[@sojaboontje][@wim-same]Vanavond het donorblok van de Hatz verder uit elkaar gehaald. Bij beide cilinders zit aan één kant (rijrichting rechts) iets een stootrand bovenin de cilinder. Dus misschien

Hatz TL 17

hooidonk
@sojaboontje
@wim-same

Vanavond het donorblok van de Hatz verder uit elkaar gehaald. Bij beide cilinders zit aan één kant (rijrichting rechts) iets een stootrand bovenin de cilinder.
Dus misschien van het blok wat nog in de trekker zit, proberen enkel de kop te vervangen?
De koperen ring onder de cilinder is dunner dan degene tussen de cilinder en de kop, dus die zou ik eventueel ook nog om kunnen draaien. Dan komt de cilinder ook hoger te staan. Maar de dunne zal misschien niet voor niks onder de cilinder zitten? Minder temperatuur verschil?

Ik heb bij deze kop de kleppen getest. Thinner bleef er netjes op liggen, WD40 kroop er wel door heen. Maar dat kruipt overal tussen natuurlijk.

Reacties

+2
Sojaboontje
De ring(en) onder de cilinders zijn anders. Stootranden hebben ze allemaal, neem de cilinder met de minst dikke rand zou ik zeggen. Vervang je alleen de kop? Check dan ook even de speling, zodat de zuiger de kop niet raakt.
hooidonk
@Sojaboontje
Duidelijk verhaal!

Ik ben ook erg benieuwd wat ik tegen kom als ik het blok van de trekker los ga halen. Maar dat is wat meer sleutelwerk, dus dat kan nog wel even aan lopen.

Ik heb geen werkplaatshandboek van deze trekker, hoeveel zou de klepspeling ongeveer moeten zijn? 0.3mm?

Bij deze motoren kun je de kleppen lichten, dus de zuiger heeft best wat ruimte tot de kop. Als hij met open kleppen vrij draait, is dat genoeg?
+1
Sojaboontje
De klepspeling van een Hatz weet ik zo niet bij Eicher adviseren ze 0.2 maar dat verschilt per merk

(klik om te vergroten)

Mocht je een andere cilinder gebruiken kun je de speling meten door een recht stuk ijzer goed op de cilinder te klemmen zoals op de foto daarna kun je er met de voelermaat er onderdoor (let er op dat de zuiger goed boven in staat) dit zou 1 millimeter moeten zijn als je alleen de kop vervangt dan hoeft dit niet

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 17 en hebben de trefwoorden motorblok en cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!