Ook de waterpomp word gereviseerd.. Foto is geplaatst door Sojaboontje op 12-06-2017 om 23:12:47, met 19 reacties.

Schlüter Super 650 V

Sojaboontje
Ook de waterpomp word gereviseerd.

Reacties

schluterman
Gaat de motor ook nog open anders die vriesdoppen ook nieuwe in doen want die willen nog wel eens doorrotten
Sojaboontje
@schluterman
eigelijk niet van plan om de moter los te halen maar wie weet van het winter..
schluterman
@Sojaboontje Als hij goed loopt en niet te veel olie drinkt mooi dicht laten scheelt een hoop geld.
Sojaboontje
@schluterman
hij loopt nog super goed rookt bijna niet heeft alleen wat onderdruk
Sojaboontje
@schluterman
zijn er nog wel orginele zuigers+ bussen te koop? of moet je dan Nikasilen en overmaatse zuigers plaatsen
+1
Schluterfan
@Sojaboontje

Hoe dat nu zit weet ik niet, maar er zijn een tijdje geen zuigers van dia 100 geweest. Ik dacht dat bij @Rene schut er grotere gemonteerd waren (weet zo niet welke) omdat de originele op dat moment niet beschikbaar waren. @SchluterMarco kan dit wel vertellen.

Of je nieuwe zuigers en bussen steekt, ligt zo'n beetje aan je zelf. Ze zijn idd prijzig. Ik heb in de Compact 1 nieuwe zuiger moeten zetten, die het dichtst tegen de turbo zat. Die had diepe groeven, door telkens met een (te) warme turbo het blok stil te leggen. De warme slaat op de zuiger en daardoor groeven trok. Ik kon deze via het revisiebedrijf bestellen, de konden dat rechtstreeks bij Mahle ofzo. Als ik mij goed herinner heb ik toen voor een dia 110 zo'n 280euro zonder BTW betaald, maar in die prijs zaten wel de zuigerveren, die normaal ook zo'n 80euro het setje kosten. Wat die dingen bij Egelseer of Had kosten weet ik zo niet meer uit het hoofd maar ik denk dat de prijzen in de loop der jaren ook wel wat veranderd zijn.
Het vermelden waard ook is, ALS je nieuwe zuigerveren steekt, ze tegenwoordig enkel nog de sets met 4 veren per zuiger verkopen. Schlüter bouwde in de begin jaren van de SD's en de SDM's ook wel 5 zuigerveren in, maar de onderste liet men dan op een gegeven moment weg, omdat die teveel olie wegschraapte en de zuigers daarom minder soepel liepen. Zonder die ene veer was dat kennelijk beter. Ik denk zelfs dat het bij SAME (en misschien nog andere merken) ook zoiets geweest is.

Het geen ik nu ga vertellen kan ik niet 100% bevestigen, maar bij de 650 waren 2 motoren, in het begin de SD, die zuigers had met excentrische verbrandingsruimte, later kwam de SDM. De meeste SDM's hebben normaal zuigers met centrische verbrandingsruimte, maar ik weet niet of dat al in het begin ook was, en of dat telde bij zuigers met dia 100. Ik dacht eens gelezen te hebben dat bij het ontwikkelen van de turbomotoren Schlüter overstapte van de excentrische naar centrische voor betere verbranding, en dat daarom ook zou toepassen op de turboloze motoren (oa ook om efficienter te produceren, voor zover ze dat bij Schlüter ooit gekent hebben...).
Verbeter mij indien nodig @SchluterMarco en @schluterman 😛
schluterman
En die kosten maar een paar euro bij granit
+1
schluterman
Ik heb er een originele zuiger in gezet maar doe het niet meer veel te duur waar je voor schlüter een zuiger hebt heb je er van international 6 van. Dus ik zou zeggen overmaats zuigers erin als het nodig is
+1
Rene schut
Ik heb in de schluter super 650 zuigers met 110boring zitten andere waren toen niet leverbaar.
schluterman
@Rene schut flink op moeten boren of niet
Rene schut
Nee paste zo kompleet met bussen in het blok niks hoeven op te boren of afdraaien.
schluterman
@Rene schut valt niet tegen dan en nou meer vermogen ook dan
Sojaboontje
@Rene schut heb je er een met SD motor of SDM moter?
Sojaboontje
Bedankt voor de info allemaal was nog niet van plan om direct de moter te reviseren maar misschien met de tijd nieuwe radiateur + thermostaat zit er op dus eerst weer sparen
+1
Rene schut
Ik heb een SDM motor
schluterman
@Rene schut hoeveel pks heeft hij nou dan?
Rene schut
Ik heb hem nog niet aan de waterrem gehad dus weet niet hoeveel vermogen hij heeft de brandstofpomp heeft gewoon de oude instelling behouden verwacht niet veel verschil.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 650 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!