In de trompetten zitten inmiddels nieuwe  olie keerringen. de achterkant is klaar.Gisteren begonnen met de voor as.

Same Drago

a3vandiejen
In de trompetten zitten inmiddels nieuwe olie keerringen. de achterkant is klaar.
Gisteren begonnen met de voor as.

Reacties

+1
Minitauro
Jij hebt vast en zeker goede hulp!😉
+3
a3vandiejen
@Minitauro Ja zeker, Wim weet heel veel en dat maakt het een stuk makkelijker.
+1
Henk 1120
@a3vandiejen Prachtig, hoe je het weer aan pakt, wordt vast weer een plaatje om te zien!
a3vandiejen
@Henk 1120 Dank je wel Henk, gelijk maar goed doen toch......het spuiten laat ik doen in de winter maanden.
Henk 1120
@a3vandiejen Wordt weer genieten, als die helemaal gereed is!
+1
a3vandiejen
@Henk 1120 Zeker, en deze gaat ook niet meer weg. Eindelijk m,n 6 cilinder hahaha.
+1
Henk 1120
@a3vandiejen👍🏼 Kan me dat gevoel wel voorstellen 😄 Staat ook op mijn verlanglijstje, maar dan komt de 6 cilinder er bij. M'n fijne 3 cilinder blijft 😉
wim-same
@Henk 1120 3130 ?
+1
Henk 1120
@wim-same Klopt! Is wel m'n wens... Is alleen jammer dat de meeste voor de trekker trek gebruikt worden. Als ik er 1 koop, moet het een echte boeren trekker zijn!
wim-same
@Henk 1120 Daar heb je gelijk in Henk. een mooie originel 3130 met HFWD is prachtig en uniek. met trekker trek word de boel alleen maar kapot getrokken, en de motoren opgevoerd met alle gevolgen van dien.
johndeere 2650
@Henk 1120 er staat er toevallig 1 op marktplaats.
marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…
Henk 1120
@johndeere 2650 Dank je! Maar als je 1 van m'n reacties iets naar onder leest, zoek ik een iets jongere met HFWD. Komt vast een keer op m'n pad...
johndeere 2650
@Henk 1120 a oke dacht dat je ook zo een oud neusje wilde. Piet everts was ook met zo 1 bezig een 3130 oud neusje met 4 hydrostaat
+1
a3vandiejen
@Henk 1120 Dat snap ik Henk, is ook een hele mooie John Deere.
Henk 1120
@a3vandiejen Dan wordt het er dus 1 met HFWD. Zo als ze origineel geleverd zijn. Blijft toch iets bijzonders!
a3vandiejen
@Henk 1120 Ja dat is zeker bijzonder....hydraulische voorwiel aandrijving toch?
+2
Henk 1120
@a3vandiejen Klopt. Heb er eerder mee gedumpert. Was een heel verschil, vergeleken met 2 wiel aandrijving!
a3vandiejen
@Henk 1120 Dat geloof ik gelijk...voor mij is de vierwielaandrijving ook nieuw, wel mee gereden natuurlijk maar nooit mee gewerkt .
+2
wim-same
@a3vandiejen rij maar eens een opraapwagen achteruit de kuil op, of een Dumper achter uit de stort op. Dan merk je het verschil wel.
a3vandiejen
@wim-same Dat geloof ik gelijk Wim.
+3
erik9831
@a3vandiejen
Quote:
deze gaat ook niet meer weg

Je beseft toch dat dit een zeer gevaarlijke uitspraak is … Dat wil zeggen, dat je een mogelijkheid zult moeten zoeken om bij te bouwen. 😄

Er komt altijd nog iets voorbij, ook al heb je alles, er is nog altijd dat ene dat je toch nog wil 😃 Dat is het leven van een verzamelaar 😂
+4
Mdbm
@erik9831 😆 zo herkenbaar. Alleen houdt de vrouw mijn verzameldrang nog wat tegen.
+3
Fendt926Driver
@Mdbm bij mij is het ook de minister van oorlog die mijn verzameling trekkers een beetje tegenhoudt.....
+1
a3vandiejen
casejxu
@Mdbm dus als je die inruil een win win situatie? Geen aankoopstop meer en meer te besteden?😂
Mdbm
@casejxu 🤣 Maar wie gaat er dan koken en kuisen? 😕
casejxu
@Mdbm ik had t alleen over eventuele voordelen😂
+1
a3vandiejen
@erik9831 Ja is waar, maar dan worden het er twee haha.
+2
Kramer U800
Kijk aan de gang zit er lekker in 💪
+6
langeslagdiesel
Kijk!!! Deze komt nog uit de tijd dat same gewoon goed was, en met heel veel details beter waren dan de concurrent. Zeker vergeleken met de groene die er naast verkocht werd. Dat kwam er wel uit als het echt zwaar ging. Vb: dubbel kruis vooras centraal aangedreven. As trompetten op paspennen die niet los liepen goed verdeelde versnellingsbak .geen grote gaten. Een hef die uniek goed was met de a c u regeling. een motor zonder absurd verbruik als hij op zijn tandvlees moest werken. En een machine gewicht waar je genoeg bij kon hangen als dat nodig was. Dus geen onnodig kilootjes heen en weer slepen. Veel later ging men bij same bezuinigen,, : 1 koelsnaar i.p.v. 2 dunner blikwerk, eh plaatwerk . Een verfspuiter die alleen op maandag werkte. Dunne velg pannen. Kachels die in de zomer het prima deden en nog meer van dat soort dingen. En als klap op de vuurpijl dacht men daar bij de fabriek dat men alle technische vraagstukken aan de afdeling VONKEN moest geven. Toleranties werden opgewaardeerd naar ( oud) Engelse maatstaven.. in 1 woord ZONDE!! Het was een technisch marktleider ten tijde dat de drago van de band liep. Tot een kleine 20 jaar later de familie volt de Italiaanse techniek met alle twaalf tegelijk in de steek liet. Echt heel jammer dat het zo gegaan is. Ze. Waren echt goed toen. Succes met de restauratie.
+3
a3vandiejen
@langeslagdiesel Bedankt, ook voor je verhaal....
kramer
@a3vandiejen Bij oudere trekkers heb nu eenmaal zulke reparaties, goed bezig.
Dit jaar zeker geen toertochten meer?
+2
a3vandiejen
@kramer Nee Bert, ga hem proberen gelijk goed te repareren met hulp van Wim, en in november gaat hij naar de spuiter.
Hij loopt wel een stuk harder dan de Tiger dus daar ben ik blij mee.
+2
Mdbm
@a3vandiejen Hoe snel loopt hij? @langeslagdiesel Mooi verhaal en helemaal mee eens.
a3vandiejen
@Mdbm Ik heb een wedstrijdje gedaan met Wim, ik op de Tiger en Wim op de Drago.
Hij reed me met de Drago voorbij of het niks was.
De Tiger liep 25 km per uur volgens de tomtom...dus denk dat de Drago rond de 30 km per uur zit.
Als hij klaar is zal ik het gaan meten met de tomtom.
dirkao
@langeslagdiesel mooi verhaal. je schrijft dingen waar ik geen weet van heb, dus kan ik er ook niet over oordelen. één ding: een kleine 40 jaar geleden heb ik alwel eens velg pannen van een sammie gezien waar de harten vlak bij de wielbouten uitgescheurt waren. iets waar ik met John Deere en Valmet/valtra nooit last van gehad heb Nu bij een Case farmall ook weer scheurende velgen
+2
wim-same
@dirkao Dit gebeurd bijna altijd als de wielen niet goed vast zitten. Ook na het spuiten moeten de wielen regelmatig na getrokken worden.
dirkao
@wim-same ben ik helemaal met je eens, maar wat ik gezien heb was niet bij de wielbouten zelf, maar een paar centimeter naar buiten
+1
wim-same
@dirkao Omdat de hartplaat dan wringt op een paar bouten. Waren alle bouten maar evenwijdig los gelopen zou je een ander effect zien.
+4
wim-same
@langeslagdiesel Is het ook niet zo dat een kleine 20 jaar geleden de Nederlandse Importeur liep te donderen met SAME. Dat andere groene merk, waar de heren meer financieel belang bij hadden, moest gepromoot worden, en dat deden ze o.a. door Same negatief weg te zetten. Het Importeurschap ging toen ook naar "De Vor" die al jaren Fendt importeur was, en dus totaal geen belang had bij SAME. Toen het al heel slecht ging met de verkoop van Same, was de SLH groep al bezig met de overname van Deutz-Fahr. Het importeurschap ging toen naar Sieberg, die alleen maar belang had bij Deutz-Fahr. Zo is het in relatief korte tijd goed gelukt om een toon aangevend merk zwart te maken, en van de Nederlandse markt te laten verdwijnen.
+1
langeslagdiesel
Dat het ( gerommel ) met de import van same er ook een bijdrage aan heeft geleverd dat het merk hier van het toneel verdwenen is, dat klopt wel. Maar in de tijd dat de vor met het ok garantie plan same tractoren aan de man bracht toen zaten de machines al niet meer echt lekker in elkaar. In grote lijnen klopte het wel. En de handige doe het zelf sleutelaar kon ook een wereld trekker aan een same hebben. Maar de gene die dat niet kon of wilde die kon zijn trekker wel vervloeken en na de garantie periode was hij ook nog eens niks meer waard. Nou dan ben je er klaar mee natuurlijk. Dan komt er een ander merk op het erf. En dat gebeurde nog al eens. Toen in 1989 de Antares 110 en 130 op de markt kwamen stond er een trekker met techniek aan boord en mogelijk heden die zijn weerga in de markt niet kende. Een unieke versnellingsbak met kruip tot 40 km gewoon schakelbaar met een pook in de bak. Een door ontwikkeling van de bak die in de laser serie lag. Zelf nieuwe trekkers van welk willekeurig merk dan ook met de meest uitgebreide ( schakelbak) komen nog niet in de buurt van de mogelijkheden van de same bak. Kruip is meestal een tussenbak als het er al op kan. Schakelen is een krime en niet over alle versnellingen schakelbaar. De Antares had remmen aan boord dat heeft nog bijna niemand. Maar er moest ook olie in wat bijna niemand toen had. ( 85w90 ) met antie slip. Anders had je geen rem. Maar daar moest je zelf achter komen. Maar het bleef allemaal niet heel. Zeker alles waar een paar draadjes aan zaten dat was bar en boos. De kachel was ook zon hopeloos geval zekering kasten die er om de haverklap uit branden. Massa kabel gemonteerd aan een blikke plaat voor in de neus. De lagers van de dropbox waar de olie pompen aangedreven werden kregen geen olie waardoor iedere 2500 uur de pomp uitviel te zwakke velgen en pannen waardoor je na een jaar op een hobbelpaard reed. Gasveer ogen die uit de deuren scheuren. Korte hef armen die krom gaan.( gietstaal) een laklaag die op waterverf lijkt. Dat zijn zaken die voort komen uit verkeerde bezuinigingen. Bezuinigen op kwaliteit kan niet. Daar kan een importeur of dealer niks aan doen. Toen men een paar jaar later met de titan full power shifft uitkwam die volledig electric aangestuurd was toen rolde same in het zelf gegraven graf en dat is zeer spijtig want in grote lijnen waren same tractoren dijken van trekkers met doordachte techniek aan boord. Ik heb er heel, heel veel uren met veel plezier mee gewerkt en aan gesleuteld..
+2
wim-same
@langeslagdiesel bij de Antares van na 1992 was dit opgelost. Veel merken hebben bij een nieuw model problemen gehad, alleen mag het bij sommige merken niet hardop gezegd worden.
+1
MF 2725
@langeslagdiesel Wij hebben vanaf 1992 tot 2003 een Antares 110 gehad. Super fijne en hele mooie trekker om mee te werken, op de omkeerschakeling na. Je moest 100% stil staan met de voet op de rem om normaal vooruit of achteruit te kunnen schakelen. 1x een chip van de handgasmodule kapot gehad en de hele trekker viel uit en niets deed het meer! Verder wel een degelijke trekker die altijd zwaar werk gedaan heeft in de zware klei: ploegen, spitten, diepwoelen en cultiveren. Heb nog steeds goede herinneringen aan die tijd. Wat Wim zegt klopt: de problemen die jij allemaal opnoemt, had onze Antares niet.
+1
wim-same
@MF 2725 Wat betreft de handgas module. Ik heb dit jaar een kapotte snelheids sensor gehad in een Daf CF. Je wil niet weten wat er dan allemaal niet meer doet of anders doet. o.a. cruse control deed het niet meer, motortoerental was ook onbegrensd. heel hoog diesel gebruik, wilde soms niet meer schakelen, enz. Dat allemaal door een kapotte snelheids sensor. Letterlijk alles gaat over de computer. Dat is bij de Antares ook zo.
MF 2725
@wim-same Dat klopt, inderdaad.
johndeere 2650
@Henk 1120 a oke dacht dat je ook zo een oud neusje wilde. Piet everts was ook met zo 1 bezig een 3130 oud neusje met hydrostaat

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Drago ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!