ook als de trekker voor uit rolt naar de achteruit te schakelen met koppeling ingetrapt ook dan mag het niet kraken. zo wel dan is van de achteruit de synchro kapot
kijk of de stuur cylinder lekt zo ja dan is die moeilijk weer lekvrij te krijgen
kijk of de handrem goed remt willen wel eens versleten zijn. als je ze te hoog op moet trekken kan er slijtage zijn. kijk ook of die er makkelijk weer af wil.
welke aftakas snelheden heeft de trekker?540 en 1000 of ook nog 750

verder is het eigenlijk een probleemloze trekker durf ze bijna met de ogen dicht te bestellen. maar om misschien wat van de prijs af te praten zijn hierboven enkele aandachts punten
let ook of
de trekhaak erbij is
topstang
cat 2 of 3 aan de vanghaken
massief of blikken front gewicht
30 of 40 km uitvoering

rij zelf op een 305 van 82 met net 11000 uur en kraakt iets met terug schakelen van 3 naar 2 verder alles sluit en werkt naar behoren en ideaal voor allerlei werkzaamheden
gkgerbengk
@Fendt926Driver Trekker is van 88 dus dan hebben ze toch standaard 540/750/1000?
marc102
Quote Reactie van @gkgerbengk:
Probeer de trekker met lopende motor voorzichtig in de versnelling te duwen ZONDER de koppeling in te trappen. trekker moet de neiging hebben om te gaan rollen. dan is de synchromesh nog goed van die versnelling.probeer ook als de trekker voor uit rolt naar de achteruit te schakelen met koppeling ingetrapt ook dan mag het niet kraken. zo wel dan is van de achteruit de synchro kapot

Typisch bij mijn farmer 102s tubomatik is dat wanneer ik stil sta en met ingetrapte koppeling de tractor in versnelling probeer te krijgen dat hij vooruit rolt soms wel 20 cm eer ik hem in de versnelling voel gaan. Hierbij kraakt hij niet tot nauwelijks, als ik jouw verhaal hierboven lees zou je haast denken dat dit een positief teken is? Puur uit interesse 🤔
+1
Fendt926Driver
@marc102 mijn eerste ingeving is dat jou koppeling niet goed vrij komt. Want hij begint te rollen net alsof je de kopeling niet ingetrapt hebt en later gaat hij toch in de versnelling
marc102
@Fendt926Driver Zou te veel of te dikke olie misschien het probleem kunnen zijn? Ofja probleem wil ik het niet noemen maar het viel mij op aan de hand van jouw opmerking dat dat wel erg bekend voorkomt.
+1
Wimsumar
Beste Marc102:

Quote Reactie van @marc102:
wanneer ik stil sta en met ingetrapte koppeling de tractor in versnelling probeer te krijgen dat hij vooruit rolt

In dit geval werkt de koppeling niet goed (de plaat komt niet "vrij"). Mogelijk is je vrije slag van het pedaal veel te groot.
smekke
@Fendt926Driver de achteruit is toch niet gesynchroniseerd, ofwel?
Fendt926Driver
@smekke zeker is de achteruit ook gesynchroniseerd. vanuit vooruit kun je hem in de achteruit zetten. trekker remt zelf op de bak iets af. kraakvrij gaat de versnelling in de achteruit terwijl hij nog vooruit rolt en met het koppeling op laten komen remt hij af tot 0 en gaat achteruit
walker1
De oude 300 en 600 serie van Fendt zijn denk ik wel de degelijkste trekkers van de jaren '80. Rijden er nog steeds heel veel van rond.
gkgerbengk
Weet niet hoe zuinig je op een trekker bent maar kijk ook naar de roest. Sommige mensen willen die serie's nog wel eens met se spuit van binnen schoonmaken en dus roesten/rotten deze trekkers ook onder de binnenbekleding/vloermat. Onder de vloermat kan je vrij makkelijk zien en dat is door achter de trap te kijken en dan tegen de onderkant van de vloer te kijken. Ook roesten deze trekkers vaak bij de achterlichten, onder de cabine rubbers en onder de koplampen in de motorkap. Vaak kun je aan de motorkap wel zien hoe netjes een persoon met de trekker is geweest. Je kan heel gemakkelijk de gril ervoor weg halen en dan achter/onder de koplampen aan de binnenzijde motorkap bekijken als deze schoon is of compleet doorgerot. dit is een haakse hoek met een horizontale zijde waar dus altijd rotzooi op blijft liggen.
deJong
@gkgerbengk ligt er aan wat je ermee doet. als de trekker veel in de stal staat worden ze ook niet beter op (stof van de koeien is zuur vreet ook alles aan.
gkgerbengk
@deJong Klopt, maar als je iemand bent die zuinig is op zn trekker, kan die hem ook in de kapschuur o.i.d zette in plaat van in de stal.
Volgens mij is het in de stal meer de ammoniak i.p.v de stof wat de roest veroorzaakt.
deJong
@gkgerbengk probeer die van ons ook zoveel mogelijk droog schoon te houden maar roesten doet ie op een gegeven moment toch wel. deed laatst de motorkap open en toen viel die er bijna af haha. en onze is van 89
+1
MartinZaandam
Een trekker mag oud zijn en (veel) gebruiksporen hebben, maar ALLES moet werken. Hele verhalen gehoord van: oh alleen maar een O-ringetje, of: Oh alleen een nieuw zekeringetje, maar uiteindelijk dure kosten moeten maken.

Als iets goedkoop en eenvoudig te repareren zou zijn, had de verkoper het zelf wel gerepareerd. Als iets niet werkt, gelijk de vervangingswaarde of LMB-reparatie kosten in mindering op de vraagprijs
deJong
@MartinZaandam als je het zelf niet weet neem je een monteur van een dealer mee toch? als je in het agrarisch werk zit heb je wel 1 of 2 vrienden die bij een lmb klusjesman zijn en ff zin hebben in een tochtje voor een trekker o.i.d.
+2
GerbertXL
Let vooral op je verstand, het zijn geen verkeerde trekkers maar vaak veel te duur voor wat het is.
spotmelker
Ik weet niet of het een 'Fendt- kwaal' is maar controleer of het stuur niet verloopt. Bij het rijden op de weg of bij het rijden op een markeurstreep is dat een ramp is mijn ervaring met die types. Bij klusjeswerk heb je er geen last van.
basia
@spotmelker

Dit is toch een normaal verschijnsel bij hydro-statische besturing ; volgens mij ?
spotmelker
@basia Gelukkig niet, er zit wel veel verschil in. MF's van de 500 serie waren ook van die dweilen als je er mee over de weg moest.
smekke
Ik ben de 305 ls gaan bezichtigen, zag er geen verkeerde trekker uit, schakelde goed, maar de handrem werkte niet, de lichten ook niet, de batterij was plat en de handgas bleef niet op een bepaalde stand staan, en tenslotte vond ik de vrije slag van het koppelingspedaal redelijk groot, de rest werkte naar behoren. De vraagprijs is 7750 euro, wat is jullie mening hierover?
Wimsumar
Beste Smekke:

Quote Reactie van @smekke:
geen verkeerde trekker

Zonder nadere informatie is er hier op het forum niks van te zeggen natuurlijk.
Voor de vraagprijs is niet/nauwelijks iets (vergelijkbaars?) te vinden.

Kijk en vergelijk zelf:

traktorpool.nl/gebruikt/a-Trekkers/…

Andere 300-seriemodellen: (306)

marktplaats.nl/z/zakelijke-goederen/…

Uitblinker: (Ook in prijs?)

mascus.nl/landbouw/tractoren/…
+1
Fendt926Driver
@smekke veel te duur. Als het een 40 kmh bak is maximaal 6000 - 6500 euro en een 30kmh niet meer dan 5000.
+1
jan-reitsma
@Fendt926Driver Hangt natuurlijk ook van de urenstand en de staat af he, een knappe 305 kan nog wel naar de €7000 lopen
jan-reitsma
@smekke Met de problemen die hij heeft had ik de helft geboden.. Het zijn verder fijne trekkers en erg degelijk als je ze maar goed onderhoudt en er goed op past!
smekke
@jan-reitsma hij heeft 6600 uur, maar als je op tractorpool e.d. kijkt kosten ze toch allemaal rond de 9000 euro (40 km uitvoering)?
Fendt926Driver
@smekke urenstand valt mij mee. misschien toch 7000 euro en alleen de 7500 betalen als ze alle mankementen verhelpen.
Jasperfendt
6600 of 16600?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS en hebben de trefwoorden fendt , advies , kopen en ervaring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!