Uit de oude doos,  beetje wazig maar vond het toch de moeite om hem te plaatsen.  Ford 6600 tarwe aan het zaaien.

Ford 6600

tombo
Uit de oude doos, beetje wazig maar vond het toch de moeite om hem te plaatsen. Ford 6600 tarwe aan het zaaien.

Reacties

jammermaarhelaas
Wat zit er voor de zaaimachine? Lijkt iets van een aangedreven eg?
tombo
@jammermaarhelaas Is een Lely rotoreg met een opbouw zaaimachine
jammermaarhelaas
@tombo

Oke. Mooie combi, 80pk kan het doen.
+2
mklok
@jammermaarhelaas officieel 78 pk
JD3010
@jammermaarhelaas Hier stond toen 75pk voor een 4m rotoreg met zaaimachine. Dat ging toen ook.💪
+1
930triplemaaier
@JD3010 is er nu meer vermogen nodig omdat de grond moeilijker bewerkbaar is? of is het omdat men meer wil/moet doen in minder tijd?
+2
JD3010
@930triplemaaier ik heb er nu 100pk voorstaan omdat de grond toch wat minder makkelijk bewerkbaar is geworden, maar ook omdat het veel makkelijker is. Trekker ervoor en rijden, bij die andere trekker moest er ook nog een berg gewicht voorop. GPS geeft ook een extra prikkel om ermee te zaaien.😉
jammermaarhelaas
@JD3010

Oke, dat ging dus ook.

Gaat mij om het feit dat dit gaat. Zal met grondsoort en omstandigheden te maken hebben, echter, er is sindsdien her en der wel een trend naar zwaarder en meer vermogen te zien geweest terwijl dit landbouwkundig gezien geen verbetering heeft gebracht en volgens mij.

Ik wil niemand iets voorzeggen, ik snap wel hoe de praktijk werkt, maar zoals jij verteld en hier op de topic foto kan het ook.
+1
JD3010
@jammermaarhelaas De trend naar groter en zwaarder past mij ook niet, maar ongewild doe ik er zelf toch ook een beetje aan mee.
930triplemaaier
@JD3010 ik denk zodra de robotvoertuigen gemeen goed worden dat we dan weer naar kleinere lichtere machines gaan omdat de dure factor arbeid min of meer weg valt. Wat nu door enkele machines wordt gedaan met dito personeel wordt straks door meerdere kleinere geautomatiseerde machines gedaan en in de gaten gehouden en gecontroleerd door 1 persoon. Voordeel is dat bij storingen dan het werk ook niet compleet stil komt te liggen
+3
roscho
Quote Reactie van @930triplemaaier:
Voordeel is dat bij storingen dan het werk ook niet compleet stil komt te liggen

Misschien zie je dan wel dat de pers doorrijdt, terwijl de hark stuk is... 😉
JD3010
@930triplemaaier Ja klopt, arbeid is gewoon een probleem. Goed personeel is nog lastiger te vinden.
930triplemaaier
@JD3010 arbeid is in die zin een probleem dat het veel geld kost
+1
JD3010
@930triplemaaier Ik hoor regelmatig dat machines stilstaan, omdat er geen bestuurder was.
+1
930triplemaaier
@JD3010 dat geloof ik ook wel maar ervaring hangt ook weer een prijskaartje aan
+1
JD3010
@jammermaarhelaas Ik heb trouwens nog best wat trekkers zonder cabine, dat is voor mij echt geen straf om ermee te werken.
+1
jammermaarhelaas
@JD3010

Hier net zo.
+1
a3vandiejen
Mooi hoor.
+3
radium45
Lely Maasland. De uitvinder en patenthouder van de rotor-kopeg.
Lely had vroeger op veel dingen het patent zoals bijvoorbeeld de wereldberoemde ketsplaat.
+1
jammermaarhelaas
@radium45

Naar verluid is Lely groot geworden door wat anderen hebben uitgevonden maar de middelen niet hadden om patent aan te vragen (sleeptand bij de schudder, het rubber uitstroom stuk bij de ketsplaat, en vast nog wel meer).

Neemt niet weg dat dit goede en nuttige zaken zijn, ongeacht wie het octrooi/patent heeft.
+3
roscho
@jammermaarhelaas Beter goed gejat dan slecht bedacht! 😄
+4
Towaberg
Zeker de moeite, als je een wazige foto van 2020 zou plaatsen is het maar niks, maar bij een oude geen probleem 👌
+4
Hannesman
@Towaberg tja zag je pas als je ze terug kreeg van ontwikkelen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!