6 maart 2021 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV. De buurman had een paar percelen vroege aardappelen geplant. De grond was goed, dus gelijk maar gefreesd.

Dit is het eerste karweitje wat deze trekker bij ons doet. We hebben hem aangeschaft vanwege de hoge VF banden (320/105r50) die er onder kunnen, de versnellingsbak die traploos is, meer comfort en de lagere urenstand (3.850) t.o.v. de andere trekkers die we hebben.

Trekker is van 2014 en komt bijna jaarrond op deze smalle wielen te staan. Aardappelen frezen, pioenrozen snijden, tulpen planten, tulpen en liatris rooien. Dat worden voorlopig zo'n beetje de werkzaamheden voor deze tractor.

In sommige dingen ben ik nogal veeleisend, dus best een poosje gekeken wat het goede moment was om er 1 aan te schaffen.  Deze heeft fronthef en -aftakas, 6 dw-ventielen, rtk-gps en extra werklampen.

Meestal spuiten we zo'n trekker bij aanschaf eerst wat op, maar dat was bij deze al gebeurd.

Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV

6 maart 2021 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV. De buurman had een paar percelen vroege aardappelen geplant. De grond was goed, dus gelijk maar gefreesd.

Dit is het eerste karweitje wat deze trekker bij ons doet. We hebben hem aangeschaft vanwege de hoge VF banden (320/105r50) die er onder kunnen, de versnellingsbak die traploos is, meer comfort en de lagere urenstand (3.850) t.o.v. de andere trekkers die we hebben.

Trekker is van 2014 en komt bijna jaarrond op deze smalle wielen te staan. Aardappelen frezen, pioenrozen snijden, tulpen planten, tulpen en liatris rooien. Dat worden voorlopig zo'n beetje de werkzaamheden voor deze tractor.

In sommige dingen ben ik nogal veeleisend, dus best een poosje gekeken wat het goede moment was om er 1 aan te schaffen. Deze heeft fronthef en -aftakas, 6 dw-ventielen, rtk-gps en extra werklampen.

Meestal spuiten we zo'n trekker bij aanschaf eerst wat op, maar dat was bij deze al gebeurd.

Wil je een koe kopen of verkopen

Kijk dan eens op koemarkt.nl, dagelijks vers aanbod met kalveren, vaarzen, koeien en stieren.

Advertentie
Bezoek website

Reacties

steyrlanzboy
Mooi
manus
Nette trekker Pieter
PieterA
@manusBedankt Leon!
bikkertie
Daar ga je plezier van hebben!
Fast Eddy
@bikkertie

Is dit jullie oude trekker?😉😀
+1
PieterA
@Fast Eddy Er zit rode klei aan en de koplampen zijn ook vervangen, dat waren Engelse.
+1
bikkertie
@Fast Eddy nope de 190 loopt hier nog lekker
+1
J asper
Nette trekker, maar is deze niet veel te zwaar voor dat werk? Lijkt mij werk voor een 100 pk trekker als veeboer.
+1
PieterA
@J asper Ja, 7,5 ton vind ik ook nogal de moeite. We hadden een 115 pk-trekker voor dit werk, maar onder moeilijkere omstandigheden (tulpen planten in nat najaar) waren de smalle banden die daar aan zaten te klein. Ik wilde graag een maat grotere banden en ook VF. Gekeken naar een 6160, maar daar passen ze niet onder. De 6180 en 6190 zijn -op de vooras na- hetzelfde en zo kwamen we bij een 6190 uit. Boeren hier in de buurt rijden overigens ook met vergelijkbare trekkers (jd 6175, nh 7.210 en zelfs fendt 724 S4) voor dit werk rond.

Een alternatief was rupsen, maar ik blijf nog even bij de wielen.
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
rupsen

Klinkt leuk. Maar de grond onder je rupsen word lekker vast getrilt. Grootste voordeel is dat je altijd wel kan rijden en met plantdak lekker stabiel ben. Nadeel is dat ze of duur zijn of goedkoop en duur in onderhoud. En wij zelf rijden er bijv niet meer mee langs de weg. Dat kost teveel tijd en slijtage is behoorlijk groter!
+2
PieterA
@casejxu Daarom dacht ik dus te investeren in fatsoenlijke banden met vf-technologie.
casejxu
@PieterA snap ik. Eenmaal rupsen gewend ga je trouwens niet meer terug😅 voor het bollenplanten willen wij niet meer anders.
zettelmeyer
@casejxu en als ze weg zakken heb je een iets groter probleem met rupsen als banden....
joop-same
@PieterA Is de max snelheid wel begrenst met die smalle banden naar 30 kmh.
+1
PieterA
@joop-same De trekker liep origineel 54. Ik heb er bij aanschaf van de wielen mee gereden en wat geprobeerd met wat in de hef om het weggedrag wat te bepalen en mij viel de stabiliteit niks tegen. Met deze frees is 54 wel wat snel denk ik en met het plantdak bovenop de cabine gaan we maximaal 35 km per uur rijden schat ik. Ik heb hem laten begrenzen op 44. Dat mag hij straks met de kentekens ook maximaal (40 + 10%). Dat leek mij wel een passende snelheid voor deze trekker.
Jeroen 86
Welk merk banden ligt eronder?
PieterA
@Jeroen 86 Alliance.
Jeroen 86
Wat is de maat voorraan?
PieterA
@Jeroen 86 320/85r38
MaxxuM4ever
Dat zijn lekkere grote banden, hoe laag mag de spanning in deze VF banden?
PieterA
@MaxxuM4ever Dat weet ik niet, achter op 0,8 bar mag hij 4.560 kg dragen op de achteras bij 65 km per uur. Voor is geen VF. De vooras mag op 0,8 bar bij 65 km per uur 3.300 kg dragen.

Ik dacht voor deze frees: voor op 0,8 en achter op 1,8 bar. Dan mag hij achter bij geheven frees op de weg bij volgas 7.540 kg wegen.

Als ik er aan denk haal ik morgen even een weegplaat op.
MaxxuM4ever
@PieterA de maximale snelheid is toch alleen interessant als je percelen erg ver van het bedrijf liggen. Ik vind het niet erg om met 15-20 km/u naar een perceel te rijden als daarmee de bandenspanning op het perceel een aantal tienden of een halve bar lager kan, de jeugd denkt daar wel eens anders over maar dat deed ik ook toen ik 16 was.
+1
PieterA
@MaxxuM4ever Ik vind het wel prettig als er geen banden kapot gereden worden en ik weet hoe het gaat: Dan is er wat kapot aan de planter, of de dieseltank is leeg of er moet iemand naar de wc, dan rijden ze "even" met de freestrekker naar huis en als je dan iets van de snelheid zegt is het: O ja, ...

Als de spullen voor elkaar zijn gaat er vaak het minste kapot.
PieterA
@PieterA/ @MaxxuM4ever ]Update: weegplaat opgehaald. Vooras bij frees aan de grond inderdaad 3.300 kg. Die mag dan dus op 0,8 bar. Achteras bij geheven frees 7.000 kg. Die mag dan op 1,6 bar bij 65 km/uur. Dan staan er 4 nokken aan de grond en de banden wangen dan een cm of 4 uit naar beide kanten. Ik durf er zo nog niet direct 40 mee te rijden denk ik (nog niet geprobeerd),maar het mag wél.

Trekker + frees wegen 9.000 kg
MaxxuM4ever
@PieterA ja het is prachtige techniek die VF techniek. Wij hebben ze onder de zelfrijdende spuitmachine en 1 trekker
+2
PieterA
@MaxxuM4ever 320/105r50 3.500 kg, 1,6 bar 4 nokken aan de grond. De band mag 65 km/h. De trekker is begrensd op 44 en ik heb tegen de chauffeurs gezegd dat ze maar een beetje rustig rijden.

(klik om te vergroten)

stannetje96
@PieterA dat ziet er goed uit!
Inderdaad of je 40 wil rijden met suks is sowieso maar de vraag.

Met onze nh t6070 op 12.4r54 vind ik het levensgevaarlijk om vol gas te rijden. Officieel gaat die 42 maar door de hoge smalle wielen is dat ongeveer 46 maar je hoeft dan maar iets aan het stuur te bewegen of je gaat alle kanten op.
valmet6400power
En dan nu een week regen, donderdag harde wind wat blijft er dan nog over van je voordeel om vroeg te planten & frezen vraag ik me altijd af?
PieterA
@valmet6400power Deze regio staat bekend om zijn primeurteelt van aardappelen. Er gaan er ook nog steeds wat onder plastic. De vroegste gaan er eind mei uit. Als je dan nu niet plant is het maar de vraag wanneer het dan weer kan.
valmet6400power
@PieterA
Oja onder plastic scheelt alles. Die hebben ze hier in de buurt ook al geplant inderdaad. Naja in de toekomst kijken kan niemand anders is het wel erg makkelijk 😂😂
NZDairy
Wat is de reden dat jullie niet gelijk aanaarden met kappen, grond lijkt me ook niet heel zwaar. Hier in NZ zie je vaak dat het gelijk gebeurd als er op ruggen geteeld wordt. wat voor aardappels zijn er gepoot, frieslanders?
PieterA
@NZDairy Het vraagt meer vermogen. Aangezien tractoren meer en meer vermogen krijgen zie je het hier ook meer. Planten met een frontfrees zitten wij rond de 22 liter diesel per hectare. Aanfrezen rond de 30 liter per hectare. Ook kun je met planten vaak een km of 5,5 per uur rijden en met de rugopbouw vaak maar 4 km per uur.

Wij hebben er nu de machines nog niet voor. Misschien in de toekomst.
NZDairy
@PieterA aha, dan is het inderdaad logisch! mooi om jou beschrijvingen bij de foto's te zien.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!