een Caesar 3510. Geplaatst door Rickwagter op 16-03-2020 om 20:00:45, met 18 reacties.

Caesar 3510

Een Caesar 3510

Reacties

wim-same
Een Caesar, Die zie je niet veel meer. Bij ons in de buurt zijn er nog 2 loonwerkers die er één en de andere heeft er nog een paar.
+2
schluterman
@wim-same dit is iets voor Huub
wim-same
@schluterman Waren wel ideale kranen voor de landbouw, Relatief weinig gewicht en een sterke mechanische wiel aandrijving.
+4
schluterman
@wim-same hier in de buurt lopen er ook nog twee en er hangt constant een grond dumper aan ongekend als je dat span ziet en loopt dik 45 km per uur
+1
new holland koen
@schluterman Als wij dezelfde bedoelen lopen er wel meer dan 2 bij dat bedrijf🙈
Sowiso al 3 in ieder geval...
Fendt926Driver
@schluterman ha ha.
Zeker wel..
Maar een bevriende loonwerker heeft mij geadviseerd om er af te blijven
new holland koen
@Fendt926Driver Waarom?
Zijn oerdegelijke kranen dit volgens mij?
Fendt926Driver
@new holland koen hij had er 2 gehad.
En met name de vele electronica zorgde nog wel eens voor storingen...
+2
schluterman
@Fendt926Driver ik denk dat nog wel meevalt hoor en zeker als je een wat ouder type hebt. Ga bijvoorbeeld eens het type na de 900 serie van liebherr kijken 916 of 918 of caterpiller. Ik denk dat je daar helemaal gek wordt van elektronica. En dan erbij je moet er ook ooit gewoon geluk mee hebben.
+1
Fendt926Driver
@schluterman klopt.
ben ook niet zo heel bang aangelegd.
kon een ceasar kopen en heb toen getwijfeld. later had ik het er na en toen mocht die niet meer weg.
zo ook met een atlas gehad wou ik kopen mocht niet weg, toen het wel mocht had ik het geld net ergens anders in geinvesteerd.

ben nu wel weer met wat bezig zal ook genoeg electronica in zitten maar heb er wel vertrouwen in maar moet de juiste machine nog net op mijn pad komen
+1
roscho
@Fendt926Driver Zo'n 3510 is best een degelijke kraan, maar ze hebben wel een probleem waarvan ik niet weet of dat intussen verbeterd is. Ze hebben geen planetaire aandrijving en daardoor willen de steekassen wel eens stuk gaan. De meeste hebben voor en achter verschillende wielmaten. Daardoor komt er heel veel spanning op de aandrijving te staan als je op verharde weg per ongeluk de 4wd aan laat staan. En om die uit te zetten, moet je uitstappen, de bediening zit met een hendel voorop de onderwagen. Een luie machinist zal die kraan dus snel kapot hebben. De assen zijn duur en niet onbeperkt te krijgen. Wil je er een voor een redelijke prijs, dan moet je naar een vrachtwagensloper. Wellicht moet je de 4wd pas aanzetten als je echt vast dreigt te lopen.
Door de grote bandenmaat rijdt de kraan wel door praktisch elk terrein. Ze hebben hydraulische aandrijving voor op het werk en een versnellingsbak voor op de weg. Daarmee zijn ze in staat om flinke aanhangers te trekken en hoge snelheden te halen, toch met een relatief lichte motor (simpel Ford-blok).
Bovenstaande geldt overigens voor de oudere 3510, de nieuwste ken ik niet.
+1
Rickwagter
@roscho Om de 4wd in te schakelen bij dit model zit er een schakelknop naast de armleuning.
worteljcb
@roscho gewoon even vanuit nieuwsgierigheid:
Hoe heeft zo’n ceasar de aandrijflijn lopen dan? Als deze mechanische wielaandrijving heeft en de motor in de bovenwagen toch?
roscho
@worteljcb Ik heb het nu over de oudere 3509. Daar zat een versnellingsbak naast de cabine, dus ongeveer boven de doorvoer naar beneden. Ik neem aan dat daar een neergaande as doorheen loopt naar een tandwielkast die dan verdeelt naar voren en naar achteren. En die overbrenging was star, anders zou de kraan op 1 as gaan slippen als je met een flinke last zou gaan rijden. En dat was ook meteen het probleem, de kraan had nl. voor en achter verschillende bandenmaten, dus dat wrong als een gek. De wielen werden dan weer aangedreven door steekassen, ik dacht van een bepaald type vrachtwagen. Die kon je dus op de dump nog wel eens treffen. Omdat er geen planetaire overbrenging bij de wielen zat, kwam er veel te veel kracht op die as te staan, waardoor ze regelmatig stuk gingen.
Ik weet eigenlijk niet hoe de hydraulische aandrijving was geregeld, ik heb het idee dat deze ook bovenin zat, bij die versnellingbak, en slechts 1.
worteljcb
@roscho Interessant, nooit geweten. Dat begrijp ik ja, gaat niet lang werken in de praktijk. Vooral met zo’n hoog koppel op de as. Zelfs met verreikers wel eens problemen meegemaakt, doordat de stuurhoek voor en achter niet gelijk was.

Maar lijkt me toch onmogelijk om zowel een aandrijfas als een hydrauliekcircuit in de doorvoer te krijgen?
En hoe deden ze dat met draaien dan of kon dat niet tegelijk met de mechanische aandrijving? Zou gauw als dat je gaat draaien, gaat de aandrijfas toch harder of zachter draaien. Dat zou rare dingen gaan veroorzaken. Anders moet je toch minstens een koppelomvormer of vloeistofkoppeling erin hebben lijkt me.
+1
roscho
@worteljcb Zo goed heb ik het ding destijds niet bestudeerd, ik weet dat er wel een vergrendeling op het hydraulische aandrijving zat zodra je mechanisch reed. Tegelijk gebruiken was dus onmogelijk. Als de boel op mechanisch stond, kon je evengoed draaien en bak en steel bedienen. Maar dat doe je alleen als de versnelling vrij staat, dan kan de uitgaande as van de bak dus vrij draaien.
Grote voordelen van die mechanische aandrijving was dat het ding er beresterk mee was. In Groningen trokken aardappelboeren er zware kippers mee door het natte land. En op de weg liep het ding zo'n 35, als je tenminste de goede versnellingen kon vinden en kon schakelen met dubbelclutchen.
Ik denk dat de kraan waarover ik het heb van rond 1985-1990 was, waarschijnlijk is er sindsdien wel e.e.a. aan gemoderniseerd.
+1
a3vandiejen
@wim-same Bij ons in brandwijk is er ook nog een loonwerker met een Caesar kraan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Caesar 3510 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!