Foto van een D8006.
Na een grondige schoonmaakbeurt er helaas achter gekomen dat de motor nog behoorlijk zweet op 2 plekken. Goede nieuws is wel dat waar ik de de rubbers heb vervangen het wel droog blijft! :D
Bij 2 cylinders lijkt het tussen de kop en wand vandaan te komen.
Iemand een idee of dit op te lossen is?
Moeten de koppen gevlakt worden?

Deutz D8006

Foto van een D8006.
Na een grondige schoonmaakbeurt er helaas achter gekomen dat de motor nog behoorlijk zweet op 2 plekken. Goede nieuws is wel dat waar ik de de rubbers heb vervangen het wel droog blijft! 😃
Bij 2 cylinders lijkt het tussen de kop en wand vandaan te komen.
Iemand een idee of dit op te lossen is?
Moeten de koppen gevlakt worden?

Reacties

stegboer
Je kunt die pakking per kop vervangen als ik het goed heb
deutzisthebest
@stegboer

Klopt je kan hem per kop vervangen. Alleen heb ik begrepen dat ik nog de motor heb met geschuurde vlakken zonder pakking of ring. Die kwamen later pas.
Kramer U800
Als de kop echt lekt kan je de kopbouten nog natrekken. Meestal zijn de fabriek opgaves te licht en moet je ze nog een keer natrekken.
deutzisthebest
@Kramer U800

De pijpjes van de stoterstangen blijven droog. En verder kan ik niet veel andere dingen bedenken waar het uit zou moeten komen. De pakkingen van de uitlaat en inlaat zijn ook droog.

Wellicht slecht te zien op de foto maar de olie ligt onder de kop op de bovenste koelvin van de wand. En vanuit daar wordt het overal naartoe geblazen.

(klik om te vergroten)

Kramer U800
@deutzisthebest Tja lastig, dan zou je toch de kop eraf moeten halen om te zien waar het hem in zit. Lekt hij ook niet bij de pakking van de kleppendeksel? Mijn Deutz F6L712 motor heeft scheurtjes in de cilinderkoppen bij de voorkamer, niet doorlopend maar wel aardig diep. Luchtgekoelde Deutz motoren konden er niet goed tegen als ze in 1 keer stil werden na het rijden of vol gas draaien, daardoor wilden de cilinderkoppen nog wel eens scheuren, als dit in een vervorderend stadium is dan de mijne kan hij gaan lekken door de scheur heen en olie en diesel naar buiten blazen. De 912 serie heeft ook nog geen klepsteelrubbers dus zou kunnen dat er langs de klepstelen olie naar de cilinder gaat en via de scheur er weer uit in het uiterste extreme geval, voor de rest zou ik het ook niet zo 1, 2, 3 weten.
deutzisthebest
@Kramer U800

Mijn ervaring met sleutelen aan motoren is niet zo heel veel. Deze trekker is ook een beetje een leerproject. Dat van de kopbouten strakker aandraaien lijkt mij nog een oplossing om te proberen voordat ie helemaal uit elkaar moet.
De originele spanning is beginnen met 40nm, daarna 3 keer 45° aandraaien en als laatste 30°. Totaal 165° dus.
Wat zou er nog bij kunnen? Nog een keer 45°?
Kramer U800
@deutzisthebest Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan, ik heb het een hoop gelezen. Ik dacht dat onder andere @dx11 het een keer gedaan had. Ik zou er wel voorzichtig mee zijn.
+3
InsaneNL
@deutzisthebest 30-40nm + 3x45° + 30° is de nieuwe specificatie, als de motor nog nooit los is geweesd zal die nog op de oude 30-40nm +3x45° zitten. Als je niet weet op welke specificatie de motor zit zou ik er niet gelijk 45 bij doen.

de kop er af halen heeft ook weinig te betekenen. Tank eraf, in en uitlaat eraf, plaat om de stoterstangen eraf, plaatwerk aan de achterkant er af, verstuiverledingen er af en de plaat boven op de koppen er af. dan ben je er als het goed is. Kop kruislings in kleine stappen los draaien, hoeft mischien niet persee maar kan nooit kwaad. Als je kop lek is zie je dat duidelijk in de rand waar die op moet afdichten, meestal zit daar dan een zwarte plek. Met een extra cilinder bus en schuurpasta kan je de kop prima weer vlak krijgen. Kop op de kop in de bankschroef, schuurpasta op de rand en dan de bus er boven op, bij voorkeur met nog wat extra gewicht een kilo of 2 en dan heen en weer draaien zonder drukken. Als je de kop geschuurd hebt moet je de kop speling wel opnieuw meten, stuk soldeertin +- 2mm dik op de zuiger leggen en de kop hand vast zetten of 40/50nm en dan de motor een keer rond draaien met een sleutel op de krukaspoeli. Kop er weer af halen en het tin opmeten, het moet minstens 1mm blijven op het dunste punt en max 1,3. als de speling te klein is kan de deutz dealer shims leveren, lmb die al lang deutz dealer zijn zullen ze gewoon op de plank hebben liggen. Het mooist is natuurlijk om de bus er helemaal af te halen om de nieuwe shims er bij onder te doen maar je kan ook de zuiger naar het bovenste dooie punt in die zuiger zetten en de bus omhoog trekken zonder hem van de zuiger af te halen en de shim shuin door knippen(absoluut niet haaks doorknippen) en hem er dan omheen doen en de bus weer laten zakken, niet de netste manier maar het werkt prima. Natuurlijk opnieuw meten met de shims eronder. het enige moeilijke met terug in elkaar zetten is het monteren van de veren van de stoterstang buizen. Hier moet je een tooltje voor maken, strip van 5 a 10 mm dik rond buigen en aan de uiteinden een ronde hap uithalen zodat je de veer er met een stoterstang buis tussen gedruk kan krijgen. rubbers en kappen op de stoterstang buis monteren en dan de buis eerst en het blok laten zakken en dan iets optillen dat die ook in de kop zit en het tooltje weg trekken en je hebt de buis weer op de plek zitten. De rest moet redelijk voor zich spreken.
deutzisthebest
@InsaneNL

Super bedankt voor de uitleg! Maakt een hoop duidelijk. Het klinkt allemaal als goed als goed te doen.
Ik twijfelde ook nog over een kit setje. Op die manier kan ik de nieuwere kop krijgen met de ring erin.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!