Kubota M5091 review – 1.5 maand gebruikIn december van 2020 is onze 2009 Deutz Agrofarm 410 2WD(5500 uur) uitgerust met Mallieux U8 vervangen door een demo 2017 Kubota M5091 (600 uur) met een kubota

Kubota M5091

Jalvingh
Kubota M5091 review – 1.5 maand gebruik

In december van 2020 is onze 2009 Deutz Agrofarm 410 2WD(5500 uur) uitgerust met Mallieux U8 vervangen door een demo 2017 Kubota M5091 (600 uur) met een kubota la1854 lader.
Wat zochten we?
Trekker tussen de 85 en 105 pk, voorlader die boven de 3 meter laadt (met gekiepte bak), max hoogte 2.68 (hoogte limiet schuur), 34 inch banden, hydraulische koppeling en wendbaar.
Primaire werkzaamheden: Kuilvoer snijden, voerwagen laden en in zomer het lichtere werk zoals voor de schudder staan.

Waarom een Kubota?:
De AgroFarm 410 was een bijzonder prettige en betrouwbare trekker en daarom keken we eerst ook naar een Deutz-Fahr 5100G 2WD met een soortgelijke MX lader als op de huidige trekker. Andere realistische kandidaten waren de New Holland T5.95 2WD, Same Explorer 100 4wd (eigenlijk gewoon een 5100G). Tijdens onze zoektocht kwamen we de Kubota M5 serie ook tegen en deze voldeed aardig aan de specificaties. Daarnaast was de cabine zeer geschikt voor voorlader door de hoge voorruit en maakt de bouw van de vooras zeer grote stuuruitslag mogelijk, groter dan andere 4WD modellen. Evenhuis in Giethoorn had een 2017 M5091 staan die voor Demo’s werd gebruikt en deze is ook bij ons op Demo geweest. Eerste indruk was dat de Japanner nogal goedkoop was vanbinnen maar de cabine wel zeer goed uitzicht bood, niet slecht voor veel voorlader werk. De cabine is wel vrij vol en de trap stijl wat niet echt geschikt is voor het regelmatig afstappen voor het toevoegen van bijproducten tijdens het laden van de voerwagen. We waren niet heel erg onder de indruk van de hefrichting. De hefcapiciteit was ok maar de hefstangen deden wat dun aan wat wij als negatief zagen, onze Deutz had namelijk dikkere stangen die al een geknapt waren door al het kuil snijden. Ook op prijs leek de Kubota weinig aantrekkelijk ten opzichte van een nieuwe 5100G 2WD met 0 uur op de teller. Echter na wat stevig onderhandelen werd de Kubota financieel zeer aantrekkelijk en zodoende werd het de Kubota ipv de Deutz.
Ervaringen

De trekker:
Zoals tijdens de demo al op viel is het interieur gemaakt van weinig bijzonder plastic en zit alles niet bijzonder is elkaar. Tijdens werkzaamheden rammelt alles er vrolijk op los wat nogal irritant is. De deur die toch nog maar 600 uur is gebruikt heeft nu al een gezonde hoeveelheid speling op het slot (dus nog meer lawaai). Wij hebben ook een Landini Vision op het erf staan en deze voelt qua interieur echt super luxe alleen omdat alles niet een enorme herrie maakt en het interieur niet meebuigt als je er al naar kijkt. Het interieur van de Kubota is vrij vol wat maakt dat je weinig ruimte hebt voor je benen. Standaard is de trekker uitgerust met een enorm luide pieper die je attent moet maken op het niet hebben ingeschakeld van de handrem als je de stoel heb verlaten. Daarnaast stopt de aftakas met draaien als je de stoel verlaat, maar na het samenbinden van 2 draadjes denkt de computer nu dat er permanent iemand op de stoel zit. De wendbaarheid van de trekker is geweldig, hij stuurt makkelijker bijna even ruim als de oude Deutz en door de compactere voorlader kom je makkelijk rond op het erf. De hydrauliek heeft geen druk loze retour wat nogal frustrerend is in combinatie met de lift van de kuilvoersnijder en de opbrengt is opzich wel ok hoewel bij een zware lading in de voorlader de pomp niet op zijn happiest is. Een absolute irritante feature van de trekker is de vulnek/slang die naar de tank loopt. Deze maakt het onmogelijk maakt om een automatisch vulpistool te gebruiken omdat de slang het niet snel genoeg kwijt kan waardoor het pistool afslaat. Zodoende sta je constant het pistool te reguleren om wat diesel in de tank te krijgen. Het goede zicht rondom de trekker wordt onder andere gerealiseerd door het onderbrengen van de emissietechniek onder de motorkap, nadeel is dat de kap hierdoor nogal hoog is. Resultaat is dat we totaal niet kunnen zien wat we opscheppen met de voorlader. De trekker moet ongeveer elke 8 dagen regenereren wat ongeveer 10/15 minuten duurt, zeer acceptabel. Het verbruik van de trekker kwam gemiddeld op de 3.5 liter per uur uit, wederom niet slecht. Het vermogen uit de motor is oké maar het voelt alsof er onderin wat minder koppel is dan de Deutz had. Een probleem dat vaak opspeelde was een error in de remsensor waardoor de trekker dacht dat voorremmen stuk waren en daarom 4WD inschakelde. Na het vervangen van een sensor lijkt het beter te gaan maar sporadisch komt het nog steeds voor. Volgens Evenhuis is dit een bekend kwaaltje wat te fixen is door de trekker opnieuw te starten, vrij irritant wederom.

De voorlader:
Ten eerste was het nemen van een la1854 lader een grote fout. De lader is simpelweg te klein voor het laden van de voerwagen. Bij het kopen van de trekker gingen we simpelweg uit dat de voorlader aan onze specificaties voldeed maar doet hij dus niet. De bouw van de lader is zeer solide en het zwaartepunt zit laag wat zorgt voor stabiliteit. De bedieningspook van de lader is gigantisch en heeft een grote uitslag wat niet echt bevalt als je komt van een MX die met een kleine hendel te bedienen is. De aankoppeling voor bakken en dergelijke van de bak is nogal overengineerd. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van gesmeerde bussen waar de pennen in zitten. De pennen lopen vervolgens nog door 2 bussen wat het stevig maakt maar wel overdreven complex en onderhoudsonvriendelijk. De geïntrigeerde poten voor het afkoppelen van de lader van de trekker zijn een welkome upgrade ten opzichte van de losse poten op de MXU8.

Conclusie:
Met de ervaring van nu hadden we waarschijnlijk de Deutz gekocht.

Tot slot
Er zijn vast meer positieve dingen te noemen aan deze trekker maar de hoeveelheid negatieve punten hebben mij een beetje zuur gemaakt, het is gewoon niet erg prettig werken met de trekker. Uiteraard is de trekker luxer dan de Deutz maar in de basis tijdens dagelijkse werkzaamheden ietwat frustrerend om mee te werken

Reacties

nhmonteur
Nou dit klinkt toch als een aardige miskoop.
Jalvingh
@nhmonteur De waarde van de trekker is wel heel goed. Per euro hebben we meer gekregen dan wanneer we voor de Deutz waren gegaan, dit was ook de reden voor koop. Er zijn een hoop nadelen maar aan het einde van de dag trekker hij wel en het is een Jap, dus hopelijk op de lange termijn zeer betrouwbaar
nhmonteur
@Jalvingh dan heb ik toch liever een iets mindere waarde en elke dag wat plezier hebben om mee te werken.
Als je er toch elke dag mee moet werken, dan moet je daar toch plezier in hebben. Er is natuurlijk altijd wel iets bij elke trekker. Maar de punten die je allemaal opnoemt vindt ik toch wel erg veel.
Jalvingh
@nhmonteur Ik maak ongeveer 1/4 van de uren op de machine, mijn pa de rest en hij is iets makkelijker als het gaat om alle genoemd punten. Ook hij had achteraf toch liever de Deutz maar is zeer blij met de waarde die hij heeft gekregen voor het geld en daardoor ziet hij wat meer door alle genoemde nadelen heen en werkt er dus wat prettiger mee
hobbyboer
@Jalvingh mag ik vragen naar uw leeftijd?
Jalvingh
@hobbyboer Mid 20
+1
inspecteurfendt
Jammer dat hij tegenvalt maar de meeste minpunten kon je wel al ondervinden tijdens de demo denk ik.
+2
Jalvingh
@inspecteurfendt Veel zaken werden wel gezien maar wennen na langer gebruik toch iets minder dan gehoopt.
+9
deerejohn
Was iedereen maar zo eerlijk ,interessant verhaal
Kosk123
Dat de aftakas standaard stopt is tegenwoordig verplicht bij nieuwe trekkers. Wil je deze door laten draaien dan moet je een extra handeling doen (verschilt per merk).

Verder zal het nog een deel wennen zijn, wellicht dat er nog dingen positiever uitvallen als je andere werkzaamheden gaat doen.
+1
deufi
Goede review. Als ik het zo lees zou ik hem alsnog inruilen voor een andere. Elke dag met tegenzin werken is niet goed.
+1
CaseCS130
@deufi Klopt, maar je zal er dan wel flink op verliezen als je hem bij een ander merk dealer weer inruilt.
Maar zo gaat het meestal, bij de koop draait het vooral om geld en na de koop komt pas aandacht voor dingen als werkplezier, duurzaamheid en ga maar door. Gaat hier wel eens net zo en je zal toch ook wel om de beurs moeten denken als je boer wilt blijven.
+3
deufi
@CaseCS130 Bij inruil waarschijnlijk wel. Hij kan hem ook proberen zelf te verkopen en daarmee het verlies te beperken.

Bij een aankoop is werkplezier, duurzaamheid en functionaliteit toch het eerste waar wij naar kijken. Uiteraard ook de prijs, maar als die te hoog is stellen we de aankoop uit, tot er weer wat gespaard is of zoeken we een alternatief (of soms een wat oudere machine), en ja dan moet je soms genoegen nemen met iets minder.

Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens een aankoop gedaan die later een verkeerde aankoop bleek. Daar leer je van. Een ding wat ik wel weet, is dat dingen waar je je aan irriteert bij een demo, veelal niet gaan verdwijnen bij gebruik, dat blijft en wordt erger. Zelfs met simpele dingen zoals nieuwe schoenen. Nieuwe schoenen die slecht lopen, die koop ik niet, want ik weet dat ze dan nooit alsnog wel lekker gaan lopen.
inspecteurfendt
@CaseCS130 Hier is de Deutz dealer ook kubota dealer, weet niet of dat nog meer voorkomt?
CaseCS130
@inspecteurfendt zijn dealer Evenhuis iig niet.
+2
Fendt926Driver
Mooi netjes verhaal met (zoals het lijkt) eerlijke praktijk ervaringen.
Er zullen vast ook (kleine) postitieve dingen zijn maar die worden gewoon na verloop van tijd.
En negatieve dingen ervaar je elke dag weer.
+1
Jalvingh
@Fendt926Driver Mooi verwoord! De positieve zaken zijn idd gewoon geworden
de-wit
Leuk dat je zulke reviews schrijft! Maar mag ik vragen hoe je voert? Als je een kuilvoersnijder hebt en de mengwagen met de voorlader laadt
+1
Jalvingh
@de-wit Blokken mais en kuil worden gesneden met de kuilvoersnijder. Dit doen we om broei tegen te gaan in de bulten. De blokken drukken we vervolgens om met de voorlader en gooien deze zo in delen in de voerwagen. We hebben ook een Peecon met laadklep gehad maar we kwamen er achter dat een voorlader prettiger werkt omdat je ook preciezer kunt laden en ook bijproducten toe kunt voegen uit een silo bijvoorbeeld. We voeren 2x daags ongeveer 3 ton wat per voerbeurt ongeveer 30/35 minuten werk is inc. Blokken snijden. We gebruiken geen pelikaanbak maar gewoon een standaard bak op de voorlader omdat deze veel capaciteit heeft.
mf 6150
@Jalvingh
Broei tegen gaan in de bulten? Hoe zou jij het anders doen dan?
+2
Jalvingh
@mf 6150 We zouden een kuilhapper kunnen gebruiken, in verleden ook gedaan. De ervaring was toch een stukje broei wat we niet ervaren bij snijden
+1
mf 6150
@Jalvingh
Dichte bak of pennen? Hier haast geen last van broei
Jalvingh
@mf 6150 Pennen. Daarnaast smeert happen ook meer dan snijden uit onze ervaring.
de-wit
@Jalvingh Duidelijk. Hier hebben we een Bvl met mes achterop. Ik vind het wel wat lastig doseren af en toe, maar voorlader ben ik ook geen fan van ivm geen mooi snijvlak. Dan is dat een mooie oplossing

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kubota M5091 en hebben de trefwoorden kubota , kubota m serie , review , m5091 en kubota m5091 review geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!