Foto van een Claas Jaguar 930, mais er weer af nu de hakselaar weer mooi schoon gemaakt en begonnen met het ombouwen naar gras

Claas Jaguar 930

Fordje4600
Foto van een Claas Jaguar 930, mais er weer af nu de hakselaar weer mooi schoon gemaakt en begonnen met het ombouwen naar gras

Reacties

Fendt926Driver
Mooi gelopen in de mais?
Weinig storingen en bijna niet vast gezeten?
Hoeveel ha mais heb je ongeveer weg gewerkt?
Fordje4600
@Fendt926Driver verliep machtig, comfortabele machine veel meer opties. Als het langs de kanten wat korter was en groener zet je de invoer ff wat sneller zodat het niet zo fijn gehakseld word.
1x heeft een chauffeur bijna vast gezeten in het droge zand
Verder 1 tastarm van de stuurautomaat afgebroken en nog met enige regelmaat ijzer in de invoer of een volledige rol puntdraad in de bek.
Qua hectares heb ik geen idee hoe veel we weg hebben gewerkt
Fendt926Driver
@Fordje4600 mooi dat het zo goed gelopen is.
En ook mooi gelopen heeft.
Stuurautomaat armen zijn nogal prijzig.
Maar bij ons zeggen we ook altijd gratis hakselen gaat zeker niet lukken.
Onze zit rond de 34 a 35 liter per ha mais.
Komen jullie ook in die buurt?
Loonwerker hier met een jd die elke keer terug en optoert op de kopakker kan 32 liter per ha halen.
+2
radium45
@Fendt926Driver Dat terug en optoeren kan de 800 en 900 serie van Claas ook. Dynamic power noemen ze dat. Alleen ik vind het averechts werken. De motor begint was weer vermogen te leveren als die de kooi weer vol heeft met mais en dan moet hij terug zien te buffelen..Ze moeten dat heel eenvoudig maken via een potmeter oid. Als je de bek laat zaken dat die dan al full power levert. Maar de doctoren in Harsewinkel zijn vast veel slimmer als ik...
Fendt926Driver
@radium45 ik vindt het ook niets.
Heb het idee dat de motor er veel meer van te lijden heeft.
En als je moet wachten op een kar doe je zelf het gas er wel af
radium45
@Fendt926Driver Gas er af... Blijkbaar bespaar je toch diesel door op de kopakker tijdens het keren het toerental te laten zakken. Je kunt het ook zo aflezen op de terminal.
newholland6640
@radium45 vind dat soort dingen wel mooie technieken maar moet wel perfect op elkaar afgestemd zijn .

Nieuwere vrachtauto's gooien de auto heuvel af ook in de vrij, heel erg leuk als je dan een halve procent brandstof bespaard. Maar bijvoorbeeld een Mercedes pakt gewoon drie km te laat weer op. Dat kost alleen maar brandstof.
radium45
@newholland6640 Herkenbaar, dat merk je ook vaak als je met hydrostaten de bult afgaat. Dan duurt het net te lang voor de boel weer op druk is als de weg weer naar boven gaat.
newholland6640
@radium45

Ook zoiets indd, in de praktijk komt het erop neer dat ik hem handmatig weer inschakel.
caseboy
@newholland6640 ik weet niet hoe het bij andere merken is maar de eene volvo doet dat wel eb de andere niet. dat licht bij volvo aan het software pakket war je voor je v-bak kiest bij de aanschaf. Je hebt bij volvo pakketen voor bijv: distributie, bouw, lange afstand, zwaar transport.
En een eigenaar van een transportbedrijf vind dat vaak wel leuk dat ie een halve procent brandstof kan besparen vooraal op veel auto's
930triplemaaier
@caseboy ik rij op een veel met een volvo vrachtwagen en het klopt idd wat je zegt. Maar ik gebruik vaak nog vaak de powermodus met een volle vracht om vooral als het druk is net met wat een hogere snelheid in te kunnen voegen. En zoals als ik door een tunnen ga dan rij ik ook vaak bijna 100km/h als ik onderin de tunnen ben en dan ga je vaak ook al weer bijna direct omhoog maar mijn ervaring is dan ook dat als je de cruisecontrol het werk laat doen dat ie dan te laat weer op pakt.
Fordje4600
@Fendt926Driver hier ook minimaal 32 liter maximaal 39 liter per hectare, ligt ook aan het perceel/transport/wachten op wagens
rommert14
Mooie hakselaar, hoeveel rijen kan deze verwerken?
maikwolsink
@rommert14 12 moet lukken maar zal niet heel hard gaan.
Ik vermoed dat hier een 6 voor zit
EA_MF
@maikwolsink @rommert14 volgens de boekjes van Claas is een 10 rijer de max, maar dan ga je niet heel hard meer vooruit waarschijnlijk
rommert14
@EA_MF een 10 rijer zal hier nog wel lukken denk ik
+1
radium45
@rommert14 Zoals hier de mais gewoonlijk is moet je voor een 10 rijer toch wel een 650 pk of meer hebben.
caseboy
@EA_MF mischien is zo'n 10 rijer voor andere landen of continenten meer van toepasing is waar ze kleinere mais en andere rassen hebben
Fordje4600
@rommert14 wij hebben er een 6 rijer aan zitten, een 8rijer kan wel, dan ga je gewoon terug in rijsnelheid. Meer als 8 kan bij de percelen hier in twente/achterhoek haast niet. Mij is altijd verteld minimaal 60 pk per rij met korrelkneuzer
930triplemaaier
@Fordje4600 hoe breder de bek hoe langzamer je rijdt hoe hoger de efficientie van de hakselaar omdat je onder normale omstandigheden minder vermogen kwijt bent aan het rijden en je hebt een wat regelmatigere invoer
Fendt926Driver
@930triplemaaier hoe breder de bek hoe zwaarder en langzamer rijden en in natte jaren heb je niets over om door natte plekken te komen.
Als je met een 6 rijer mooi 5 a 7 km door kunt rijden krijg je al genoeg mais aan de kuil
+3
radium45
@Fendt926Driver Wij kwamen er dit seizoen achter wat echt capaciteitsverhogend werkte... Nieuwe grotere wagens die binnen een halve minuut leeg zijn. De kuilplaats is veel eerder vrij voor de aanrijcombinatie en de wagens zijn merkbaar sneller weer terug op het land... De man op de kuil was beduidend sneller bij met het egaliseer- en aanrij werk.Het aantal wachtminuten daalde merkbaar van de hakselaar.
+2
@radium45

Dat geloof ik graag. Ik heb er ook een hekel aan als chauffeurs de laatste spriet mais eruit willen hebben. Je zou denken wat maken die paar seconden uit maar die tijd helpt je echt op de kuil. Ik zeg gwn lossen tot de grote bonk eruit is en wegwezen, die kruiwagen wat in de wagen blijft liggen maakt het verschil echt niet maar de tijd wel voor mij. Maar de meeste chauffeurs zien niet in dat die tijd zo kostbaar is.
radium45
@Fendt926Driver Natte plekken? Wij hebben al 3 jaar meer problemen met het stof. 😂
Fendt926Driver
@radium45 als jou geheugen nog goed is.
Kun je vast wel een nat seizoen herrinneren.
Dan ben je blij met een lichte combi met iets pk over
+1
radium45
@Fendt926Driver Dan had je ook geen 800 serie machine moeten kopen want die hebben het nadeel dat ze heel snel vast op de grond liggen met de aandrijving van het voorzetstuk en de dieseltank. 😀
+1
ford8630power
@Fendt926Driver Hier in de buurt liep de eerste 12 rijer van Nederland met een Krone 650. 650pk houdt niks over maar met 710/70r42 eronder komt die overal door. Heel veel kleine stukjes hier in de omgeving, en juist op die kleine stukjes is het ideaal omdat je amper hoeft te draaien.
radium45
@ford8630power Wemekamp?
ford8630power
@radium45 wemekamp ja, inmiddels doen ze wel het meest met een kemper 12 rijer ipv de krone
radium45
@ford8630power Ja vroeg ik mij af, wat is het voordeel van die kemper ten opzichte van een krone bek? Kolvenverliesverhaal?
+3
rubencasecs
@ford8630power het klinkt misschien vreemd maar juist op kleine stukken win je veel met grote machines, omdat je veel minder kopakker/verliestijd hebt
rommert14
@rubencasecs ja vast 😂
rubencasecs
@rommert14 denk ff logisch, ploegen met een 8 schaar moet je half zo vaak keren als met een 4 schaar, keren is verliestijd dus met een 8 schaar doe je ruim meer dan 2x zo veel als een 4 schaar. Als ik gras haal voor stalvoeren moet ik op een perceel wat 3 hoekig is 3x zoveel steken dan dat ik hem maai met 7,5 meter.
rommert14
@rubencasecs je hoeft minder te keren, maar keren met groot materiaal op een klein perceel valt ook niet altijd mee, ik rij liever 3 kilometer verder voor een perceel van 10 ha dan dat ik 10 percelen van een hectare dichtbij heb.
rubencasecs
@rommert14 dat is logisch het gaat erom dat grote machines ook en juist op kleine percelen interessant zijn
rommert14
@rubencasecs wel wat een grote investering voor die paar keer minder keren.
rubencasecs
@rommert14 jij maait toch ook met 9 meter ipv een 1,85 terwijl die veel goedkoper is. Je moet alleen wat vaker keren🤷🏼
+1
rommert14
@rubencasecs dat is wel weer een heel groot verschil niet, de 9 meter haalt nog geen 7 ha per uur op kleine hoekjes, dat kan een 6 meter ook dus zou je goedkoper uit ziin, punt is dat wel ook percelen van 12 ha hebben dus is een tripple weer sneller.
@ford8630power 710? Das bijzonder? De hakselaars die hie hakselen staan op 900s
+1
ford8630power
@ronald-deutz-fahr destijds hadden hakselaars allemaal 800/65r32s voorop, wel wat breder maar een stuk lager dan die 710's
Fordje4600
@ronald-deutz-fahr wij hadden 800/65 r32 op de vorige hakselaar, nu 710/70 r38 michelin lage druk banden
radium45
@Fordje4600 Die 60 pk is inderdaad een redelijke norm.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 930 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!