Wat een lomp ding. Wel raar dat zo een formaat tractor wat zoveel geld kost nog niet eens een fronthef heeft.

Fendt 1046 op de open dagen van Joskin in Soumagne (BE)

Fendt 1046

Wat een lomp ding. Wel raar dat zo een formaat tractor wat zoveel geld kost nog niet eens een fronthef heeft.

Fendt 1046 op de open dagen van Joskin in Soumagne (BE)

Reacties

Loonwerker_Erwin
Is gewoon met fronthef te krijgen... en wat is duur?
+1
mdoornekamp
@Loonwerker_Erwin 3 ton vind ik wel duur. Fronthef is niet altijd nodig. Ik vind de fronthef op de jd 8R erg lelijk. Dan zou ik hem ook zonder kopen.
+5
caseboy
@mdoornekamp maar een fronthef koop je normaal nie omdat ie lelijk of mooi is maar voor de functionaliteit
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Je kan bij een 8R ook kiezen voor Sauter en volgens mij ook Zuidberg, die zijn veel minder lomp.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best meeste frontheffen op de jd 8R zijn lomp. Hier in de eemshaven rijdt ook één rond met een dumper. Dan wou ik zo'n hef er niet voor hebben
JD 6430 The Best
@mdoornekamp dat is ook een orginele jd hef.
+1
john deere 7810
@mdoornekamp

En toch vind ik een Fendt zonder fronthef een fiets zonder trappers 😉 Dan is zo'n trekker gewoon gehandicapt. Die domme fendt gewichten 😉 dat werkt toch ook voor geen meter die "broodjes"
930triplemaaier
@mdoornekamp als de fronthef dichter op de vooras zit oogt het al minder lomp maar door de wespentaile heb je een langere neus omdat de koelers ook ergens naar toe moeten dusja dat is een keus die jd gemaakt heeft. En de 8000 is een amerikaans sleurijzer waar de werktuigen nagenoeg allemaal nog achter de trekker hangen en niet zoals hier in europa ook ervoor. En omdat er vanuit europa de wens was van fronthef met aftakas knopen ze er nog een lompe fronthef bij voor. En pas sinds een paar jaar is er frontaftakas leverbaar op deze trekkers omdat bij de voorgaande modellen de koelers in de weg zaten. Hierdoor heeft in het zwaardere sigment en met name fendt het hier in europa goed gedaan
mdoornekamp
@930triplemaaier Ja klopt helemaal. De oudere 8000 series waren ook een hobbelende olifant op de weg. Dan zou ik in dit segment ook zeker een fendt gekocht hebben. De 8R met onafhankelijke wielophanging schijnt wel goed te rijden op de weg. Voor het sleur werk moet je natuurlijk gewoon de Jd hebben. Daar kan de Fendt 900 niet tegen op.
930triplemaaier
@mdoornekamp daar is het dieselverbruik dan ook wel weer naar
mdoornekamp
@930triplemaaier Van de Fendt???? haha. Dat verschil in brandstof verbruik geloof ik allemaal niks van. Wij hebben wel een een dag ingekuil met 7530 en Fendt 724 naast elkaar. Zelfde klant dus zelfde omstandigheden. jd met SR 155 en Fendt met SR 580. Eind van de dag getankt, was de jd 8 liter meer kwijt.
930triplemaaier
@mdoornekamp bedoel dat jd meer verbruikt
wel opvallend dat de jd meer verbruikt ondanks dat de fendt 40 pk meer heeft
mdoornekamp
@930triplemaaier Maar jij weet ook wel het verschil tussen een schuitemaker 155 en 580. En de fendt liep niet vol uit. En die jd is trouwens 225 pk
930triplemaaier
@mdoornekamp er zijn zelft 2 verschillen
mdoornekamp
@930triplemaaier Oh.... Het enige verschil dat ik weet is dat een 155 vreselijk zwaar trekt. En dat een 580 behoorlijk zwaar trekt.
930triplemaaier
@mdoornekamp de 155 is vergelijkbaar met de 660 kwa inhoud
de 145 is kwa inhoud ongeveer hetzelfde als de 580
mdoornekamp
@930triplemaaier ik dacht dat de 155 beetje tussen de 580 en 660 in zit kwa in houd.

Dit is een beetje lastig voor de loonwerkers met 155. Want als je die vervangen wil, moet je groter of kleiner. Diezelfde collega van mij heeft ook een 660 op demo gehad. Maar die is wel echt groot en zwaar.
930triplemaaier
@mdoornekamp dacht dat de 155 ruim 40m3 was de 660 is 42m3
mdoornekamp
@930triplemaaier ok. Dat scheelt niet zo veel. Een 155 is ook al echt groot hoor. Daar heeft mijn collega altijd een 7530 of groter voor staan
john deere 7810
@930triplemaaier @mdoornekamp

De verschillen van het brandstofverbruik worden steeds kleiner tussen alle merken. De trekkertest van de case optum al gezien? Zuinigste in zijn segment aldus de trekkertest. Je moet kijken wat voor werk je doet en welke wensen je hebt. Een Fendt is op straat zuinig. Maar als het op landwerk aan komt gaat het verbruik omhoog door de opbouw van de vario 😉 Hoe dan ook zullen hier altijd verschillende meningen over zijn omdat er geen echte feiten zijn omdat het gewoon bijna niet te vergelijken is.
mdoornekamp
@john deere 7810 Ja klopt. Eén ding vergeten ze helaas altijd in die test: Een motor van 300 pk is altijd zuiniger dan een motor van 100 pk.Dat is gewoon een vast gegeven. Daarom zal de Fendt 1050 waarschijnlijk ook een laag specifiek verbruik hebben. Maar daar is dus niks vreemds aan.
john deere 7810
@mdoornekamp

Nog een ding is ook een vast gegeven 😉 Dat er vele personen zijn die zomaar wat schreeuwen zonder dat ze er verstand van hebben 😉 (en even voor de duidelijkheid) daar bedoel ik jullie niet mee.
930triplemaaier
@mdoornekamp en de fendt 1000 serie heeft ook een nominaal toerental van 1700 en ik denk dat kwa motoren daar wel weer een nieuwe trend mee gezet is. Want lager toerental is minder wrijving in de motor dus minder brandstofverbruik. Vergis je niet dat fendt met heel wat dingen de eerste was.
john deere 7810
@930triplemaaier

Dat is inderdaad waar. Maar dat vind ik ook kortzichtig 😉 Als je kijkt naar de europese wensen kijkt wel ja, Wereldwijd gezien? Vind ik van niet.
mdoornekamp
@930triplemaaier ja klopt, Fendt is wel innoverend. En de technieken van de 1050 worden later weer in gangbare modellen gebruikt. John deere doet trouwens ook wel mee in de ontwikkelings race.
930triplemaaier
@mdoornekamp klopt maar meer op een ander vlak
@Loonwerker_Erwin

Dat klopt maar ik bedoel om die pk's op de grond te krijgen heb je toch veel gewicht nodig, maar bij transport dan weer niet. Dan is het toch makkelijk om even snel het gewicht te wisselen. Maar ik bedoel maar in die prijsklasse zal de fronthef in verhouding niet zoveel kosten daarom vond ik het wat raar uitzien met 2 kleine armpjes en een dikke strip als topstang.
930triplemaaier
@TerraJohnDeerefan met een stapel pallets heb je dit gewicht met behulp van de voorasvering zo afgekoppeld. waarom zou je dan investeren in een fronthef als je toch niet werkt met frontwerktuigen?
@930triplemaaier

Ja dat klopt. Maar je weet nooit wat later is, bij komende werkzaamheden ofzoiets. Op zo een investering kan er een fronthef ook nog wel bij lijkt me. En inderdaad wat @mdoornekamp zegt een fendt is kaal zonder fronthef.
+2
Andre150
@TerraJohnDeerefan Als hij groen/geel zou zijn, was je onderschrift heel anders geweest. Ik vind het een mooie trekker met een hoop techniek. Dat heeft z'n prijs.
@Andre150

Misschien wel maar de 8r vind ik ook een lomp ding, de 900 serie ziet daar integen minder lomp uit. Mij hoor je ook niet zeggen dat het een lelijk ding is maar het is een groot lomp ding wat ook logisch is met die pk's. En het is zeker een prachtig stukje techniek maar omdat je bijna alle Fendt's met een fronthef vond ik het bij deze even raar uitzien omdat me dit toch wel functioneel lijkt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 1046 en hebben de trefwoorden joskin , poseren en open dag geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!