Vandaag heeft deze lieve oude dame zich weer van dr beste kant laten zien. Na een pauze van bijna 4 maanden is hij weer terug op de been. Het laatste deel van het stuurhuis is gereviseerd en lekvrij g

Massey Ferguson 155

+10
hooidonk
Vandaag heeft deze lieve oude dame zich weer van dr beste kant laten zien.
Na een pauze van bijna 4 maanden is hij weer terug op de been.
Het laatste deel van het stuurhuis is gereviseerd en lekvrij gemaakt, ander dashboard er op, nieuwe kabelboom gemaakt (wat een werk zeg!), nieuwe spanningsregelaar, lichtschakelaar gerepareerd, tankvlotter gerepareerd, klokjes schoongemaakt, koplampen aangesloten en uiteindelijk ook nog een nieuw opvoerpompje.
Na het ontluchten startte hij weer als een jonge hond. Eind van de middag even een proefritje gemaakt en getankt. Alles lijkt te werken en goed te zijn, alleen al heel snel kwam er een onbekend geluid uit de versnellingsbak. Het oliepeil in de bak is wat laag, dus hopelijk is dat het probleem.

Reacties

+1
worteljcb
Prachtige trekker!
+1
wilbertkw
Mooie trekker en hopelijk is het geluid een kleinigheidje
hooidonk
@wilbertkw
Bedankt, ja dat hoop ik ook!
+2
David Bakker
Een dikke plus. Tuft ook wel lekker door met die grote banden neem ik aan ?
+3
hooidonk
@David Bakker
Nou, dat valt wel wat tegen.
Op de gps van de mobiel haalt hij net aan de 28km/h.
Zou hem graag wat harder willen laten lopen, maar er is eigenlijk geen andere oplossing dan een snellere multipowerbak er in te zetten.
En dan is hij niet origineel meer, dus dat vind ik ook jammer.
+5
joop-same
@hooidonk Mooie trekker en wat maakt die paar kmh. dan uit, dat is dan geen probleem.
+1
akkermopet
@hooidonk Gelijk heb je!!👌
+1
hooidonk
@akkermopet
Laatst aan de hand van een tip van @Pauls eens op de versnellingsbak gezocht en daar inderdaad een ingeslagen nummer gevonden. Die klopte met het serienummer op het typeplaatje.

Dus mocht er iemand zijn die een kenteken aan wil vragen, maar het typeplaatje mist, dan kun je ook daar nog eens zoeken.

(klik om te vergroten)

Aan de rechterzijde, net onder het schakeldeksel.
+2
Hannesman
@hooidonk zon multipower bak ligt ook niet voor het oprapen, en een bult werk. 28 kmh is mooi toch, zie je ook nog wat van de omgeving 👌
hooidonk
@joop-same @Hannesman
Jawel, dat is wel zo natuurlijk.
Maar het maakt de mogelijkheden om hem te gebruiken, wel een stuk beperkter.
Een dagje meerijden in de bieten of in de maïs kun je vergeten, want je houdt de hele trein op.
+1
FolkertMF
@hooidonk of een 8 bak van een 595
hooidonk
@FolkertMF
Dat zou inderdaad het mooiste zijn.
Ik heb laatst bij onze vriend Douwe nog even een foto van het werkplaatshandboek gemaakt.

(klik om te vergroten)

Ik begreep dat de 155 eigenlijk dezelfde trekker is als de 560? Die heeft een versnellingsbakverhouding van 1.69:1 en de 595 heeft een verhouding van 2:1.
Dat zou een versnelling van 17% opleveren, of zie ik dat verkeerd?
+2
a3vandiejen
Hij blijft prachtig.
+2
Hannesman
Ziet er altijd prachtig uit deze trekker 👍
+1
Hannesman
@hooidonk je ziet ze in Duitsland wel met 4wd en multipower. Maar aan zon bak komen, die geen schade heeft is denk ik even zoeken
hooidonk
@Hannesman
In principe past elke bak er in, want de 4wd komt pas na de versnellingsbak.
En deze series van MF zijn net Lego, het past min of meer allemaal op elkaar.
Met een Multipowerbak van een 1080 of 595 zou hij denk ik rond de 35 uit komen, maar dat versnellingsbakhuis ziet er aan de buitenkant heel anders uit.

Maar misschien is van de originele bak wel de ingaande vertraging te veranderen?
Of misschien is het planetaire pakket van de hoge / lage groep wel om te draaien, dat hij juist gaat versnellen?
Hannesman
@hooidonk dan kan je beter zon price as kopen van tractorschnellgang of Histo parts. Ga je +/-45 mee.. al heb je dan wel een mega 3e versnelling die niet heel bruikbaar is voor trekwerk. Dan is een bak van een 1080 mooier, blijft het ook inzetbaar
hooidonk
@Hannesman
Is dat deze?
histoparts.com/135223___snelgang-massey-ferguson-1…

De opbouw van de versnellingen veranderen heeft inderdaad niet echt de voorkeur, hij moet inderdaad nog wel gewoon inzetbaar blijven.
FolkertMF
@hooidonk deze is voor een 6 bak niet voor 8
hooidonk
@FolkertMF
Die snelgang uit de link bedoel je?
+1
FolkertMF
@hooidonk je kan ook de tandwielen om zetten van de bakken dan zie je er van de buiten kant niks van
+1
hooidonk
@FolkertMF
Dat zou inderdaad het mooiste zijn, dan blijft alles zo origineel mogelijk.

Maar hoe kom je er achter welke tandwielen je precies moet hebben?
+1
FolkertMF
@hooidonk best is een bak zoeken van een 595 of 1080
+1
FolkertMF
@FolkertMF ik heb zelf nog een multi power bak liggen van een 65 die heeft de zelfde tandwiel verhouding
hooidonk
@FolkertMF Was dat die bak die je hier pas op de site had staan?
Met welke bak heeft die dezelfde verhouding?
hooidonk
@FolkertMF Een 8-bak bedoel je toch?
Bert353
@Hooidonk, zeker een mooie machine!
maar voor dat sneller rijden, op dit soort trekkers, met de originele bak, en 2/3 gas erop, ga ik hier wel eens door kuilen op de weg, dat je hele kunstgebit uit je mond klappert, dan ga je hem toch niet sneller maken?
als je dan door zo'n kuil stuitert heb je kans dat je de controle over je trekken verliest, tenslotte heb je niet zoals nu geveerde vooras en cabine en vier remmen rondom...
misschien ga je dan beter helpen met bieten of maïs bij iemand waar ze oldtimers gebruiken voor de oogst?
die gaan ook niet zo snel.
KlaasM
@Bert353 dat zal nog wel meevallen. Ik heb zelf een 148 multipower die bijna de 40 haalt. Nooit geen last gehad van controle verlies. Ook onze 4.30 2 wiel geremd gaat over de 40 heen. Je moet even je verstand gebruiken maar op de lange baan is het wel erg prettig

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!