Foto van een Zetor Onbekend. Afdruk van een Zetor 3017. Één van de vele varianten van deze serie toentertijd (UR1). In deze uitvoering is de trekker verlaagd zodat deze geschikt was voor bergen, hel

Zetor Onbekend

16045HSX
Foto van een Zetor Onbekend. Afdruk van een Zetor 3017. Één van de vele varianten van deze serie toentertijd (UR1). In deze uitvoering is de trekker verlaagd zodat deze geschikt was voor bergen, hellingen. Latere series met verlaging kregen de naam Horal System erbij. Foto van internet.

Reacties

+1
Albert Peters
Bizondere foto
draaipiet
Mooie trekker, met een bijzondere vooras
+1
Rietman
De 3017 is de 3 cilinder uitvoering, ook is er een 2017 die is afgeleid van de 2011
+1
Kramer U800
@Rietman Bestaat er ook een 4017?
+2
16045HSX
@Kramer U800 haha, dezelfde vraag👍
+2
Rietman
@Kramer U800 Een 4017 kende ik nog niet, maar zou best kunnen, ik heb ze nog nooit gezien. Een 5647 bestaat wel, die is verlaagd is,
(wielkasten gedraaid) en extra breed op spoor, kleine (lage) banden en dus ook bedoeld voor steile hellingen, zodat de trekker een laag zwaarte punt heeft. De basis hiervoor is een 5511, dus met cabine 5611, met 4x4 dus 5545 en deze met extra laagzwaarte punt noemen ze deze dus de 5647 (later begon men met aanduiding : Horal)
+1
16045HSX
@Rietman Klopt, de 3017 is afgeleid van de 3011. Was er ook nog een 4017, 4cilinder?
+2
Kramer U800
@16045HSX Ik ben momenteel aan een 4011 aan het sleutelen. (Alles ligt uit elkaar) En vandaag gingen we de eindaandrijving er tegen aan bouwen en toen maakte ik een grapje tegen de klant dat als we ze draaide dat ik ook een lowrider voor hem kon bouwen 😜 Dan de vooras ook nog even omdraaien. Dan word het ook een xx17
+1
16045HSX
@Kramer U800 Haha, en daar is dan de 4017 ook al, even een een andere sticker erop👍
+2
Kramer U800
@16045HSX Haha inderdaad, op de pasgespoten motorkap moeten nog de typeplaatjes komen dus dan kunnen we die gelijk aan passen naar 4017. En dan vertellen tegen iedereen dat het een prototype was van Zetor 😜
+2
16045HSX

(klik om te vergroten)

In deze tekening / foto kun je wel zien dat de 4017 misschien wel bestaat. Of alleen een plan, prototype
+2
16045HSX
@Kramer U800 Ben je al lang bezig met de 4011? Ik heb voor jaren terug een 3011 volledig gerestaureerd. Inmiddels is die bij een andere eigenaar omdat ik wat anders wou
+1
Kramer U800
@16045HSX Ja hij ligt sinds vorig jaar zomer uit elkaar, maar de klant komt er zelf niet aan toe dus vraagt mij om er aan te sleutelen. Ik heb ook aan een 3011 van hem gesleuteld (nieuwe kabelboom, nieuw plaatwerk, nieuwe remmen je kent het wel. En hij heeft ook een 2011 nog. De 4011 was eigenlijk goed toen hij hem uit Denemarken had gehaald maar je komt toch van alles tegen hoor. Alle keerringen nieuw, hoop pakkingen en ook weer de remmen, nieuwe waterpomp erop en ga zo maar door. Ook vooral een hoop gangbaar maken. Staat straks weer een compleet nieuwe tractor! We zijn momenteel aan het opbouwen. Als we met de 4011 klaar zijn heeft hij nog twee Super 50's in onderdelen liggen, hier van bouwen we weer 1 hele mooie, letterlijk alles is uit elkaar! Van het motorblok zaten de zuigers zo vast dat hij met een hydraulische sloophamer aan een kraan ze eruit moest slaan. Dus het motorblok word ook compleet nieuw met brandstofpomp en alles. Dat word eind dit jaar denk ik want ik moet mijn Kramer ook nog af bouwen.
16045HSX
@Kramer U800 Ja, ik ken het zeker. Bij Zetor heb je wel het geluk dat alle onderdelen nog redelijk goed te krijgen zijn. Althans, dat gold voor mij. En heel moeilijk restaureren was het niet, motorisch was die 3011 ook nog heel goed. Die Kramer van jou is trouwens ook een geweldig project en volgens mij kun je hierbij niet makkelijk aan onderdelen komen
+1
Kramer U800
@16045HSX Ja nagenoeg alle onderdelen zijn nog nieuw te krijgen in Tsjechië bij een website die naast die werkelijke Zetor fabriek zit. Het is heel veel uit elkaar schroeven en dan schoonmaken of nieuw onderdelen plaatsen. Motorisch is die Zetor nog heel goed, alleen nieuwe pakkingen en keerringen. Je had 2 verschillende modellen krukaskeerringen, het eerste model was met een spiraal op de krukas die de olie terug drijft, (dat zat op deze Zetor) maar dat sleet snel uit omdat de spiraal van staal is en het huis van aluminium. Dus nu zitten er gewoon weer "normale" keerringen in.

Die Kramer daar in tegen is weer nagenoeg niks van te krijgen. Er zit 1 man in Duitsland die nog heel veel nieuwe onderdelen heeft liggen (uit de jaren '60 geen namaak), wat overblijfselen zijn van een groot onderdelen magazijn van een loonbedrijf die vroeger 14 (!) van die machines in dienst had. Maar dat betekend dus dat hij de prijzen bepaald en er valt niet veel te onderhandelen kan ik je vertellen. Maar hij heeft het allemaal nog wel.
+1
Kramer U800
@16045HSX Heb je zelf ook nog Zetors?
+1
16045HSX
@Kramer U800 ik had een 3011 en 4511. En mijn kameraad die boerde altijd met zetor/Ursus, vandaar ook de interesse. Ik heb ze weggedaan helaas omdat ik verder gegaan ben toendertijd met lanz, samen met mijn vader. Dat doen we nog steeds maar er gaat zeker weer een Zetor bij komen, weet alleen nog niet wanneer en wat voor één. Tijd/geld, je kent dat wel
Kramer U800
@16045HSX 4511 is eigenlijk gewoon een verbeterde 4011 onderhuids 😉 Lanz vind ik ook prachtig, wat voor type(s) hadden jullie? Wat voor Zetor zou je nog erbij willen? Een 16045 😜😜
+2
16045HSX
@Kramer U800 dat doet me naam vermoeden idd, maar nee het wordt geen crystal. Ik moet 1 tegenkomen die redelijk goed is, ik wil geen grote restauratie meer doen
+2
Kramer U800
@16045HSX Vandaag weer wat verder gekomen.

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Zetor ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!