De eerste nieuwe trekken van mijn vader in 1972. Een Same Aurora 45, bezig met een kuil vast rijden.

Same Aurora 45

wim-same
De eerste nieuwe trekken van mijn vader in 1972. Een Same Aurora 45, bezig met een kuil vast rijden.

Reacties

+2
bob de bouwer
Mooi foto uit de oude doos, jammer dat de foto iets verkleurd is.
+3
wim-same
@bob de bouwer Ja, dat is zeker jammer. Oude foto's verkleuren bijna allemaal.
+3
arnold-arentze
Dikke kooiwielen dr aan💪 Mooi
+5
yoohan
Mooi zo'n oude foto Wim. Die verkleuring heeft ook z'n charme 😀
+2
akkermopet
Mooie foto 📸👌
+2
Martinsame
Mooi oude foto
+1
a3vandiejen
Mooi hoor.
+2
Albert Peters
Mooie tijd geleden in dat jaar kwam bij mij de eerste medewerker
Achteraf weet ik nog niet of dit verstandig was
+10
A.H.S.
Was wel even schuiven met photoshop 😉

(klik om te vergroten)

Even bijgekleurt
+2
jammermaarhelaas
@A.H.S.

Nou, dat scheelt heel wat!
+3
wim-same
@A.H.S. dat heb je netjes gedaan
+3
akkermopet
Zo ging het in 1971 bij ons thuis..

(klik om te vergroten)

Hanomag R35
+1
a3vandiejen
@akkermopet Ook een mooie foto.
+3
wim-same
@akkermopet Ja, zo ging dat toen, en het gras was toen ook nog niet gesneden.
+3
akkermopet
@wim-same Het gras werd door de opraapwagen met vier messen gesneden i.p.v. tegenwoordig rond de twintig stuks..😜
+2
draaipiet
@akkermopet Ik heb nooit een mes in mijn opraapwagen gehad (1979 - 1985) en mijn collega's ook niet. We reden toen met 8 tot 10 wagens
+4
wim-same
@draaipiet Ja, enkele jaren later kocht mijn vader een Welger EL 71 opraapwagen, en daar konden maximaal 3 messen in. wij hadden er één mes in, en dat vond de krukas van de Welger al niet fijn.
+3
akkermopet
@wim-same Bij ons draaide een Stille Aladin opraapwagen.
+1
draaipiet
Quote Reactie van @akkermopet:
Stihl Aldilan
????? Nooit van gehoord
+2
langeslagdiesel
@akkermopet geen ‘ stille aladin” ?
+5
akkermopet
@langeslagdiesel Dit was onze eerste opraapwagen.

(klik om te vergroten)

Stille Aladin A15 bj1969
+2
a3vandiejen
@akkermopet Schitterende foto hoor.
+1
draaipiet
Quote Reactie van @akkermopet:
Stille Aladin A15 bj1969

Toen was ik zes. vandaar dat ik het niet wist
+1
akkermopet
@draaipiet Als ik het merk Google dan ik niks van de opraapwagen vinden...
Vandaar dat het een onbekend merk is voor velen!
draaipiet
Quote Reactie van @akkermopet:
Als ik het merk Google

Ik had Google ook al geprobeerd zonder resultaat. Er is bij TF ook geen mapje van. Uiteindelijk komen we er wel uit en hebben weer wat geleerd 😊
+1
wim-same
@draaipiet Hoeveel trekkers hadden jullie dan nog meer behalve de 3 Same Drago's ?
+3
draaipiet
Mooie foto's en verhalen. Zo ging dat inderdaad, een paar man (of vrouw en kinderen) er omheen om de kanten op te zetten en bij te werken. Allemaal zonder beugel of cabine. En de trekker met ladewagen met boven trekhaak gewoon op twee wielen de kuil op.

Helaas hebben we toen veel met schade en schande moeten leren, soms ten kosten van mensenlevens .................. 😒
+3
wim-same
@draaipiet Klopt Piet. Toen zijn er veel ongelukken gebeurd, dat de trekkers van de kuil af vielen. Het verdelen gebeurde toen nog helemaal met de hand.
+3
wim-same
@draaipiet De man van ons toenmalige buurmeisje is zo ook om het leven gekomen. Dat zijn dingen die je nooit vergeet.
+5
draaipiet
@wim-same Ja een oom van mijn moeder is ook onder de trekker overleden, dit was niet op een kuil, maar met het land eggen. Waarschijnlijk heb er iets in de grond gezeten waar de eg achter bleef hangen, Dit was ook zonder beugel. Wat dat betreft mogen we blij zijn met de beugels en cabine's
+3
wim-same
@draaipiet Kort daar na, ik denk zo van 1975, was er op de landbouw beurs in Liempde een demonstratie van Sirocco, die een trekker met een stuntman van een hellingbaan lieten vallen. De stuntman zat in de gordels uiteraard, maar de trekker stuiterde op de kop op de beugel, en kwam weer op de wielen terecht. Later werd een veiligheids beugel of cabine ook verplicht op een kuil.
+3
draaipiet
@wim-same Ja klopt, en later werd een beugel of cabine veel algemener verplicht, en nu misschien helemaal.

Ik ben blij dat ik zelf het nut van een cabine of beugel nooit heb ervaren, en gelukkig ook nooit in mijn directe omgeving heb gezien. De beugel beschermd wel, maar als je het meemaakt is er al te veel gebeurt
+5
langeslagdiesel
@draaipiet het is wel eens goed dat ook deze verhalen weer eens ten tonele verschijnen. . Want wat jullie al aangeven, er zijn in die tijd ook heel veel dingen fataal fout gegaan. Het romantiseren van mooie plaatjes uit deze tijd, waar ik overigens zelf graag aan mee doe heeft ook een keerzijde. Dat daar bij stil gestaan woord. Is ook nodig, en goed. Er schieten mij ook bij het schrijven gevalletjes door me hoofd die best af kwamen. Zelf als jochie op de lagere school op woensdag middag ook mazzel gehad. Met de weidesleep aan een lange ketting aan het sloot kanten slepen om het walletje slootvuil vlak te slepen. De sleep ging echt te water, en ik was te laat met de kant opsturen. Dus ik werd zo te water getrokken. Trekker kantelde net niet en stikte. Zelf vond ik het niet zo spannend maar de gene waar ik voor reed wel. Die was lijkbleek. Later heb ik er nog menig keer aan gedacht als er weer een ( bijna) ongeval ergens was met een trekker.
+3
wim-same
@langeslagdiesel Maar zo hebben wij allemaal toch ook wel leergeld moeten betalen denk ik. Het is bij jou gelukkig ook goed afgelopen. bij mij is het ook wel een paar keer bijna mis gegaan, maar daar praat ik nu nog steeds liever niet over. Het is gelukkig steeds goed afgelopen, en dat is het belangrijkste.
+3
draaipiet
@langeslagdiesel Als schooljongen besef je vaak niet wat er fout is gegaan, en hoe erg de gevolgen hadden kunnen zijn, maar door de tijd heen als je er aan denkt word het duidelijker.
Wat er fout kan gaan moet ook niet je leven gaan beheersen want dan heb je geen leven meer, maar je moet er wel bewust van zijn. Iedere keer moet je de risico's overwegen
+3
wim-same
@draaipiet Dat is zeker een waar verhaal Piet
+3
draaipiet
@wim-same 4x Renault 89 / 1x renault 551 / 1x renault 651 / 3 of 4 x Renault 781 allemaal 2wd
Verder stond er nog wel een paar die niet meer gebruikt werden Valmet 700 (mijn profielfoto) Major en onbekende MF. De drago's reden op de kuil en moesten later plaats maken voor een Renault 951 4wd en een Renault 1181 4wd

Alleen in de top dagen met het kuilen ree alles mee, maar door het jaar heen stond er nog wel wat stil hoor
+1
a3vandiejen
@draaipiet Mooie trekkers bij elkaar.👌
+1
wim-same
@draaipiet De Renault 89, waren die nog met een Renault motor ? de 551,651,en 781 hadden MWM motoren toch ?
+3
draaipiet
@wim-same De Renault 89 was gelijk aan de eerste 551, ook met mwm motor, zelfde bak 8 vooruit 2 achteruit, alleen de 551 had stuurbekrachtiging. Alleen de koppeling van de aftakas kreeg een aparte handel, en niet meer via je rijkoppelingspendaal. De 551 kreeg later een andere bak met 12 versnellingen voor en achteruit
+3
arnold-arentze
@draaipiet En waar reed je het liefste mee😜
+3
a3vandiejen
@arnold-arentze Goeie vraag
+2
draaipiet
Quote Reactie van @arnold-arentze:
En waar reed je het liefste mee

Ik was niet zo moeilijk maar je krijgt wel je voorkeur. Het moet ook wel passen bij het werk wat je doet. Uiteindelijk heb ik overal wel mee gereden hoor. Ik heb altijd zomers met een opraapwagen gereden, en daarmee begon ik met een renault 89 en later met een renault 781. In het najaar had ik met de 781 veel slootwerk. In de winter zat ik veel op de drago, walenfrees, mest reiden en grond reiden. De drago was in de zomer op de kuil en dat had mijn voorkeur niet, maar dat kwam ook voor. Van de drie drago's had ik ook een voorkeur
+3
wim-same
@draaipiet en dat was nou net niet de Drago die ik weer gekocht heb denk ik ?
+1
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
en dat was nou net niet de Drago

Nee Wim dat was hem nou net niet. Maar dat maakt toch niet uit? Ik heb niet gezegd dat ik hekel aan die trekker had, maar je ontwikkeld een voorkeur. Op deze drago heb ik ook heel wat uren doorgemaakt.
Dat is ook wel leuk om aan te halen, iets waar de nieuwe generatie geen idee van hebt: Dan was je in de zomer aan het kuilen, en dan werd het laat. Dan werd midden in de nacht klokslag 12 uur op de radio het wilhelmus gespeeld en daarna ging de radiozender uit tot 's ochtends 6 uur en was het stil op de radio (alleen ruis)
+3
wim-same
@draaipiet Heeeeel herkenbaar Piet. Na het Wilhelmus ruis, en wij maar door werken.
draaipiet
+3
arnold-arentze
@draaipiet Pff dat zijn saaie nachten doorhalen dan. Toen wist je niet beter ook. En nu speel de muziek via de telefoon af als je de radio zat ben, zo zijn de maatstaven aardig veranderd😆
+2
wim-same
@arnold-arentze Maar na twaalf uur zat ik ook al aardig op de brandstof meter te kijken van de John Deere 4255. Om 6 uur naar huis eerst even 10 liter tanken om thuis te komen.
+2
arnold-arentze
@wim-same Ha ha ja dat zal wel bij zulke lange dagen raakt het een keer op. Heb het ook wel gehad dat ik de tank in een shift leeggedraaid heb 😳😳
+2
wim-same
@arnold-arentze Deze John Deere had gewoon een veel te kleine tank, net als een Same Drago, die had ook maar een 98 liter tank standaard.
+2
arnold-arentze
@wim-same Dat is niet veel nee, met zwaar werk is dat zo op.
+4
a3vandiejen
@draaipiet Gaat niet zo zeer om de voorkeur hoor, maar de herinneringen in het algemeen.
Ik was ooit wel klaar met ijzervlechten maar als ik er nu aan terug denk heeft het me leren werken opgeleverd.
+4
wim-same
En het kuil vast rijden ging enkele jaren later met de Same Minitauro 60 en een Wifo afschuif vork

(klik om te vergroten)

+3
wim-same
@wim-same Maar nog wel steeds met dezelfde kooi wielen.
+1
a3vandiejen
@wim-same Was dat wel te doen met kooiwielen vast rijden..., of was het tegen het omslaan.
+3
wim-same
@a3vandiejen Dat deden wij altijd met vastrijden. Kooiwielen of dubbel lucht. Nog weer later, toen ik de Same Tiger 100 gekocht had, had ik dubbel lucht voor en achter om kuilen vast te rijden. Helaas geen foto's.
+2
a3vandiejen
@wim-same O.K, heb het met kooiwielen nooit gezien.
+3
draaipiet
@wim-same Mooie foto Wim. Het is heel herkenbaar. Ook nog met een roterende kuilverdeler gewerkt en later met een Bos grasvork

(klik om te vergroten)

+3
akkermopet
@wim-same Ja, ook veel gedaan!
Thuis met de 885 en verder IH 624 Agromatic, Leyland 272..
+1
a3vandiejen
@akkermopet Mooi rijtje trekkers.
+3
arnold-arentze
@wim-same Zo’n afschuifvork hadden we thuis ook. Eerst met een Zetor 5011 en later met de Fendt 304 op de kuil. Heb bij een boer hier in de buurt nog met een JD 3350 met eenzelfde vork op de kuil gereden in de periode 88/95
+2
a3vandiejen
@arnold-arentze Zetor, Fendt, John Deere...en dan toch uitkomen bij Same .
+3
wim-same
@a3vandiejen Kijk, jij snapt het Adrie, uiteindelijk toch uitkomen bij een Same.
+1
a3vandiejen
@wim-same Ja heb ook een merken wissel gedaan haha.
+2
arnold-arentze
@wim-same Maar Adrie zat al in het Italiaanse
+1
a3vandiejen
+1
arnold-arentze
@a3vandiejen Ik heb ook nog Landini gereden vroeger type weet ik niet meer de voorkant was zelfbouw ivm een ongeluk was 2 wd rond 70pk schat ik. Was in beginperiode dat ik bij kok werkte
+3
arnold-arentze
@a3vandiejen Eerst was er een Aurora daar reed ik al mee toen ik jaar of 9/10 was denk ik later is daar een fendt 104 voor gekomen paar jaar later was de Leone in beeld bij Jan en is thuis de 104 omgerolen voor de Minitauro
+2
a3vandiejen
@arnold-arentze Ja kijk, toch altijd in beeld geweest.
+4
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
afschuif vork

Als je met de Drago met afschuifvork even flink tekeer ging vouwde je hem helemaal dubbel en kon die zo de ijzerbak in 🤣
+2
akkermopet
@draaipiet hahaha 🤣🤣
+2
a3vandiejen
@draaipiet hahaha
+1
wim-same
@draaipiet Ik heb de afschuif vork nooit achter mij Drago gehad, dus ik zou het niet weten
+1
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
vork nooit achter mij Drago gehad

Toen was je al verstandig 👌
+4
wim-same
@draaipiet Ha, ha. Of toen had ik de Drago nog niet. Ik weet het niet mee. Ik ben net mark Rutte. ha ha
+4
arnold-arentze
@wim-same Soms heb je een verkeerde herinnering zeker😂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Aurora 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!