Een van de laatste echte Super 1500TVL's aan het werk, op een akkerdag in Unna! In de prijslijst van Schlüter zat ook altijd een vrij lange lijst aan opties. Deze 1500 heeft een optie die je maar zel

Schlüter Super 1500TVL

Schluterfan
Een van de laatste echte Super 1500TVL's aan het werk, op een akkerdag in Unna!

In de prijslijst van Schlüter zat ook altijd een vrij lange lijst aan opties. Deze 1500 heeft een optie die je maar zelden ziet. Sommigen halen ze er zelfs af, omdat ze het geen zicht vinden...

De optie waar ik het over heb, is de "Maisgitter". Dit is namelijk een ander rooster vooraan en aan de zijkant van de motorkap. Dit rooster was zo geplooit, dat de trekker extra koeling kreeg bij zwaar werk. Die optie werd in sommige gevallen aangevinkt, als de koper ook de zogenaamde '"Rüfa" op zijn trekker wenste. Rüfa staat beter bekend als Ruckfahrteinrichtung, zo kon het hele dashboard, stuurkolom en stoel 180° gedraait worden. Bij de optie Rüfa hoorde veelal ook een ruitenwisser op de achterruit. De Maisgitter was dan een optie die veelal gekozen werd door mensen die de bedoeling hadden om met hun trekker te hakselen. Zo hoefde men minder snel het rooster te reinigen tijdens het hakselen. Je moet wat in de jaren 70 en 80, tijden waarin de Cleanfix nog niet bestond....

Deze 1500 heeft zowel de Rüfa, ruitenwisser achter als de Maisgitter! De Drülu (luchtremmen) en fronthef maakten hem in die tijd bijna multifunctioneel!

Reacties

+1
GerbertXL
Kom op dat kan beter, anders heb je dr vaak een verhaal bij.
+4
Schluterfan
@GerbertXL

Het typen wil soms nog wel eens duren... 😀 . Maar het verhaaltje staat er intussen 😉
mf 6150
Met een 4 schaar spelen in die zandbak, waar zijn de 5e en 6e schaar? 😁
+2
Schluterfan
@mf 6150

Haha, ja je moet wat als je maar dit ter beschikking hebt.
casejxu
@Schluterfan hoeveel paarden bezit zoiets dan?
+3
Schluterfan
@casejxu

Vanaf 1990 hadden de gewone 1500's 155pk. Echter was in die tijd de lastgeschakelde en of Special versie populairder. Van de trekker op de foto zijn er op 8jaar tijd maar 40 gebouwd, incl die met lange spatborden!
casejxu
@Schluterfan special versie?
+1
Schluterfan
@casejxu

"Special" was een variant op de gewone trekkers. Dit stond ook op de motorkap vermeld. Mijn 1250 is ook een Special. Deze varianten hadden een motor met iets meer cilinderinhoud en vermogen. Waar bvb bij de gewone VL of TVL's een 7.1liter inlag, waren de Special's uitgerust met een 7.4liter motor. Vermogenverschil zat hem tussen de 10 en 15pk. Nadeel van de Special's is dat ze iets gevoeliger zijn voor de kopdichting. De rand tussen de bussen is 2mm dunner, waardoor ze meer de neiging hebben te gaan lekken. Ik heb bij mijn 12 er er op 400u tijd eens 2 mogen steken, maar dat was mijn eigen fout. Na vernieuwing is de beste oplossing na 50 bedrijfsuren de koppen nog eens na te trekken, dat scheelt wel is tot nu toe ook mijn ondervinding... Zelfs 25 jaar nadat de motorenproductie ten einde liep doen de huidige onderdelenleveranciers hun best om dingen nog te verbeteren. Zo zijn er ondertussen de versterkte kopdichtingen. Ze kosten wel wat, maar het vertrouwen is er terug, en dat heb je zeker nodig als je zo'n ouwe bokken nog bijna dagelijks inzet!
+3
olro 61
Weer een mooie foto, en weer veel informatie!
+3
a3vandiejen
Prachtig.
+3
schluterman
Prachtige foto en het verhaal ook super Simon
ljdekker
Geen topstang aan het frontgewicht?
+2
Kramer U800
Bedankt voor het mooie verhaal en de foto! Weer wat wijzer geworden over deze prachtige tractoren!
+4
stijn-de-bock
Een boer bij mij in de buurt heeft een 1500 super voor dagelijks gebruik en als ik zeg dat die trekker veel waarde heeft gelooft hij me niet.
Kramer U800
@stijn-de-bock Hahaha geen internet waarschijnlijk!
stijn-de-bock
@Kramer U800 zoiets ja.
Kramer U800
@stijn-de-bock Gewoon een bod van 5000 doen 😜😜
+2
walker1
@stijn-de-bock te vriend houden die boer en laten weten dat je wel interesse in die trekker hebt als hij er vanaf wilt.
stijn-de-bock
@walker1 hij is er wel aan gehecht.zolang hij leeft zal hij niet weggaan.
+4
Gavrie Willemsen
@stijn-de-bock dat is dan toch anders gelopen 😜😜
+2
stijn-de-bock
Ik denk dat het een 1518 als het een tvl is toch een mooie foto van een schluter die aan het werk is zie je weinig of nergens 😀
+1
Schluterfan
@schluter jan van samang

Is ook een 1518, nummer 020.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!