Nu de 155 uit elkaar ligt en het nog wachten is op de onderdelen, is het een goede gelegenheid het elektrisch systeem aan te pakken. Bijna niks werkt op de trekker, alleen de startmotor. Er zijn nieuw

Massey Ferguson 155

hooidonk
Nu de 155 uit elkaar ligt en het nog wachten is op de onderdelen, is het een goede gelegenheid het elektrisch systeem aan te pakken. Bijna niks werkt op de trekker, alleen de startmotor.
Er zijn nieuwe kabelbomen in de handel, maar je hoort daar wisselende verhalen over. Ze zijn er ook niet specifiek voor de 155 en ik twijfel of die van de 135 of de 165 passen op de 155.
Dus eerst maar eens proberen hem zelf te maken, dan heb ik ook weer de originele kleuren van de draad en mantel er omheen zitten.

Reacties

+1
hooidonk
Op een plek kwam de kleur van de mantel nog heel mooi tevoorschijn, nu proberen deze kleur weer te vinden.
Het lijkt erg op de standaard kleur voor installatiemateriaal.

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
Succes met de de elektrische installatie!
+1
vjenneMFfan
Mooie klus, heb je er een goed bedradingsschema bij?
Ik heb bij onze toen ook meteen een nieuw zekeringkastje gemonteerd. De draden heb ik wel grotendeels weergebruikt.
hooidonk
@vjenneMFfan
Nee nog geen schema.
Maar het komt in grote lijnen wel zo'n beetje op hetzelfde neer.
Alleen nu moet ik ook de goede draaddiktes zien te achterhalen.
En de voeding voor de verlichting lijkt bij de meter voor het bijladen weg te komen.
Die had ik eerder bij het contactslot verwacht.
Dus ik vraag me ook af wat er al eens aan verbouwd is.

Zat er bij jou ook zo'n zekeringkastje op met van die ronde zekeringen?
De draden bij van deze kabelboom zijn niet meer bruikbaar.
Ik kwam er nu achter dat ik al eens een extra draad vanaf het contactslot naar het startrelais had getrokken, omdat de originele draad geen stroom meer door liet.
+1
vjenneMFfan
@hooidonk Klopt, ik had van die rondenzekeringen. Die heb ik nu vervangen door een kastje met gewone steekzekeringen. Het contactslot zelf is bij ons ook vervangen omdat die niet op “contact” schakelde.
Ik heb een schema van annatefka.com/ gebruikt. Er staat er een in het boek van de 155, maar ook wel een losse bij electrische schema’s. De verlichting en dergelijke staat daar allemaal wel mooi op weergegeven, alleen de aansluiting van de motorcomponenten (startmotor, dynamo etc.) staat er niet op.
hooidonk
@vjenneMFfan
Ohja, ik had nog niet aan annatefka gedacht, maar die schema's werken inderdaad wel verhelderend! 👍🏼

Bedoel je het onderdelenboek?
Daar staat inderdaad enkel de verlichting per land uitgewerkt.
Er staat zelfs geen onderdeelnummer bij de kabelboom zelf.
vjenneMFfan
@hooidonk annatefka.nl/mf_techniek/tech_elek_mf152.htm/

Deze heb ik veel gebruikt. Ik dacht dat die ook in het onderdelenboek stond, maar kon het zo gauw niet weervinden. In principe is het niet zo heel spannend, de kabels die naar achter lopen zijn in principe alleen voor de verlichting op de spatborden en van de aanhanger. Ik heb daar later nog een extra kabel bij langs getrokken voor de zwaailampen en werklampen.

De overige bekabeling is volgens mij wel redelijk eenvoudig naar eigen inzicht te bundelen als je de aansluitingen maar weet. Naar mijn mening zaten sommige dingen ook wel wat omslachtig aangesloten, dus ik heb ook wel wat dingen veranderd.
hooidonk
@vjenneMFfan

Duidelijk verhaal. 👍🏼
Dat is inderdaad een mooi schema.
In het onderdelenboek staan wel de verschillende componenten, maar niet precies een elektrisch schema.
Zaten er bij jou nog de stekkers onderaan de spatborden?

En zaten de kabels voor de verlichting ook in een mantel?
vjenneMFfan
@hooidonk bij het linker spatbord wel, bij het rechter spatbord niet. Ik heb nieuwe spatborden geplaatst en daarbij ook de kabel vanaf de trompet naar de lampen vervangen. Ik heb ze daar gewoon met van die stootverbinders met krimpkous ineen aan elkaar verbonden, dan heb ik daar ook geen last van lostrillen en vocht/vuil/oxidatie. Alleen als het spatbord ooit weer los moet is het wat lastiger. De kabel van de versnellinspoken naar achteren loopt door een ijzeren buisje en er zit ook nog een soort plastic/pvc mantel omheen. Onder de spatborden zelf heb ik een thyleen 16 door de kokers van het spatbord geschoven en daar de kabel weer doorheen gedaan.
hooidonk
@vjenneMFfan
Okee, duidelijk verhaal!
Ja, zo vaak hoeft het spatbord er als het goed is ook niet af.

Wat voor kleur heeft die PVC mantel? Is die grijs of rood?
vjenneMFfan
@hooidonk die was lichtgrijs, maar nu is die donkergrijs. Ik heb dat stuk kabelboom gewoon met het chassis meegespoten.
hooidonk
@vjenneMFfan
Top, daar ben ik een eind verder mee geholpen. Dan hoef ik niet nog aparte rode kous op te zoeken. Al is die denk ik makkelijker te vinden dan deze grijze, dat valt nog niet mee.

Ja, dat snap ik heel goed dat die nu mee gespoten is. Bij veel trekkers gebeurde dat ook af fabriek al.
+1
Hannesman
Die standaard harnassen passen maar half, en zijn heel basic. Heb m'n eigen harnas ook gemaakt, heb je het ook naar je eigen wens 💯
hooidonk
@Hannesman
Ja inderdaad, als je allemaal draden moet gaan verlengen, wordt het ook weer zo'n moekzooitje.
Bij de 35 van m'n vader heb ik wel een kant en klare gebruikt, die viel me nog niet eens tegen.
Was dacht ik wel een iets duurdere.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!