Same Tiger Six 105, op de oude locatie in Moordrecht. Hier word nu een groet woonwijk van Gouda gebouwd.

Same Tiger Six 105

Same Tiger Six 105, op de oude locatie in Moordrecht. Hier word nu een groet woonwijk van Gouda gebouwd.

Reacties

+2
jan-kees same
Mooie foto wim ,vorig jaar nog bezig geweest daar op een rups van boskalis,aardig verandert nu😢
wim-same
@jan-kees same Je moet er regelmatig langs komen, anders kan je de locatie zelfs niet meer terug vinden.
a3vandiejen
@wim-same Prachtige foto.
+2
wim-same
@a3vandiejen dank je Adrie. vanuit het zolderraam genomen, van de boerderij die er nu niet meer staat.
+3
a3vandiejen
@wim-same Soms jammer hoe alles aan het veranderen is. Maar zo gaat dat nu eenmaal.
+1
Arie_MF
@wim-same ik ben daar ook een paar keer bij Boskalis geweest, er staat daar nog een monumentale boerderij vlakbij die nieuwe wijk, is dat zo'n beetje waar jij woonde? Ik vind dat er in die hoek de laatste 15 jaar zoiezo veel veranderd is.
+1
wim-same
@Arie_MF Ja dat klopt Arie, Ik woonde nog meer aan de Goudse kant, net aan de andere kant van de rotonde. deze monumentale boerderij laten ze nu heel bewust verwaarlozen zodat ze hem uiteindelijk ook kunnen slopen. Hier zat vroeger ook een klant van mij, waar ik alles in grote balen perste. Trouwens, bijna deze hele polder waren klanten van mijn.
+1
kramer
@wim-same Dit is toch ook daar?
google.nl/maps/…
wim-same
@kramer Bijna. Op de middelste boerderij heeft een jongen gewoond die bij mij gewerkt heeft, Helaas veel te vroeg overleden. Toen twee boerderijen verder, met het lange pad naar achteren heb ik gewoond, en mijn bedrijf gehad.
+2
jan-kees same
Klopt ja ,overal waar je kijkt is het zand!
+1
wim-same
@jan-kees same Hier nog wel, maar op minder dan 100 meter staan de huizen al.
+2
draaipiet
Wat is het verschil tussen een Same Tiger en een Same Tiger Six?
+4
wim-same
@draaipiet Een Same tiger is een 5 cilinder van 102 pk, en rijd ongeveer 25 km per uur, en de Tiger six was één generatie jonger, was een 6 cilinder van 105 pk, en reed ongeveer 30 km per uur. Er zaten twee andere tandwielen in de bak, en de motor was anders.
draaipiet
@wim-same Dat vermoeden had ik al, 5 en 6 cilinder. Waren de 5 cilinders ook goed? Ik heb vroeger met een 5 cilinder vrachtwagen gereden, die liep mooi. Ze blijven wel in de minderheid, is ook moeilijk voor de fabriek om ze in balans te bouwen heb ik wel eens gehoord
+2
wim-same
@draaipiet Ja, de 5 cilinders waren ook goed. Same had de Panter, de Panther en de Tiger 100 als 5 cilinder, verder weet ik dat Klockner Deutz en Mercedes 5 cilinders gebouwd hebben, maar je ziet ze niet veel.
+1
draaipiet
@wim-same Ik heb een 5 cilinder gehad van MAN, dat is de volkswagen audi groep, in volkswagen en audi zijn ze er ook wel. De verdeling van de arbeidsslag is eigenlijk mooier dan bij een 6 cilinder per omwenteling (per 2 omwentelingen moet ik eigenlijk zeggen)
+1
wim-same
@draaipiet Ja. die redenatie heb ik ook wel een gehoord, dat de verdeling mooier is dan bij een 6 cilinder, bij een 6 cilinder piekt er één iets boven uit.
+3
roscho
@draaipiet Bij een 5-cilinder ontstaat minder snel resonantie dan bij een 6-cilinder. Daardoor "zoemt" een 5-cilinder mooier. Ik heb vroeger een VW T4 gehad, ook een 5-cilinder. Het was echt een genot om die motor te horen.
+3
arnold-arentze
@wim-same Deutz dx85 en Fiat 880-5 en de Same Jaguar zijn ook 5cilinders
+2
wim-same
@arnold-arentze Ja, de Same Jaguar is ook uit de serie van de tiger six, met een 30 km bak.
+4
a3vandiejen
@arnold-arentze Fiat 90 90 ook volgens mij.
+2
wim-same
@a3vandiejen Ik heb toch geen verstand van Fiat, ha ha
+2
a3vandiejen
@wim-same Nee jij niet Wim😁
+3
arnold-arentze
@a3vandiejen Zou kunnen toevallig dat ik het een keer gezien had dat er verschil tussen 880 en met -5 zat
+4
yoohan
@arnold-arentze
Volgens mij had je een fiat 880 met een 4 en een 5 cilinder en werd dat een serie later inderdaad een 90-90.
+2
arnold-arentze
@yoohan Ja idd dat 4 en 5 was me opgevallen ja. Vind altijd mooie trekkers ook omdat je ze weinig ziet
+5
@wim-same hier loopt een deutz dx 85 met de 5 cilinder 912 motor met 25.000 uur op zijn ribben, dus ik trek de conclusie dat die 5 cilinders wel goed zijn💪
+6
arnold-arentze
@draaipiet Hoe meer cilinders hoe beter de balans in de regel denk ik. Bij een 5cil is er wel een unieke verhouding in de overlap van de zuigers. Er zal best een betere uitleg zijn😂 Maar feit blijft dat een 5cil mooi loopt met een rauw randje soort.Ik kan altijd van de karakteristieke loop genieten in ieder geval😊
+3
wim-same
@arnold-arentze Nee, bij een 6 cilinder schijnt er één boven uit te pieken, en bij een viercilinder zitten er loze stukjes tussen het profiel. Ik weet niet zo precies meer hoe ik het moet benoemen. Bovendien hadden 4 cilinder vaker problemen met de balancering, vandaar dat veel 4 cilinders dan ook balans assen hadden.
+4
Martinsame
@arnold-arentze precies ik weet war je het over hebt. Dat geluid is gewoon donders mooi 👌💪💪💪
+3
wim-same
@Martinsame Maar jij heb helemaal een unieke trekker hoor Martin, Jij heb een 7 cilinder. 5 cilinders in de motor, één cilinder in je stuurbekrachtiging, en één cilinder in je hef. ha ha
+1
arnold-arentze
@wim-same Hefpomp is 6 cil volgens mij😜
+1
wim-same
@arnold-arentze hefpomp van een panther zou ik zo niet weten, maar hefpomp van de Buffalo is inderdaad een 6 cilinder ster pomp. ha ha
+1
arnold-arentze
@wim-same Hefpomp Panther is van het zelfde soort als de Buffalo volgens mij.
+1
wim-same
@arnold-arentze en de stuurbekrachtiging heeft ook eigenlijk 2 cilinders in elkaar. dus kortom een 13 cilinder. Nou 13 is een ongeluksgetal. ha ha
+1
arnold-arentze
@wim-same Dan hebben we nog 5cilinders van de brandstofpomp😆
+2
wim-same
@arnold-arentze Nee, plunjers, haha. Dat is een plunjerpomp. ( maar wel met cilinder wandjes ) ha ha
+1
draaipiet
@wim-same Welnee 13 is een supergetal
+1
wim-same
@draaipiet Gewoon M8, sleutel 13. niet zo lomp zwaar ook. Ha ha
+4
Martinsame
@wim-same haha maar die cilinder in het stuur heb ik mijn buik vol van 😂😂😂
+3
wim-same
@Martinsame als jij daar nu je buik al van vol heb, nu alles weer goed gaat komen. Even alles weer in elkaar zetten, en dan het spannendste moment. ha ha
+2
Martinsame
@wim-same ja zeker of alles goed is
+2
a3vandiejen
@Martinsame Je kan altijd nog op een dolly achter de Drago met de Panther😂😂
+3
arnold-arentze
@a3vandiejen Ik wil m ook wel meenemen hoor
+4
Martinsame
@a3vandiejen ken ook de drago mee nemen en dan neem ik jou stuur 😜😜😜
+2
a3vandiejen
+3
wim-same
@a3vandiejen Kijk, dat is pas zuinig rijden. Kan er ook een Buffalo 120 op je dolly. ? kan ik lekker om me heen kijken met een rondrit.
+3
arnold-arentze
@Martinsame Idd daar is iedereen het over eens. Kan de 5cil auto’s ook altijd wel waarderen.
+2
a3vandiejen
@arnold-arentze Heb ook met een transporter 5 cilinder gereden, fantastisch.
+2
arnold-arentze
@a3vandiejen Ja idd dat zijn iconen, al ben ik geen vag fan
+1
wim-same
@a3vandiejen ja, was een volks wagen transporten sterk ? ik heb daar toch wel een wat anders over gehoord. vermogen te weinig, maar Ik heb er geen ervaring mee.
+2
a3vandiejen
@wim-same Heb er weinig met een kar achter gereden, maar wel volgedauwd met lijmspullen. Trok als een tierelier, en reed heel rustig. Was een bus van het bedrijf waar ik toen werkte.
+2
arnold-arentze
@a3vandiejen Er is serie Doosan 340 met 5 cil Scania motor. Geluid is mooi, maar klopt soort niet in zo’n kraan🤔 Motor is ook ramp heb ik begrepen,
+1
a3vandiejen
@arnold-arentze Dat wist ik niet..
+1
wim-same
@arnold-arentze Een Scania motor een ramp ???
+2
arnold-arentze
@wim-same Storingen op de milieutroep Moet Scania zelf voor komen kunnen ze bij Doosan zelf niks mee, zo blijf je bezig🙄
draaipiet
@wim-same Scania 5 cilinder een ramp? Zal kunnen, ik heb nog nooit gehoord van een scania 5 cilinder, Als het een nieuw probeersel is van scania kan het tot een ramp leiden
+3
wim-same
@draaipiet Ik had ook nog nooit van een 5 cilinder Scania gehoord, maar er zijn nu wel meer ( auto ) merken opgedoken met een 5 cilinder motor, waar ik ook de weet niet van had. Nou heb ik me ook nooit zo met auto's bemoeid hoor, maar van Scania wist ik ook niet. Maar wat Arnold al zei, storingen op de emissie, dat hebben bijna alle moderne motoren wel. Ad Beu is bij mijn DAF ook uitgeschakeld, was al toen ik hem kocht, maar zullen ze niet voor niets gedaan hebben.
+2
arnold-arentze
@wim-same Emissie is idd bij elk merk een probleem. Ik gok dat daar 80% van de hedendaagse storingen vandaan komen
+2
arnold-arentze
@draaipiet Denk dat het een industriemotor is van een 300 pak. De motor op zich zal niet stuk gaan, het probleem is meer het millieugedeelte en dat de Doosan dealer bij sommige storingen de Scania dealer nodig heeft. Dat is nooit handig. Ze zijn ook vrij snel weer overgestapt op eigen Doosanmotoren in de machines.
+2
Martinsame
Prachtig foto
+5
yoohan
Mooie trekker Wim. Leuk nog wat van die 'oude' foto's.

Die 5 cilinder lopen prachtig ja. Genot voor je oren.
+7
huub
Vergeet niet de 5 cilinders in de volvo personenauto's.
+2
new holland koen
@huub Dat zijn ook super motors!
+1
langeslagdiesel
5 pitters lopen mooi. Maar echt mooi lopen vind ik de kale deutz V 10 uit een JAG 80 sf. Oor strelend mooi, en rauw, maar toch rond. Wat ik nog nooit heb horen lopen is een sisu 7 pitter. Lijkt me ook heel apart. Maar het neusje van de zalm qua geluid vind ik toch een ster motor. Heerlijk geluid!
+1
draaipiet
@langeslagdiesel V10 motor is eigenlijk 2 x 5 cilinder motor, Hoe meer je het verdeeld hoe mooiere de motor loopt.
Ik heb eens op een vrachtzeebood een 9 cilinder lijn gezien
+4
wim-same
De zelfde Same Tiger six, Ik denk 15 jaar later, vlak voor ik hem verkocht. Deze Herder Grenadier is er na 12000 draaiuren nog op gebouwd.

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Tiger Six 105 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!