Foto van een Onbekend Onbekend. Foto is geplaatst door jehan op 15-02-2021 om 13:06:44, met 35 reacties.

Onbekend Onbekend

jehan
Foto van een Onbekend Onbekend

Reacties

+5
jehan
Log je in bij rdw ....zie je dit staan..beide trekkers gewoon verzekerd ..en dan denk je huh wat nu weer....dus bellen maar eerst naar rdw ...ja iets mis gegaan bij verzekering ...toen daar heen gebeld ...en daar kwamen ze er achter dat de meldcode niet goed was ...hun fout ...duzzzzz tip voor iedereen controleer dat
akkermopet
@jehan Maar je moet de verzekering door geven dat de tractor een kenteken heeft gekregen.
En daarbij moet je bij de verzekering het kenteken en meldcode door geven!
En de RDW niet fout geven dat ze het niet goed doen!!!
De verzekering moet het dan met het kenteken en meldcode door geven aan de RDW. Succes 👍
+5
jehan
@akkermopet ik heb het precies zo gedaan als jij omschrijft..ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het verstandig is om in te loggen bij rdw en te controleren of het goed gegaan is ..zozie je maar weer we zijn allemaal mensen en kunnen fouten maken ..zelfs mensen die bij verzekering werken
akkermopet
@jehan Ja dat klopt, want ik heb de verzekering ook twee keer aan moeten sporen.....🤔
jehan
@akkermopet zo moeilijk is het toch niet denk je dan
akkermopet
@jehan Geduld is meestal een schone zaak, maar het is mijn gelukt binnen 4 weken om een GV nummer over te schrijven.😜
jehan
@akkermopet huh op mn werk hebben ze geen een gv nummer over hoeven te schrijven...of zoals ik gehoord heb zijn er dubbele gv nummers
akkermopet
@jehan Dat moet zeker gebeuren met een GV nummer, anders staat de tractor niet geregistreerd!!!
Een GV nummer is een gevalletje appart namelijk!
+1
jehan
@akkermopet ja klopt je moet de gv nummers wel registreren ja ..had het er niet goed neer gezet
wibe
@jehan gv trekkers krijgen nu toch een ander kenteken?
akkermopet
@wibe Neeee!!!
Je behoud het GV nummer!!!!
En het schilt ook in de kosten van het aanmelden!!!
geweldenaar
@jehan Meldcode is 4 laatste cijfers van het VIN nummer.
Je hebt dus zelf een verkeerd chassisnummer aan de verzekering doorgeven toen je de trekker kocht.
jehan
@geweldenaar neej hoor ...zoals al beschreven de verzekering had foutje gemaakt ..
erik9831
Wel handig dit...

Ik weet niet of zoiets in België bestaat, een Belg die het weet...?
+1
jehan
@erik9831 staat nog meer informatie op de site van de rwd ..heb de foto zo genomen dat andere gegevens niet te zien zijn ..
+2
jehan
En het is in orde ...het rode driehoekje is weg
pietjepuk
Zat ook even op deze pagina van RWD te kijken.

Staat bij mij ook de melding dat het voertuig niet verzekerd is. moet ik nog melden voor de rest geen probleem.
Maar staat ook nog een melding dat de APK verlopen is. Staat ook bij dat je automatisch een boete krijgt. Landbouwvoertuigen zijn toch vrijgesteld van APK. Hoe moeten we dat melden?
jehan
@pietjepuk ff belletje doen naar rdw
pietjepuk
@jehan ja dat zullen we maar doen. 4 aanvragen gedaan begin januari.
1 binnen maar daar loopt het nu spaak met apk.
van 2 fotos opgestuurd. zou ik binnen 3 dagen reactie krijgen is weer tien dagen geleden.
1 nog niets van gehoord. alleen een mail dat ze het niet binnen de 20 dagen klaar kreegen.
joozt
Quote Reactie van @pietjepuk:
Maar staat ook nog een melding dat de APK verlopen is

Trekker toevallig als 50 km/h geregistreerd?
pietjepuk
@joozt klopt.
joozt
@pietjepuk dan zal het daar wel vandaan komen. Boven de 40 km/h heb je apk plicht tenzij je je trekker alleen voor landbouwdoeleinden gebruikt. Naar ik begreep gaat de RDW hier niet actief op controleren (zoals ze bij bijv auto’s en vrachtwagens wel doen) maar ben je zelf verantwoordelijk dat je apk op orde is als je de trekker als transportmiddel (geen landbouw) gebruikt. Daarom zal er standaard wel staan dat de apk verlopen is aangezien de rdw geen apk gegevens van dat voertuig heeft.
roscho
Quote Reactie van @joozt:
tenzij je je trekker alleen voor landbouwdoeleinden gebruikt

Die zinsnede heb ik niet kunnen vinden. Waar heb je dat vandaan?
+1
joozt
@roscho

Ik lees dat bij Punt 3.

Wij gebruiken onze trekkers voor landbouwdoeleinden en hoofdzakelijk op het terrein waar dit plaats vindt.

(klik om te vergroten)

roscho
@joozt Had ik nog niet gevonden. Maar voor transport van bijv. mais (loonwerker) moet je dan toch naar APK, voor "hofschlepper", zoals de Duitsers die noemen, niet.
joozt
@roscho volgens mij klopt dat ja! Ik las een stuk van ‘nieuwe oogst’ waarin dat ook ongeveer zo stond. Als boer op eigen percelen aan het werk geen apk plicht maar zodra je werk voor de buurman doet ben je loonwerker en dan heb je dus wel apk nodig. Staat ook wel bij dat er geen strenge handhaving op zal zijn maar bij aanhouding moet je de agent er wel van kunnen overtuigen.
roscho
Quote Reactie van @joozt:
Staat ook wel bij dat er geen strenge handhaving op zal zijn maar bij aanhouding moet je de agent er wel van kunnen overtuigen.

Met die vermelding kun je eigenlijk niks en het riekt naar willekeur. Het zou ergens in de wet moeten staan en eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar. Het risico is nl. dat in eerste instantie niet gehandhaafd wordt, maar geleidelijk aan wordt het strenger. Ik heb dit zelf in de wet nog niet kunnen vinden, daar staat gewoon >40 km/h wordt APK.
+1
joozt
@roscho dat klopt. Maar als daar strenger op gehandhaafd gaat worden dan zullen ze vast ook de maximale snelheid strenger gaan controleren. Iedereen die nu zijn trekker als 40 km/h registreert terwijl deze 50 km/h kan en dat er straks mee rijdt wordt dan ook van de weg gehaald.

Aan de andere kant: als je met je trekker op de weg zit wil ja natuurlijk ook dat deze veilig is. Bij goed onderhouden materieel mag een apk niet heel spannend zijn. Bij auto’s/vrachtwagens weten we niet beter en vindt iedereen het heel normaal.
roscho
Quote Reactie van @joozt:
Bij goed onderhouden materieel mag een apk niet heel spannend zijn. Bij auto’s/vrachtwagens weten we niet beter en vindt iedereen het heel normaal.

Toch komt het heel vaak voor dat louche garagebedrijven auto's met APK te koop hebben die uiteindelijk zo slecht zijn als het water diep is.
En omgekeerd: kom je bij een garage waar zaken slecht gaan, dan heb je plotseling remblokken en -schijven nodig die de volgende beurt ook nog wel gehaald zouden hebben. Maar dan moet er plotseling van alles gebeuren.
joozt
@roscho daar ben je zelf bij toch? Als ik mij auto naar de garage breng (een garage die ik overigens vertrouw als ze zeggen dat er wat vervangen moet worden) weet ik zelf al wel wat er zo ongeveer mankeert. Louche garagebedrijven zal je inderdaad altijd houden maar de garages die ik ken maken niet veel misbruik van de apk, denk dat het risico met de (on)aangekondigde steekproeven ook wel wat te groot wordt zo langzamerhand?
roscho
Quote Reactie van @joozt:
denk dat het risico met de (on)aangekondigde steekproeven ook wel wat te groot wordt zo langzamerhand?

Ik ken een garage die, als er controle komt, er snel nog een paar andere banden op zet, zodat de auto goedgekeurd wordt. Na de keuring gaan de banden er weer af en gaat hij zo in de verkoop. Je koopt dan een auto met APK met slechte of te oude banden.
En "je bent er toch zelf bij". Ja, iemand die wat verstand heeft van techniek zal niet zo snel belazerd worden, maar ik weet wel haast zeker dat soms ook zaken berekend worden die niet zijn vervangen. Zo werd mij standaard een vulling ruitenvloeistof berekend, terwijl ik dat tankje net voor de APK vol had gedaan.
joozt
@roscho dat zal vast gebeuren maar dan was het voor mij wel de laatste keer dat ik naar die garage ging. Ook als ze keer op keer ruitensproeiervloeistof bleven factureren.

Waar het mij om gaat is dat een apk in mijn ogen niet verkeerd is. Je rijdt met behoorlijke snelheden en flinke gewichten rond en dan wil je toch gewoon dat de boel voor elkaar is? Snap best dat dit voor sommige mensen extra kosten met zich mee zal nemen maar iemand die bezuinigd op verlichting of remmen hoort in mijn ogen toch al niet op de weg. Je vrouw/kind zal er maar fietsen...
roscho
@joozt We discussieren nu over iets waarover we het eigenlijk gewoon eens zijn:
- voertuigen die op de weg komen, moeten in orde zijn (en zeker zwaar materieel)
- je garage kan je maar 1x belazeren, daarna zoek je een ander. Het geintje met de ruitenvloeistof ontstaat bijvoorbeeld doordat bepaalde zaken al van te voren in de factuur zijn ingebracht en dat moet er dan handmatig uitgehaald worden. Dat wordt voor het "gemak" dan maar even vergeten. En er zijn zat mensen die hun garage opdracht geven voor een beurt, maar niet in de gaten hebben dat de bougies niet gewisseld zijn, terwijl dat wel op de rekening staat (is trouwens geen APK). Vaak gaat dat wel goed tot de volgende beurt. En als het een paar kapotte bobines oplevert, moet jij maar aantonen dat dit kwam door die versleten bougies.
joozt
Quote Reactie van @roscho:
We discussieren nu over iets waarover we het eigenlijk gewoon eens zijn:- voertuigen die op de weg komen, moeten in orde zijn (en zeker zwaar materieel)

Precies! 👍 Ben wel heel benieuwd hoe de komende jaren eruit gaan zien. Welke regels gaan er nou precies gelden, hoe wordt er gehandhaafd, etc...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Onbekend ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!