Foto van een Zelfbouw Oprijwagen voor de IHI 45N kraan. Er komt 1 geremde as onder zodat we veilig de dijk op en af kunnen rijden met de Fendt 250 v waar ook nog een remventiel opgemaakt moet worden.

Zelfbouw Oprijwagen

Foto van een Zelfbouw Oprijwagen voor de IHI 45N kraan. Er komt 1 geremde as onder zodat we veilig de dijk op en af kunnen rijden met de Fendt 250 v waar ook nog een remventiel opgemaakt moet worden.

Reacties

+1
mdoornekamp
Ziet er goed en degelijk uit. Zitten de assen star aan het frame of kunnen ze bewegen. En krijg je hout of staal als dek.
+1
marcel-pek
@mdoornekamp ze zitten star aan het frame, ik denk dat ik er traanplaat op maakt
mdoornekamp
@marcel-pek Ok. Ik heb ook traanplaat op mijn dieplader voor de midi. Tussen de rongen buigt het plaat door de jaren wel wat door. Ik heb de rongen om de 40 cm. Traanplaten zijn 120 x 250
marcel-pek
@mdoornekamp oké mooi spul is dat. De rongen zitten bij mij ook om de 40 cm. Hoeveel mm dik is het traanplaat bij jou?
+2
mdoornekamp
@marcel-pek Eh, dikte weet ik zo niet. Heb de kar niet zelf gemaakt. Is door een mechanisatie bedrijf gebouwd. Ik heb er trouwens vrachtauto bandjes onder. Dubbellucht. Slijt wat minder.
+2
Fendt926Driver
Ik zou liever houten planken (azobe) hebben. Zijn veel minder glad dan ijzer traanplaat.
+1
Loeideutz
@Fendt926Driver Een goede reden om voor traanplaat te kiezen. Gemakkelijk schoon vegen, blijft niks achter in de spleten tussen de planken. En een (semi)minikraan is zwaar genoeg om te blijven staan. Vastzetten moet je hem toch, anders dondert hij er bij de eerste ietwat snel genomen bocht vanaf.
+1
Fendt926Driver
@Loeideutz zat later ook te denken dat er misschien wel rubber rupsen onder de kraan zitten.
Dan maakt het niet zo veel meer uit met gladheid
+2
fendt308-driver
@Loeideutz wil je een kraan verliezen moet je toch wel heel lomp doen
+1
Loeideutz
@fendt308-driver Nee hoor. Één te snel genomen bocht of één keer een snelle stuurcorrectie moeten maken om een fietser te ontwijken en het kan al gebeurd zijn. Zolang het rechtdoor gaat zal er niet veel mis gaan, maar op het moment dat er gestuurd moet worden gaat het fout.

Zelf ooit meegemaakt, tractor, 90 pk met voorwielaandrijving, met voorlader met lege bak, hoog in de lucht hangen om er fatsoenlijk onder door te kunnen kijken. Niks achter de tractor hangen. Een bocht aan het nemen, zelf dacht ik dat het niet zo snel ging, toch lichtte hij aan de buitenkant het achterwiel, een beetje. Door tegensturen zakte die weer en gebeurde er niks. Was er op dat moment een tegenligger geweest, waardoor ik dus niet had kunnen tegensturen, weet ik niet of het goed had gegaan.

Wagen is plusminus 90 cm met midi-kraan erop ligt het zwaartepunt al gauw op 2 meter hoogte. Weinig nodig om dan om te vallen als je iets te ver moet uit wijken in de berm.
fendt308-driver
@Loeideutz we gaan het niet eens worden denk maar te snel door een bocht valt bij mij onder lompigheid.
Wat jij zegt over de voorlader heb ik gehad de eerste keer dat ik met een lely schudder de weg uit ging, die staat vrij hoog op de poten maar achteraf gezien ging dat ook gewoon veel te snel. Gelukkig wel goed afgelopen na de bocht wipte hij de goede kant op
+1
Loeideutz
@fendt308-driver Dat we het niet eens gaan worden was ik al bang voor, maar dat geeft niet. Wat is te snel door een bocht rijden? Dat is bij iedere bocht anders. Soms gebeurt het mij wel eens dat ik een bocht neem, of een kruising, of wat dan ook, en dat ik achteraf denk: dat had wat minder gemogen.
Wat, in deze regio, ook wel wat meespeelt, is de breedte van veel wegen. De meeste wegen in het buitengebied hier zijn maar een meter of 3 verhard. De berm erlangs loopt schuin naar de sloot af en je mag blij zijn als je 2 meter te berijden hebt. Vaak is het minder breed, is de insteek van de sloot wat ronder of staan er bomen of struiken. Als je dus eens langs de weg moet en je schat de berm niet goed in of je ziet het kuiltje niet, dan kan het zomaar zijn dat de wagen wat meer veert als jij in schat. En net bij dat veren schuift de boel een klein beetje op. Tot het net teveel is.
mdoornekamp
@fendt308-driver het oprijden is soms ook een probleem als je rupsen vies zijn
wim-same
@mdoornekamp Als je goede oprij bruggen heeft met hoekprofielen op zijn kant is oprijden met hele vuile klei rupsen nooit een probleem. Ik ben heel blij met mijn oprij wagen. met mijn oprij bruggen valt de klei er ook gemakkelijk uit. het enigste nadeel is dat hij iets bonkt met een kraan erop rijden.
mdoornekamp
@wim-same zulke oprij bokken heb ik ook. Maar je begint vaak te glijdem op de schuine kont van de wagen. Ik heb op de wagen vierkante staafjes overdwars gelast.
wim-same
@mdoornekamp Zodra ik van de brug af ben, en op de schuine kant van de bak kom ( Traanplaat ) heb ik zelfs met de vuilste klei rupsen geen last van glijden. Gleiden tijdens opladen is zo link. Brrrr. maar dan staat de kraan op de vlakke bak ook niet lekker. Zo heb ik ook nooit geen last dat er een spanband abnormaal strak staat, dat je kunt constateren dat de kraan iets verschoven zou zijn.
mdoornekamp
@wim-same ik heb nog rialing op de kar
fendt308-driver
@mdoornekamp ja vooral lekker met een beetje klei eronder. Onze vorige kar had smalle oprijplanken dan werd je niet heel gelukkig als je ging glijen. Die kar was wel laag want de kraan stond tussen de wielen. daarmee hebben ze ook wel 20 mee rondgereden zonder ooit aan vastzetten te denken. Nu staat hij er boven gooien en beginnen ze het te leren dat een spanband erbij hoort (die boete hielp ook wel een beetje haha)

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@fendt308-driver ik heb ook wel 10 jr met de kraan los op de kar gereden. Maar na de 1e boete toch maar vast gezet. Alleen als het heel dicht bij is, rij ik weg zonder sjorbanden
mdoornekamp
@Fendt926Driver azobe kan ook wel glad worden. Met hout heb je wel minder deuken en gemakkelijker vervangen
wim-same
@mdoornekamp Traanplaat hoef je nooit te vervangen.
wim-same
@Fendt926Driver Ik heb hardhout gehad op mijn DAF oprij wagen, maar toen het herfst werd, en nat, gingen alle planken bollen. Als ik een kluit bagger met mijn handen eraf wilde vegen had ik de splinters in mijn handen. Hout eraf, traan platen erop. Ideaal en nooit glad. Chassis onder blijft ook veel droger. Iets hol rijden tussen de bintjes doe je altijd, maar ik heb 4 of 5 mm traanplaat, en die buigen niet veel door hoor. Traan plaat is duur, maar ik ben dik tevreden.
mdoornekamp
@wim-same mijn volgende kar moet ool weer traanplaat op.En dan rongrn om de 30 cm. En de naden tussen de platen ook helemaal dicht lassrn. Anders gaan ze open staan als ernaast een deuk komt.
+1
inspecteurfendt
Goed bezig!
+1
wim-same
@marcel-pek En waar moet jij je spanbanden aan vast haken. Met koker profielen gaat dat niet. Ik heb op de zij kanten U- profielen waar ik bij iedere gebint een spanband kan haken.
+1
marcel-pek
@wim-same komen rondom sjorogen te zitten is de bedoeling. U profielen werkt ook goed inderdaad.
+1
@marcel-pek

Twee korte kettingen met haak op aan de zijkant van de wagen lassen. Dan kun je de kraan eroprijden met het schuifblad aan de achterkant, haak je de kettingen in het schuifblad en vervolgens trek je met de kraan de kettingen op spanning. Aan de andere kant normaal nog een spanband over de rupsen en het spul kan nergens heen.
+1
mdoornekamp
@TerraJohnDeerefan ik zet mijn 6 tonner nog vast met 2 sjorbanden. Maar moet eigenlijk met ketting
+1
Mdbm
@TerraJohnDeerefan Goed idee. Ik trek de 4 hoeken vast met 4 riemen, maar jouw oplossing werkt wel sneller.
@Mdbm

Ja dat werkt fijn zo. Als je vol in de ankers moet hoef je tenminste niet bang te zijn dat de kraan zal schuiven.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Oprijwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!