Geen idee welk type dit is, maar reed net voor bij onder de koffie. Vond wel pittig vrachtje zo voor een shovel

Ljungby Maskin L20

Geen idee welk type dit is, maar reed net voor bij onder de koffie. Vond wel pittig vrachtje zo voor een shovel

Reacties

David Bakker
Dat is wel een pittig vrachtje . Net wat je zegt .
+1
arjanvw
Niet voor een Ljungby! 😉
JD BORN 2 FARM
Ik vraag me ook af of dit wel zo goed is voor de aandrijving van de shovel
zettelmeyer
@JD BORN 2 FARM ja dat leek mij ook! Daarom ook maar ff snel op de foto gezet. Waarom is het niet zwaar voor deze shovel @arjanvw ?? Zwaardere aandrijving als andere merken
schluterman
@zettelmeyer ij mag niet meer raden assen zijn zwaarder versnellingsbak ziozo dus bij een lyungby maskin kan het net allemaal wat meer. En dan nog maar niet te spreken van de pks wat zoiets onder de motorkap heeft
caseboy
@schluterman hij kan wel wat zwaarder gebouwd zijn dan de concurenten en dit kun je best wel eens doen aventoe maar ik denk ook niet dat het hwel blijft als je dit dagelijks doet
930triplemaaier
@schluterman meer dan half gas is vaak niet nodig om al vlot te kunnen werken. De hydrauliekpomp heeft al bijna de dubbele opbrengst ten opzichte van de concurrentie en het motorvermogen is al een derde tot 1x meer afhankelijk van welke motor variant je kiest ten opzichte van de concurrentie. Voordeel is dat je dan lekker met weinig toeren al heel veel kracht en snelheid hebt. In het zware werk is het wel even wennen dat je het gaspedaal niet onderin hoeft te trappen om vlot te kunnen werken maar als je dat wel doet sta je alleen maar te slippen.

De shovel op de foto lijkt me meer een l15 of l18. De L20 is al een hele forse machine om mee over de weg te toeren en vergelijkbaar met een volvo L110h
rommert14
@930triplemaaier allemaal aan de l jungby dus!
schluterman
@930triplemaaier kwa formaat wel maar een l18 kun je verglijken met l120 kwa gewicht en van lyungby l18 gaan de pks een heel stuk hoger als volvo l120. Ik zelf heb bij mijn werkgever een lyungby maskin l15 op proef mogen hebben en die was te vergelijken met een Volvo l90/ l110. En is Volvo geworden omdat we dat al jaren hebben.
+1
arjanvw
@zettelmeyer precies wat @schluterman zegt. Kan best zijn dat dat ding op de foto 350 of 400 pk is...
+1
zettelmeyer
@arjanvw @schluterman een echte wolf in schaapskleren dus! Vind het een simpel/ouderwets ogende machine (wat ik wel mooi vind) wist dat het goede shovels zijn maar dat er zo veel techniek meer onder de kap zit als de concurrentie had ik niet verwacht
+2
arjanvw
@zettelmeyer klopt idd, ook kan deze verder knikken (45° ) dan de meeste concurrenten (35°). Zien er idd een beetje oudbollig uit. Het enige nadeel lijkt mij met bv kuilen dat de bodemvrijheid vrij klein is... een kleine 30cm...
+1
zettelmeyer
@arjanvw dat is wel een nadeel, vooral bij droog gras. Misschien dat je ze daardoor niet veel ziet bij loonbedrijven. Deze draait bij een aannemer.
+2
schluterman
@zettelmeyer ze zijn sterker vlugger als een Volvo en over de kwaliteit nog niet te spreken. Lyungby maskin is allemaal overbemeten net dat beetje meer als de concurrentie
+1
zettelmeyer
@schluterman ze zullen dan ook wel stukje duurder zijn als Volvo? Hier in de buurt zie je bijna alleen maar Volvo, komt ook dat we vlakbij Smt/kuiken zitten
schluterman
@zettelmeyer ze zijn inderdaad net zo duur of duurder
+1
mdoornekamp
@schluterman De Lyungby wordt hier wel aardig verkocht int Groningen door Tempel
arjanvw
@mdoornekamp Heb jij nog een demo geprobeerd voor je de Case kocht?
+1
Hurli356
@arjanvw zal qua prijs niet mee kunnen komen?
mdoornekamp
@arjanvw nee geen Lyungby gehad. @Hurli356 Is inderdaad een slag te duur voor mijn gebruik. Ik draai relatief weinig uren. En voornamelijk in het gras. En daar is die Case juist heel geschikt voor. Redelijke bodemvrijheid, veel olie en perfecte koeling.
arjanvw
@mdoornekamp een Case is ook niks mis mee. Veel (jong) gebruikte Ljungby's heeft Tempel volgens mij ook niet.
+1
mdoornekamp
@arjanvw nee gebruikte Lyungby vind je niet zoveel. En dan vaak goed aan de prijs.
+1
930triplemaaier
@arjanvw ljungby is ook pas een beetje in opmars sinds dat werklust gestopt is met shovels bouwen en toen importeur geworden is van ljungby.
mdoornekamp
@930triplemaaier ja de nieuwe verkoop loopt wel goed
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp ik denk dat er over een jaar of 10 wel een redelijk gebruikt ljungby aanbod is. Nu is het alleen maar nieuw wat de klok slaat
schluterman
@930triplemaaier gebruikte lyungby gaan ook wel eens terug naar de fabriek om gerebild te worden in Zweden
Fendt926Driver
@mdoornekamp ik zie vaak het knikstuk van een case shovel vol liggen met mais.
Dus die bodenvrijheid valt ook nog wel tegen.
Hoor ook nogal eens vervelende storingen bij de ad bleu.
En die pompjes kosten iets van 1400 euro per stuk...
930triplemaaier
@Fendt926Driver adblue is troep en daar is case echt niet de enigste mee. Het is meer een algemeen probleem die adblue storingen. Gelukkig kan op de vrachtwagen waar ik mee rij de adblue niet stuk want het zit er niet op
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja de werklust had meer bodem vrijheid. Omdat daar de aandrijf as onder het knik punt door loopt. Net als een mini shovel. Maar tegenwoordig loopt de aandrijf as altijd over het onderste knik scharnier. Dus dat kost wat bodem vrijheid.

Ad blue heb ik 1 keer een melding van gehad. Kon ik gelukkig resetten. Schoon werken en goede ad blue tanken scheelt heel wat. Met de jd 6155R nog nooit storing gehad (5000 uur)
Fendt926Driver
@mdoornekamp de storing kwam bij de case hier in de buurt door het massaslot.
Shovel uit massa slot eraf en verder.
Maar dan kon de ad bleu niet meer terug pompen.
80% zeker dat daar de storing van kwam
mdoornekamp
@Fendt926Driver
Quote:
massaslot

Ohja. daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Ik gebruik het massa slot eigenlijk nooit.
+1
schluterman
@arjanvw lyungby maskin l18 is 300 pk inderdaad
Fendt926Driver
@schluterman zow hey. 300 pk in een shovel...
Wat weegt zon ding..
25 ton??
arjanvw
@Fendt926Driver volgens mij 18 ton. Zelfs in een 10 tons shovel (L9) ligt al 200pk in.
+1
930triplemaaier
@arjanvw gemaakt om te sleuren en of te duwen. En met juist gebruik hoeft dat geen extra brandstof te kosten terwijl je wel sneller bent
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@930triplemaaier en heel de dag tegen een (gras) kuil op bonken, kunnen ze daar ook tegen? Hier in de buurt lopen er veel case shovels omdat die heel blijven op de kuil.
+1
mdoornekamp
@Deutz-Fahr-Rijder case heeft gewoon goede koeling omdat de radiators niet gestapeld zijn, maar in cubus vorm achter de cabine. Elke koeler krijgt koele lucht. Daar kan geen Volvo tegenaan.
930triplemaaier
@mdoornekamp zit er ook standaard een omkeerventilator op? of moet je die er extra bij bestellen?
mdoornekamp
@930triplemaaier
Quote:
omkeer ventilator

Zit er standaard op. Fan loopt toch hydraulisch dus dat is technisch niet zo ingewikkeld. Wordt gevoed door een eigen pomp zodat je kuilverdeler gewoon door draait. Dat was bij Werklust 18 E niet zo. Dan was je 30 liter/min kwijt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ljungby Maskin L20 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!