Soms waren ze enkele jaren geleden nog werkelijk dagelijks in actie! Op het landbouwbedrijf van de familie Hoeckman deden tot enkele jaren terug nog 2 Schlüters Compact 750 (waarvan 1 Compact E4000)

Schlüter Compact 750

Schluterfan
Soms waren ze enkele jaren geleden nog werkelijk dagelijks in actie!

Op het landbouwbedrijf van de familie Hoeckman deden tot enkele jaren terug nog 2 Schlüters Compact 750 (waarvan 1 Compact E4000) nog geregeld het zware werk. Beide trekkers, zonder voorwielaandrijving, deden de nodige uren in de vette klei, was het niet ploegen of rotoreggen, dan was het wel voeders halen voor het vee. De ene, ouder model Compact van de 700-baureihe ging al iets eerder op pensioen en werd gerestaureerd. Ondertussen geniet ook deze 702-baureihe van zijn rustige leven en ondergaat hij een grondige restauratie!

En het geleur in de zware klei? Daar mag zo'n groene met gele velgen zijn dagen mee vullen 😃.

Reacties

+1
olro 61
Weer een mooi verhaal Simon! Hele mooie trekkers die Compacts zonder voorwiel aandrijving, ook bijzonder is de 3 cilinder Schlüter motor die zonder turbo er 70 pk uit weet te halen! Jammer dat er in Nordhorn geen 750 van de 702 Baureihe aanwezig was, ik had hem graag willen zien, en horen rondrijden want het 3 cilinder motor geluid is toch weer anders als de ook mooie 4 cilinder sound van de 850, 950 en 1050!
Schluterfan
@olro 61 er waren er 2 uit de 701 baureihe. Dat is de zelfde motor. Eentje uit Landkreis Freising, de andere Erding.
olro 61
@Schluterfan Er is er mij daar maar een opgevallen, en dat was, er een in de high speed kleuren.....helemaal niet origineel dus......niet mijn smaak.
Schluterfan
@olro 61

Het is vrij logisch te verklaren dat de trekker niet opvalt. Zonder dat de motorkap open is, is maar op 1 manier (en zonder naar het serienummer te kijken) te zien dat het een 750 is, en dat is door naar de motorkap zelf te gaan kijken. Niet omdat ze er een sticker opgekleeft hebben van "Compact 750", maar omdat de uitsparing aan de onderkant van de motorkap kleiner is. Simpelweg omdat de motor kleiner is. Simpel gezegt is een 750 een 850 maar met 3 cilinder. De radiator staat zelfs op de zelfde plaats als bij een 850, maar er zit een stuk flens tussen de radiatorschroef en de waterpomp als ik mij niet vergis. Zo konden ze toen der tijd de zelfde balken en moedergewicht gebruiken. En een langere trekker zorgt ook voor een beter rijgedrag. De laatste Compact 750 en 850's kon je als 40km/u versie kopen, en die willen nog wel eens hubbelen bij die hoge snelheid. Dat zal in de jaren 70 geen punt van aandacht geweest zijn, want tss de eerste 750 en de laatste zit zowat 10 jaar. Op dat moment was men gewoon met de gedachte bezig, met de onderdelen die ik heb, wat kan ik ervan maken.

Een filosofie die tot op de dag van vandaag bij vele andere fabrikanten overigens ook nog een vrij grote rol speelt denk ik!
+1
Schluterfan
@olro 61

Op deze trekker heb ik eens een oldtimerrit gedaan. Wel apart, zo'n familiehok op zo'n kleine trekker haha.
olro 61
@Schluterfan Zo groot is zo'n Compact kabine toch ook weer niet, toch?
+2
Schluterfan
@olro 61

Nee, maar het zijn gewoon de verhouding Cabine-motor en tranmissie die het een raar zicht geven. Hij is vrij hoog ten opzichte van zijn lengte zeg maar.
olro 61
@Schluterfan Ja, inderdaad dat is het, het komt door het hoge dak...later werd het een plat dak, en werd het een mini-cab genoemd.Toch vind ik het een mooie verschijning! Hij moest kennelijk ook zoveel mogelijk op zijn grotere broeders lijken....
a3vandiejen
Mooi hoor.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Compact 750 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!