Het was in 1965 dat deze Clayson M 80 van de band rolde in het Belgische Zedelgem. 'Maar' 4600 stuks werden van deze Clayson M 80 gebouwd, die de opvolger was van de Clayson M 73. De 80 serie werd geb

Clayson M 80

MMaarten
Het was in 1965 dat deze Clayson M 80 van de band rolde in het Belgische Zedelgem.
'Maar' 4600 stuks werden van deze Clayson M 80 gebouwd, die de opvolger was van de Clayson M 73. De 80 serie werd gebouwd van 1961 tot 1966.

Het was loonwerker Joseph Luyckx uit Thuillies die de machine kocht en ermee in het loonwerk aan de slag ging. Na trouwe dienst, werd de machine verkocht aan een landbouwer die er ook nog eens 25 jaar met werkte. Tot wanneer loonwerker Vanacker uit Watou de machine op de kop kon tikken en hem restaureerde tot dit pareltje.
De afvoercombinatie was ook niet mis, een Same Panther met kipkar.

Meer vind je uiteraard op deoudedoos.be/

Reacties

basia
Altijd leuk ; die oude combines . Vaak met een Ford diesel dacht ik ? hoewel je soms kon kiezen voor een motormerk ( vaak ook afgestemd op exportland ) B.V. Perkins en Deutz werden ook wel gemonteerd dacht ik ?
MMaarten
@basia Zover reikt mijn kennis helaas (nog) niet. Ik heb zelf ook nooit de machines weten rijden in die tijd. We moeten ze nu nog zoeken tussen alle hypermoderne machines.
Veel van onze kennis hebben we dan ook van 'horen zeggen' van de landbouwers of loonwerkers die er nog mee rijden.
Ettore Declerck
@basia Kon kiezen uit Ford(Fordson), Perkings of Mercedes Benz. 😀
Landini 6500
Keuze tussen Fordson en Deutz motoren (staat in het boek dat bij de mijne was M80 van 1964 )

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Clayson M 80 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!