Foto van een Same DragoEen Same Drago met lijnpomp https://www.youtube.com/watch?v=0XoSKjM_2Sg. Foto is geplaatst door draaipiet op 06-07-2021 om 17:45:56, met 17 reacties.

Same Drago

draaipiet
Foto van een Same Drago
Een Same Drago met lijnpomp

Reacties

+1
Martinsame
Jou drago heeft toch een roterende pomp maar start wel super
+2
draaipiet
@Martinsame Ja maar deze heb ik van internet gespot, volgens mij ook wel zeldzaam
+4
arnold-arentze
@draaipiet Net zo als bij de Buffalo van Wim. Bij Deutz werden er ook lijn en roterende pompen geleverd. Motor loopt en gedraagt zich heel anders met de verschillende pompen. Wanneer en waarom dan de trekkers met welke pomp afgeleverd werd is me nooit duidelijk geworden🤔 Interessante topic😆
+4
wim-same
@arnold-arentze Ik heb niet eens een onderdelenboek van een Drago of Buffalo waar een lijnpomp in staat, maar een Belgische vriend had hem wel in een onderdelen boek staan. Was volgens hem een optie omdat er veel waren die slecht wilden starten met een roterende pomp.
+2
draaipiet
Quote Reactie van @arnold-arentze:
Motor loopt en gedraagt zich heel anders met de verschillende pompen.

Wat is het verschil tussen een roterende en een lijnpomp met betrekking tot het anders lopen en gedragen van de motor, of vraag ik nu te veel

Renault had vroeger een MWM motor met een CAV roterende pomp en die kon je niet voorgloeien, en startte direct. Fendt had de zelfde MWM motor met een Bosch lijnpomp. Ik heb nooit een verschil gemerkt in de loop of gedrag. (waarschijnlijk zat ik ook in een leeftijd dat ik daar niet op lette)
+4
wim-same
@draaipiet Een motor met een roterende pomp loopt stationair sowieso anders, Mooier. Met een roterende pomp is de motor ook feller, maar het nadeel is vaak minder goed starten, en een roterende pomp is erg gevoelig voor vuil en water.
+3
draaipiet
@wim-same Ja en het ontluchten van een roterende pomp is ook wel een dingetje, je hoeft echt niets over te slaan
+3
wim-same
@draaipiet Ja klopt, Een roterende pomp moet je tot op de verstuivers ontluchten, terwijl een lijnpomp meestal alleen tot de pomp ontlucht hoeft te worden.
+2
arnold-arentze
@draaipiet Klopt Idd zijn veel gevoeliger dan lijnpomp
+2
arnold-arentze
@wim-same @draaipiet Inderdaad de motor loopt wat mooier rond dat is me al vaker opgevallen. Over dat felle zijn de meningen verdeeld, dat heb ik zelf nooit kunnen ondervinden. Heb toevallig vorige week gehoord over een Deutz 8006 deze was uitgevoerd met een roterende pomp en is gewisseld met een originele lijnpomp deze is nu wat “rauwer” geworden en naar zeggen ook stuk feller, maar dat kan ook komen dat er kwa brandstofinspuiting(vermogen) stuk meer ruimte in een lijnpomp zit.
+3
wim-same
@arnold-arentze Ja klopt. Een roterende pomp is ook maar heel weinig op te voeren, terwijl een lijnpomp meestal genoeg mogelijk heden heeft.
+3
arnold-arentze
@wim-same Ja Idd zal eens vragen wat het verschil was bij de Deutz volgens mij hadden ze hem voor de rem gehad ook💪
+3
joop-same
@wim-same Met de komst van de CAV pompen begonnen ook bij de Drago de start problemen in de winter, die werden opgelost door in de cilinder kop apparte klepzetels te monteren en de compressie verhouding iets te verhogen, dit was later een fabrieks ombouw die uit Olanda kwam.
+2
Martinsame
@draaipiet denk ook net wat de boer/akkerbouwer wouw
+4
joop-same
@draaipiet De eerste serie van de Drago en Buffalo hadden allemaal een lijnpomp, ze hadden later in de productie een CAV roterende pomp omdat dat toen een stuk goedkoper was, je had geen aparte regulateur nodig, op de pomp of in de motor.
En ze waren ook nog iets feller dan de lijnpomp, maar het was geen optie.
In het onderdelen boek van de Drago van 11/76 staan de lijnpompen ook nog in.
+3
aertspa
Blijkbaar was het een ombouwkit die bestond

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Drago ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!