Schlüter en France! Of ze goed frans spraken in Freising, eind de jaren 60 is voor mij een groot vraagteken, maar na het zien van de steigende vraag naar zware trekkers uit het voormalige Joegoslavie

Schlüter Super 1500TVL

Schluterfan
Schlüter en France!

Of ze goed frans spraken in Freising, eind de jaren 60 is voor mij een groot vraagteken, maar na het zien van de steigende vraag naar zware trekkers uit het voormalige Joegoslavie, ging Schlüter verder op zoek naar afzetmarkten voor de Super serie.

Aangezien ik zelf nu 2 "franse" Schlüters heb, wil ik er natuurlijk alles van weten.

Zo kwamen de eerste Super's in Frankrijk terecht, eind de jaren 60, via importeur Gibouin uit Nangis. Ook mijn oude Super E6600V kwam via deze importeur eind 1968 in de Franse velden terecht. Volgens een van de folders verkocht Gibouin trekkers van 45 tot 180pk.
Vanaf 1 Januari 1970 werd Ferga S.A. uit Parijs importeur. De compactere kleinere trekkers nam hij van David Brown af, de grotere van Schlüter. In die tijden werden er ook veel demo's gedaan in het bietenrooien. Door de ZF versnellingsbak waar aan de zijkant een PTO aan geschroeft kon worden, zagen de fransen hierdoor een afzetmarkt voor de Schlüters. Zo zijn tal van Schlüters voorzien van zo'n PTO, waaronder mijn jongste Super E6600V, maar ook die van TF'er @ Schluterman. De PTO dreef toen een ontbladeraar aan, die vooraan de trekker hing.

Volgens mijn franse connectie heeft Ferga Schlüter's verkocht tot in 73. Vanaf 1982 werd Smafa Fortschritt de importeur, en dat tot ongeveer 1985. Nadien werd dat Heywang, die ook mestwagens importeert of bouwt? Via welke weg Schlüter zijn trekkers verkocht tussen "73 en "82 weet ik momenteel nog niet. Ik heb wel al Schlüters uit Frankrijk gezien, die uit die tijdsperiode zijn. Dat word dus nog even zoekwerk...

Op de folders van Matrot is ook af en toe een Schlüter te zien. Die zouden naar het schijnt zo'n 6-8 stuks gehad hebben. De trekker op de foto is hoogstwaarschijnlijk een Super E7800TV, de uitlaat met het korte stukje boven de demper en de luchtfilter aan de zijkant doen dit toch sterk vermoeden.

Foto uit de archieven van een franse Schlütervriend.

Reacties

+2
a3vandiejen
De Schlüter heeft ook een andere cabine...schitterende foto.
+2
Schluterfan
@a3vandiejen

Ja, dezelfde als ik heb. Ik twijfel nog steeds of ik het hok er terug op zet of niet hahaha. Ik vind het ook wel iets hebben.
+2
a3vandiejen
@Schluterfan Leuk verhaal weer....de meningen zijn vaak verdeeld over wel of niet een cabine.
De Schlüter is al bijzonder, maar met deze cabine is hij misschien nog wel bijzonderder. Vind hem met cabine ook mooier, maar dat is smaak natuurlijk.
+2
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Ik twijfel nog steeds of ik het hok er terug op zet

Is het een degelijke cabine, dan terugzetten, is het een gonzend rammelhok, dan eraf. Tenminste, dat zou ik doen.
+1
gaituuth
@Schluterfan ik zou voor de originele staat gaan zoals jij ooit uit Freising is vertrokken. Al vind ik de andere cabine mooier
+2
noordhof
Mooie hobby toch 😅👍
+2
draaipiet
Prachtig verhaal en foto en trekkers
+2
olro 61
Een mooie foto uit de oude doos, prachtig!
RVM
In de Elzas praten ze Duits, dus daar zullen ze wel begonnen zijn met verkopen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!