Foto van een Eder 805
Vandaag de cilinderkoppen terug gekregen van revisie bedrijf.
1 kop is vervangen voor een nieuwe.
De andere koppen zijn gevlakt.
Hebben nieuwe kleppen gekregen.
En nieuwe klepgeleiders.
Verder ook 4 complete kopsets om alles weer netjes op te bouwen.

Eder 805

Foto van een Eder 805
Vandaag de cilinderkoppen terug gekregen van revisie bedrijf.
1 kop is vervangen voor een nieuwe.
De andere koppen zijn gevlakt.
Hebben nieuwe kleppen gekregen.
En nieuwe klepgeleiders.
Verder ook 4 complete kopsets om alles weer netjes op te bouwen.

Reacties

Kramer U800
Dat ziet er weer fris uit
stephan-inter
@Kramer U800 ja je kan het beter maar goed aanpakken
Kramer U800
@stephan-inter En zo is het
Rick V
@stephan-inter wat kost dat ong als ik vragen mag? Nieuwe imitatie kop is zo'n 150 dacht ik?
+1
stephan-inter
@Rick V
85 euro per kop. Dat is vlakken. Nieuwe kleppen. En nieuwe klepgeleiding.
En schoongemaakt.
+1
Rick V
@stephan-inter dat is netjes! Welk bedrijf is dat?

Misschien heb je al iets hoor, maar op de bijgevoegde foto staat een verbouwde lange nijptang met 2 verbouwde sluit ringen eraan, om de veren van je Stoter stang pijpjes makkelijk te kunnen monteren,

Misschien dat je er wat mee kan om zelf ook zoeits te maken!

(klik om te vergroten)

Het achterste tooltje is het
+1
stephan-inter
@Rick V vekoma in lemelerveld.
+2
WaterDeutzer
@Rick V Dit is alles wat je nodig hebt voor snel en goed stoterbuisveertjes te knallen. Heb ik zo'n 40 jaar geleden gemaakt en heeft goed dienst gedaan.

(klik om te vergroten)

Tool deutz stoterbuisveer
+1
Rick V
@WaterDeutzer dan klem je hem met een tang er tussen?

Ik zag bij mn 2505 een stukje lasdraad zitten, is ook een optie maar niet mooi
+1
Kramer U800
@Rick V Het hulpstuk doe je in de bankschroef klemmen, vervolgens pak je het stoterpijpje doet de veer erom, drukt het stoterpijpje door het hulpstuk, dan de rubberen ringetjes eromheen, op zijn plek zetten met de klem eromheen en als hij op zijn plek zit trek je het klemmetje weg.
+1
WaterDeutzer
@Kramer U800 Sorry, had ik jou nog niet gelezen, maar goed vet en gevoel is nog een extra tip voor de anderen. Want 't dichtringetje kan ook ongezien kantelen....
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Klopt inderdaad, het beste is nog zuur vrije vaseline.
goeiedag eem
@WaterDeutzer zie mijn tang waarbij ik je genoemd heb, altijd alles gecontroleerd kunnen plaatsen en de veer rustig kunnen ontspannen
+2
WaterDeutzer
@Rick V Heb ff geen buisjes liggen anders deed ik t ff voor. Maar: pak buisje, steekveer erover voor de helft van de diameter, draai bankschroef open tot alleen buis er tussen past en druk de veer helemaal in. Dan steek je dat hulpstukje erover en druk met je duim door zodat de klembeugel de veer vast zit. Schuif het schoteltje met dichting met voldoende vet over de buis en ook de bovenste ring met voldoende vet. Plaats de buis goed op gevoel tegen de bovenrand en trek het hulpstuk weg. Door te laten schieten zit alles in 1x perfect op z'n plek. Suc6.
Rick V
@WaterDeutzer het werkt super geloof ik! Maar hoe heb je dat ding gemaakt? van een stukje koker?
+2
WaterDeutzer
@Rick V Stukje 3of4mm plaat, een ijzerzaag, vijl & bankschroef. Meer kon dat niet zijn in de '70ties.
+1
goeiedag eem
@WaterDeutzer ik hen 2 van zulke bekjes aan een oude waterpomptang gemaakt, daarmee kun je in een hand het buisje plaatsen er hem mooi gecontroleerd uit laten veren, en hem er ook weer mee tussen uit pakken, werkt super en makkelijker als dit vind ik, had eerst ook zoiets maar vind het niet echt wat in vergelijking met wat ik nu heb
+1
Yanmarthomas
Ziet er weer chique uit succes met de reparatie
WaterDeutzer
Ik zie 1 goede en 3 wat mindere koppen...
+1
stephan-inter
@WaterDeutzer1 Is er nieuw en de andere 3 zijn opgeknapt en goed.
Als ze weer 18.500 uur mee gaan teken ik er voor.
WaterDeutzer
@stephan-inter Ja, en zeker voor hobby zal dit nooit meer gaan ploffen. En nog een reden: als je extreem origineel wilt gaan, moet je natuurlijk geen latere updates doorvoeren🤣
+1
WaterDeutzer
Die nieuwe kop heeft een versterkt (stalen)brugstuk tussen de kleppoorten. Vroeger veel problemen gehad tot ongeveer 1978 met scheuren tussen de poorten. Na 1978 was een versterkte kop standaard.
+2
Kramer U800
@WaterDeutzer Anders krijg je dit...

(klik om te vergroten)

Cilinderkop van een 712
Rick V
@Kramer U800 heb je enig idee hoe dit komt? Uitzetten van loeihete motor?

Hoe heb je deze weer netjes gekregen? Of Een donor er op?
Kramer U800
@Rick V Een luchtgekoelde Deutz motor mag je nooit zomaar uit zetten officieel, altijd een paar minuten langer stationair laten draaien nadat je met de motor gewerkt hebt. Het is aluminium en dat zet snel uit en krimpt snel, het geleid dus goed. Hierdoor is een luchtgekoelde Deutz ook sneller op temperatuur dan een watergekoelde motor maar koelt deze ook veel sneller af doordat er geen water om de cilinder en cilinderkop heen zit die de warmte langer vasthoud. Daar komt bij dat een luchtgekoelde Deutz motor 170 kan worden en een watergekoelde motor 100 graden omdat het water dan natuurlijk gaat koken.

De kop heb ik nog steeds (ik kan niks weggooien 🤣) en heb ik vervangen door een ander exemplaar. Eigenlijk is je cilinderkop schroot omdat niemand het aandurft om zo'n scheur te lassen.
Rick V
@Kramer U800 ik meen dat water gekoeld warmer kan worden toch omdat het onder druk staat op een gegeven moment?,

Ik zelf laat mn motor altijd effe koud draaien maar zou het scheurtje daardoor gekomen zijn?
+1
WaterDeutzer
@Rick V Vaak al lang bezig te scheuren voor je het echt gaat merken bij de start: ploffen en zwarte rook tussen de koelribben weg. Is gewoon een fabrieksfout die Deutz vanaf 1978 heeft opgelost met een stalen inzetstuk.
+1
Kramer U800
@Rick V Water kookt op zeeniveau gewoon bij 100 graden, dan is het klaar. Gewoon de motor even koud laten worden door stationair te draaien na het werken. Maar het is ook gewoon een fabrieksfout van Deutz zoals @WaterDeutzer al zei.
Rick V
@Kramer U800 dat een water gekoeld motor maar 100 graden kan worden dat betwijfelde ik, omdat het een gesloten systeem is, bouwt het druk op, en onder druk (dus boven de atmosferische druk) verhoogt het kookpunt
+1
Kramer U800
@Rick V Laat het 120 zijn, dan is het wel klaar, omdat je een overloop pijpje hebt op je radiateur. Het water in een stoomketel kan wel 180 graden worden omdat dit echt een gesloten systeem is.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Eder 805 en hebben de trefwoorden poseren , nieuw en ik zie het handvat van me fiets geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!