Foto van een Massey Ferguson 133 met kemper opraapwagen, ergens midden jaren 70. Foto komt uit het fotoboek van mijn opa, de eerste mf op het bedrijf. Een prachtig beeld van hoe er vroeger ingekuilt w

Massey Ferguson 133

+1
ErikMFgek
Foto van een Massey Ferguson 133 met kemper opraapwagen, ergens midden jaren 70. Foto komt uit het fotoboek van mijn opa, de eerste mf op het bedrijf. Een prachtig beeld van hoe er vroeger ingekuilt werd. En voor de oplettende kijker de bijrijder was voor de foto even bovenop de volle opraapwagen geklommen.

Reacties

+2
akkermopet
Die heeft hem goed vol gestampt..🤠
+2
ErikMFgek
@akkermopet dit stuk weiland lag ook op afstand. Er werd geprobeerd zoveel mogelijk mee te nemen.
akkermopet
@ErikMFgek Als het maar achter de touwen blijft 🤣👍👍
ErikMFgek
@akkermopet het voordeel van touwen is dat ze wel mee rekken. Heb heden ten dage al veel opraapwagens voorbij zien komen waar voorwand en achterklep krom waren.
langeslagdiesel
@akkermopet kemper gebruikte staaldraad aan de bovenkant en het Achterhek. De buren hadden een miedema. Deze had touw.
langeslagdiesel
@langeslagdiesel een kleine variant van de L25. Type weet ik zo niet meer.
+4
bob de bouwer
Prachtig mooie foto. Kleine trekker voor opraapwagen, tegenwoordig moet er minimaal 100pk voor
akkermopet
@bob de bouwer Dat kon ook omdat de opraapwagen maar één invoer balk in zat!
+1
ErikMFgek
@akkermopet dat klopt. En 1 mes.
+3
a3vandiejen
Schitterend, mooie foto.
+7
langeslagdiesel
Mooie foto van twee klassiekers. Met zon ladomat ook veel hooi geladen onder melkerstijd. Ook zie ik iets heel herkenbaars op de foto. Deze vracht is geladen met 1 mes in het midden van de invoer. Als je de wagen dan vol probeerde te persen dan probeerde de wagen altijd de zij hekken er uit te persen. De op gestuwde baan hooi boven de invoer klapte dan ongelijk dubbel en ging scheef omhoog lopen. Dat probeerde je dan met uit het midden vandaan laden te compenseren. Dat was al een sport opzich. Bij het lossen bleef er altijd een dikke prop tussen de raffer en de messen zitten. Dat was zonde van de toch al niet zo grote inhoud. Zonder messen had je daar geen last van, maar dan stond je, je eigen het lazarus te trekken aan de vork om het in de hooiblazer te krijgen.
+1
ErikMFgek
@langeslagdiesel jouw verhaal klopt helemaal. Ik weet niet helemaal zeker of deze vracht nog in de hooiberg ging of dat ze al rij kuilen maakten, het het zal er om spannen.
+5
langeslagdiesel
@ErikMFgek voorjaar en zomergras ging bij ons de berg in. Dat waren er twee. En het land op afstand ging in kleine pakjes op een buiten klamp. Maar dat heb ik nooit echt bewust meegemaakt. ( te jong ) later is het land op afstand afgestoten. Kuilen deden we in de nazomer/ herfst. Dat vond ik altijd een periode die heel dubbel was qua werk. Zwaar gras in de ronde silo kuilen en een paar weken later begon je met hooi bijvoeren in het land, om de weide periode zo ver mogelijk te rekken zonder al te veel liter verlies. Pinken kwamen helemaal niet binnen en werden de hele winter volop bijgevoerd. Daar zat dan een pak haar op! Bizar. Waren dan het volgende voorjaar wel geweldige harde beesten. En niet te handelen. Dat was een zwaar nadeel. Was een mooie leerzame tijd toen.
+6
ErikMFgek
@langeslagdiesel Ik ben alweer de derde generatie na deze foto. Mijn opa had een facinatie voor fotograferen heeft zo'n beetje de hele boerderij gefotografeerd. ik vind het schitterend om te zien hoe bij ons de mechanisatie begon.
+1
Towaberg
Mooie foto 👌
+3
Krispax
Mooi dat je hier foto's van hebt. Herinner me net dat ik vroeger met mijn broers in de opraapwagen zat terwijl vader deze vol duwde tot we boven de wagen zaten. Wagen was een hagedorn. Deze staat nog steeds in de schuur.
+3
wim-same
Prachtig die oude foto's

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 133 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!