Illustratie van:

IFA RS 09 - Ifa RS 09 loopt op één cilinder

Mijn Ifa loopt op één cilinder heeft een 2 cilinder V motor
Ik heb de compressie gemeten en de is op alle twee cilinders 20 bar
Als ik de verstuivers eruit haal en aansluit buiten de motor geeft deze een mooie pluim de verstuivers hebben we van te voren ook getest en gaan open bij 125 bar
Als ik de verstuivers omwissel blijft hij op dezelfde cilinder lopen
Hij heeft voor elke cilinder een uitlaat Uit cilinder die niet werkt komt diesel dit kunt je zien omdat de uitlaat naar de grond blaast en de beton nat word
Wat ken dit zijn????

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Gat in de zuiger?
Deutzoldtimer
Dan zou ik geen 20 bar meten toch
Fast Eddy
@Deutzoldtimer

Mmmm. Daar heb je gelijk in. 😁
old man jose
@Deutzoldtimer

Timing ???
Wimsumar
Beste DeutzOldtimer:

Quote Reactie van @Deutzoldtimer:
20 bar

Dat is niet overtuigend hoog.
Het is een indirect ingespoten dieselmotor neem ik aan? Werkt de voorgloeier in de 'niet werkende' cilinder wel?
Start eens met wat Startpilote.

RS-09 start:

Deutzoldtimer
Gaat rechtstreeks vanaf de nokkenas kan haast niet mis zijn volgens mij
old man jose
@Deutzoldtimer Dan kan het ook nog dat het terugslagklepje op de pomp lekt, zodat de druk in de verstuiverleiding afneemt
Deutzoldtimer
Wat zou ik daar aan kunnen doen?
Wimsumar
Beste DeutzOldtimer:

Quote Reactie van @Deutzoldtimer:
daar aan kunnen doen?

Het is niet aannemelijk dat het persklepje oorzaak van het probleem is. Je schrijft immers dat de verstuiver buiten de cilinder een mooie pluim geeft (en er een dieselolievlek onder de uitlaat komt).
Ik zou nogmaals de aandacht op het functioneren van het gloeisysteem willen vestigen.
Wellicht is starten door aanslepen een optie (vanwege de snellere = hetere compressieslag).
old man jose
@Wimsumar
Er komt wel diesel Wim, maar is deze op tijd???????????
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
is deze op tijd?

Voor de werkende cilinder kennelijk wel.
Er zal, gezien de typerende verschijnselen, wat aan de brandstofpomp moeten mankeren (of ieder cilinder heeft een eigen inspuitpomp) waardoor de inspuittiming van de niet werkende cilinder verkeerd is.
old man jose
@Wimsumar
Daar waren we het dus over eens, als het klepje lekt komt er toch een pluimpje maar een fractie later en dat is dan net funest.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
funest.

Het net gaat zich sluiten.
Als het pompplunjertje (in de inspuitpomp) niet volledig terugkomt, is er ook nog wel (wat) brandstofinspuiting, maar ook op te laat tijdstip.
old man jose
@Wimsumar
Dan zou het net zo kunnen zijn als bij mijn "old blue" een plunjer veer gebroken maar dan pluimt de injector niet moo alleen een heel klein snufje maar.
Deutzoldtimer
Trekker loopt wel op één cilinder dus dan zou de andere cilinder toch mee moeten doen
gloeispiralen werken wel dit is gemakkelijk te controleren omdat ze in de inlaat zitten
Wimsumar
Beste DeutzOldtimer:

Quote Reactie van @Deutzoldtimer:
loopt wel op één cilinder dus dan zou de andere cilinder toch mee moeten doen

Ja, dat is dan ook weer zo.
Heeft de motor 1 brandstofinspuitpomp of heeft ieder cilinder een eigen inspuitpompje?
Deutzoldtimer
Heeft één brandstofpomp

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de IFA RS 09 en hebben de trefwoorden startproblemen en loopt op één cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
8