19 maart 2016. Foto van een Steketee grondverkruimelaar met daarachter een Steketee Maxisprint.

Zelf een combinatie samengesteld om met hoge capaciteit en laag brandstofverbruik land zaaiklaar te leggen. Niet de duur en niet te breed om over de weg te kunnen.

De voorste machine is een grondverkruimelaar die we in 1983 nieuw gekocht hebben. Aanvankelijk dreef de voorste rol de achterste rol versneld aan. Toen er speling op kwam was er niet lekker meer mee te rijden, dus hebben we de aandrijfketting er uit gehaald. In 1989 kochten  we een mf 3065 met fronthef. De Steketee werd aangepast met een duwboķ, zodat hij voorop de trekker kon, achterop de Niemeijer rotoreg en daarachter de Gruse aardappelplanter. Nu heb ik er een trekhaak van een mf 155 op gemaakt, de tanden geschilderd en de rest laten stralen/poedercoaten.

De achterste machine is een Maxisprint uit 2006. Deze machine werd gedragen in de hef. Ik heb er zelf een demontabel wielstel en een hydraulische knikdissel aan gemaakt, waardoor ik de machines achter elkaar kan gebruiken. Die knikdissel en wielstel heb je er in een kwartiertje af, zodat de Maxidprint weer gewoon in de hef is te gebruiken.

Deze machines hangen bij het land klaarleggen achter een trekker met neuswiel (een New-Holland TM 135) die de grond redelijk vlak aandrukt.

Met deze combinatie is het in driekwart van de gevallen mogelijk om op onze grond in 1 keer de grond zaaiklaar te leggen. Als het echt niet wil vervang ik de grondverkruimelaar door een Kuhn rotoreg en voorjaar 2020 heb ik haast alles 2x bewerkt.

Steketee SuperSprint

19 maart 2016. Foto van een Steketee grondverkruimelaar met daarachter een Steketee Maxisprint.

Zelf een combinatie samengesteld om met hoge capaciteit en laag brandstofverbruik land zaaiklaar te leggen. Niet de duur en niet te breed om over de weg te kunnen.

De voorste machine is een grondverkruimelaar die we in 1983 nieuw gekocht hebben. Aanvankelijk dreef de voorste rol de achterste rol versneld aan. Toen er speling op kwam was er niet lekker meer mee te rijden, dus hebben we de aandrijfketting er uit gehaald. In 1989 kochten we een mf 3065 met fronthef. De Steketee werd aangepast met een duwboķ, zodat hij voorop de trekker kon, achterop de Niemeijer rotoreg en daarachter de Gruse aardappelplanter. Nu heb ik er een trekhaak van een mf 155 op gemaakt, de tanden geschilderd en de rest laten stralen/poedercoaten.

De achterste machine is een Maxisprint uit 2006. Deze machine werd gedragen in de hef. Ik heb er zelf een demontabel wielstel en een hydraulische knikdissel aan gemaakt, waardoor ik de machines achter elkaar kan gebruiken. Die knikdissel en wielstel heb je er in een kwartiertje af, zodat de Maxidprint weer gewoon in de hef is te gebruiken.

Deze machines hangen bij het land klaarleggen achter een trekker met neuswiel (een New-Holland TM 135) die de grond redelijk vlak aandrukt.

Met deze combinatie is het in driekwart van de gevallen mogelijk om op onze grond in 1 keer de grond zaaiklaar te leggen. Als het echt niet wil vervang ik de grondverkruimelaar door een Kuhn rotoreg en voorjaar 2020 heb ik haast alles 2x bewerkt.

Reacties

noordhof
Mooi ! 👍
+1
deufi
Daar is goed over nagedacht! Met welke snelheid rijdt je hiermee over het land?
+2
PieterA
@deufi Als ik het land in 1 keer klaar leg, rijdt ik maximaal ongeveer 13 km per uur. De trekker heeft dankzij het neuswiel een lange wielbasis en de soepele Michelin-banden staan op 0,4 bar en ik heb 3 jaar geleden een nieuwe luchtgeveerde stoel gemonteerd, maar desondanks stuitert de trekker dan te hard om nog comfortabel te zitten.

Als ik in 2x klaar leg ligt het aan de diepte. Als het voor suikerbieten of uien is (2-3 cm diep) rijd ik vaak ook maximaal een km of 13, omdat ik dan met de New-Holland tm over moet schakelen naar de C-groep en dat trekt die dan niet.

Op mijn zwaardere percelen (25% slib) en voor cichorei (0,5-1 cm diep) rijd ik dan maximaal een km of 18.
deufi
@PieterA Dan heb je mooie lichte grond, als de zwaarste 25% is. Als het zo hobbelt zou ik de sneleg toch voorop hangen om mooi vlak te rijden. Dat is alleen lastig in combinatie met da neuswiel. Zou je niet zonder dat neuswiel kunnen? Banden flink zacht, een compactor rol in de fronthef met daarvoor de sneleg? Dan is je zaaibed nog steeds egaal aangedrukt.
+1
zettelmeyer
@deufi of zo maken als de Valtra's. Kost wel wat denk ik
+1
deufi
@zettelmeyer Ja dat gaat wel heel erg mooi!
PieterA
@zettelmeyer Ja, dat kost nogal wat, maar dan heb je wel een aangedreven vooras en je rijd vlak (wel over net klaargemaakt land, wat niet perse een voordeel is). Nadeel bij ons zou zijn dat ombouwen naar de normale situatie nogal wat meer tijd kost.
zettelmeyer
@PieterA denk dat het vorig jaar een voordeel was, om er een keer over heen te rijden. Ombouwen zal wel tijd kosten, vooras er weer onder. Alhoewel je ze de ene keer zo ziet rijden en paar dagen later rijde ze alweer met de getrokken spuit rond. Zijn van gewasbescherming bedrijf die ook een loonwerktak hebben.
+1
PieterA
@zettelmeyer Ja, ik zou ook liever hun driewieler hebben dan die van mij, maar zij leggen er misschien wel 5x zo veel land mee klaar en dan kost het aanpassen en ombouwen per hectare ook minder. Bij mij kun je het neuswiel wel makkelijker aan een andere trekker bouwen denk ik.
DANOONTJE POWERR
@zettelmeyer zit daar dan een aftakas vanaf de voorwielaandrijving as?
PieterA
@DANOONTJE POWERR dat is toch gewoon een door de bodem aangedreven grondbewerkingsmachine?
+1
DANOONTJE POWERR
@PieterA ik bedoel de aandrijving van de voorwielen.
Fendt926Driver
@DANOONTJE POWERR in mijn beleving drijven de grond aangedreven voorwielen de aangedreven vooras aan die op zijn beurt met een aftakasje de kopeg voor de voorwielen aandrijft
DANOONTJE POWERR
@Fendt926Driver er zit een aftakas tussen de trekker en de voorwielen.
+1
zettelmeyer
@DANOONTJE POWERR zijn aangedreven de voorwielen. Daardoor maken ze ook niet zon grote stuuruitslag. Volgens mij wel ja dat het gewoon bij de vooras wegkomt. Alleen hoe het precies zit weet ik ook niet. @Fendt926Driver nee die zijn niet aangedreven, zijn rollen met triltanden
+2
PieterA
@deufi We hebben de Rumptstad terracompactor vorig jaar verkocht, omdat die ging "bulldozeren" op de lichtere grond. Ook een rolletje met 6 autobanden 175/70r13 voldeed niet,omdat dat weer te weinig drukte en niet kon sturen.

Ik ben op zich tevreden met mijn oplossing; het land ligt vaak in 1x klaar, en als het vlak geploegd ligt kun je dan tot een kilometer of 13 per uur nog redelijk comfortabel zitten. De lange wielbasis en stikstofbol op de fronthef doen ook al veel.

Ik kan deze methode iedereen aanraden.
+6
yoohan
@PieterA
Ik vind jou foto's altijd erg leuk om te bekijken, vooral door het verhaal erachter wat je uitgebreid verteld. Meerwaarde voor tractorfan om ook wat vaktechnische info te delen bij een machine. Erg leuk!
+1
PieterA
@yoohan bedankt voor het compliment! Ik probeer er aandacht aan te besteden!
+3
draaipiet
Mooi verhaal en goed over nagedacht. het ziet er netjes uit
+4
mf 6150
Goed over nagedacht! Mooi die uitleg er elke keer bij, lees het graag👍
new holland koen
Zoals al gezegd wordt, prachtig die verhalen erbij! Heel interessant om te lezen!
+1
Ritchie
Je hebt de boel er echt strak bij staan allemaal! Is het bij jullie echt Tholen of zitten jullie meer richting Stalland? Kan het nog niet helemaal thuisbrengen eigenlijk.
PieterA
@Ritchie Het is meer dat ik alleen dingen op tractorfan zet die net gepoetst of geschilderd zijn denk ik. Bij ons is het niet allemaal even strak en netjes hoor!

Wij wonen precies midden op het eiland, maar de meeste grond ligt bij Poortvliet richting Tholen.
Ritchie
@PieterA

Haha dat is logisch toch, zeker als ze uit de stalling komen of er ingaan.

Aha! Ja dat verheldert wel wat. Ik zal eens kijken of ik nog Deutzen zie rijden als ik naar Poortvliet moet binnenkort 😜
PieterA
@Ritchie wat ga jij daar dan doen?
+1
Ritchie
@PieterA

Heb nog wat kennisen enzo op Tholen, wij zitten tegen Bergen op Zoom aan dus tis redelijk vlakbij haha.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steketee SuperSprint ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!