Klaar voor aflevering in het jaar 2005 Zetor Major  5340 7x 72pk dus iets meer dan 500 p op een rij , Toen was er nog vraag naar no-nonsens landbouwtrekkers, zonder allerlei electronica, boordcomputer

7x Zetor 5340 Major

Rietman
Klaar voor aflevering in het jaar 2005
Zetor Major 5340
7x 72pk dus iets meer dan 500 p op een rij ,
Toen was er nog vraag naar no-nonsens landbouwtrekkers, zonder allerlei electronica, boordcomputers enz.
Toch waren deze Zetor's toen goedkoop in aanschaf en nu zeker naar verhouding met andere (top)merken : een zeer hoge restwaarde !

Reacties

+1
Massey 2705
Toen was er nog vraag naar no nonsense trekkers !
Hoe het in Europe is weet ik niet ? Maar hier kan je amper een no nonsense trekker krijgen ! En als ik een 250 pk zou willen hebben ,uit bij voorbeeld Brazil.
Dan komt hij Canada niet in van wegen emisie wet geving.
Ik denk dat er best nog wel vraag is naar no nonsense trekkers. Maar ze worden gewoon niet meer gemaakt voor westerse Landen.
+2
walker1
Mooi hoor, in verleden tijdens stage met o.a. een 7745 gewerkt, eenvoudige, maar ook sterke en degelijke trekker.
+1
Massey 2705
Mooie foto trouwens ! 😊
+10
walker1
De boer waar stage gelopen heb, had 3 Zetors. Liep stage in 1994, toen was Praneda nog de importeur en die waren destijds in Nijmegen gevestigd, op hetzelfde industrieterrein waar ook Louis Nagel zat. Paar km van boerderij van mijn ouders. Leuke was dat er tijdens de stage iemand van Praneda bij die boer op de koffie was geweest, had te maken met de 8540 die de boer toen net nieuw gekocht had. Die man van Praneda vond het wel leuk dat ik uit de buurt van Nijmegen kwam en ik moest na de stage maar een keer langskomen. Heb ik daar nog rondleiding gekregen en toen zij die man, die waarschijnlijk dacht wat te kunnen verkopen: "Waarom laat je thuis niet even een nieuwe Zetor zien?" Daar was ik wel voor te porren natuurlijk, pa wist niet wat die zag toen ik daar met gloednieuwe glimmende trekker kwam aangereden, hahaha. Weet alleen niet meer welk type ik toen mee had gekregen.
+3
Fast Eddy
@walker1

Dat zijn de mooie verhalen.
+1
Yanmarthomas
Eushj gaaf om te zien. Ik heb veel met een zetor 5340 gewerkt uit 2004. Werkt altijd nooit kapot. Even terug wel een nieuwe koppeling ingekomen met 3500 uur. En laatst was de radiateur doorgerot maar verders nooit wat mee gehad
+1
J asper
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
Werkt altijd nooit kapot. Even terug wel een nieuwe koppeling ingekomen met 3500 uur. En laatst was de radiateur doorgerot maar verders nooit wat mee gehad

Oké 😅😂 je praat jezelf wel tegen
+1
Yanmarthomas
@J asper als hij 3500 uur heeft gewerkt zonder enige kosten vind ik het erg betrouwbaar
+1
caseboy
@Yanmarthomas nou is 3500 uur in 17 jaar niet echt veel uren
en de koppeling eruit bij 3500 uur is best snel maar dat licht denk ik eerder aan de chauffeurs en het soort werk
+1
edwin-hensbergen
@caseboy als die al zn uren op een klein erf met veel koppelen, korte draaiuren etc herft gereden. Is het zeer netjes denk ik😬 meeste mensen tekenen ervoor 17 jaar rijden dan pas onderhoud😂
+1
caseboy
@edwin-hensbergen ik neem aan dat die trekker in die 17 jaar en 3500 uur onderhoud heeft gehad, anders hadden ze er wel meer problemen mee
+1
edwin-hensbergen
@caseboy ja ik bedoel groot onderhoud😅 een beurt tel ik niet als onderhoud haha
Yanmarthomas
@caseboy hij heeft veel korte ritjes gereden. Er is veel gereden is met de voet op de koppeling veel steken etc.
+1
walker1
@Yanmarthomas Misschien ook veel meer echte uren gedraaid als die 3500. Bij veel oudere, puur mechanische trekkers moet de trekker een uur vol gas draaien om een uur op de klok te krijgen. Doe je rustig werk met maar half gas, dan heb je 2 uur nodig om 1 uur op de klok te krijgen.
Yanmarthomas
@walker1 oh dat zou kunnen hoor. Als ik er weer mee ga werken zal ik er eens op letten.
walker1
@Yanmarthomas verschilt per merk, type en bouwjaar, maar onze Renault 751 uit 1982 telt pas een uur als die een uur vol gas gedraaid heeft. Bij aftakas werk op 540 toeren en ruim 2000 motortoeren valt het verschil nog wel mee, maar pa gebruikt de 1000 toeren stand nog wel eens als soort spaarstand, dan draaide de motor maar iets van 1200 toeren en dan had je echt 2 uur nodig om een uur op de klok te krijgen.
J asper
@walker1 305 heeft anders 14000 mechanische uren op de klok, en die ook alleen nieuwe koppeling en aftakas koppeling. Dat is 4 keer zoveel uur
+1
walker1
@J asper Zoals verteld, het verschilt per merk hoe de uren precies geteld worden en ook maakt het soort werk ook veel uit hoe snel een koppeling slijt. Komt ook nog bij dat een Fendt 305 een vloeistofkoppeling heeft. Bovendien kon je voor de prijs van een nieuwe 305, 2 x een nieuwe Zetor met vergelijkbaar motorvermogen kopen. Dus dan mag je van die Fendt ook wel wat meer verwachten.
J asper
@walker1 Belarus is hier weg gegaan voor een 108 later nog Poolse maaier gehad toen waren we er wel klaar mee.
+1
Yanmarthomas
@J asper fendt en zetor is een Lamborghini met een Ford vergelijken. Twee totaal verschillende trekkers je koopt 3 zetors voor 1 fendt.
jan-broekate
Ja goedkoop in aanschaf maar uiteindelijk ben je duur uit aan reparaties wat een ellende die zetor's
+6
Fast Eddy
@jan-broekate

Valt best mee. Een ander merk trekker gaat gelukkig nooit kapot en heeft ook nooit slechte series gehad.
+4
Zoete
@Fast Eddy goed gezegd, er is aan alles wel eens wat. Maar sommige dingen worden vergeten en andere worden uitvergroot.
Yanmarthomas
@jan-broekate ben ik het niet mee eens. Tuurlijk het blijft iets uit het oosten en is wat lichter gebouwd. Maar er zit oude techniek in voor een trekker uit 2003 wat hem wel heel betrouwbaar maakt.
jan-broekate
@Yanmarthomas nou ken meerdere mensen die 1 of 2 zetors hebben en voor 2003 van bouwjaren tussen 1970 en 96 in maar allemaal hebben ze de zelfde problemen . Allemaal slechte achter bruggen en hydroliek problemen. Alles binnen in nieuw met orginele onderdelen rechtstreeks uit polen dan gaat het weer een jaar of 2 a 3 goed en dan komen de zelfde problemen weer
Yanmarthomas
@jan-broekate misschien zijn de eerder types slechter, anders weet ik het ook niet
Kramer U800
@jan-broekate Hier nog nooit één Zetor gehad met een kapotte achterbrug, versnellingsbak of hefinrichting. Een (oude) Zetor schakeld altijd lomp maar het is bij mijn vader als dealer nog nooit voorgekomen dat er een versnellingsbak kapot is gegaan van een oude Zetor (1960 - 2000). Wat wel eens wou gebeuren is dat de manchetten lek gingen van de hefzuiger. Het maakt allemaal een rot herrie vaak, vooral de eind aandrijving met het is zo zwaar gemaakt dat het heel blijft, net als de ongesyngroniseerde versnellingsbakken (met stuurschakeling).
+1
CaseCS130
@jan-broekate Dan gaat er iets niet goed als je originele onderdelen uit Polen haalt terwijl de fabriek in Tsjechië staat.
+1
Kramer U800
@CaseCS130 Ja precies, dat zal het wel een Ursus zijn.
jan-broekate
@CaseCS130 ze hebben een kennis in polen die haald de onderdelen daar bij de zetor dealer stuk goedkoper met hier

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 5340 en hebben de trefwoorden Rietman , Zetor Major 5340 en zetor specialist geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!