17 november 2021 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3 met Mullie T-14 en Deutz-Fahr Agrotron 6.15 met Mullie 12-tonner. Eind van de werkdag de broertjes even samen op de foto. Ze worden wel steeds

Deutz-Fahr Meerdere

+9
PieterA
17 november 2021 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3 met Mullie T-14 en Deutz-Fahr Agrotron 6.15 met Mullie 12-tonner.

Eind van de werkdag de broertjes even samen op de foto. Ze worden wel steeds smeriger. Het wordt tijd dat het seizoen klaar is en ze weer eens lekker verwend kunnen worden met een was- en onderhoudsbeurt.

Ik moet nog eens in het ondehoudsboek kijken; maar ik gok op 600 uur voor de 120 en 300 uur voor de 6.15 het afgelopen jaar.

Beregenen was niet echt aan de orde en de 6190 ttv heeft van beide trekkers wat uren afgesnoept. De 6.15 verving de Fiat 1180 die 100 uur op een jaar draaide. De 6.15 kan wat meer en dat heeft hij het afgelopen jaar ook goed laten zien.

Bij de 14-tonner moeten we overwegen of we 2 xs-en laten coveren en de bodem wordt minder. De 12-tonner ishard toe aan een grote beurt. Hydrauliek en verlichting zijn prima in orde, maar met name de bak inclusief opzetschotten verdient wel wat aandacht.

Voor de 6.15 wil ik eigenlijk van de winter wel eens kijken naar een paar betere voorbanden 540/65r28. Voor de rest bij de trekkers vooral regulier onderhoud.
+2
R Bouwmeesters
@PieterA Altijd mooie duidelijke verhalen en foto's👍.

Reacties

+4
Albert Peters
Mooi verhaal Dit vind ik leuker als bvb 2×Deutz
+2
Massey 2705
De broertjes !!! 😅 Dat is inderdaad zo ! Ze staan er mooi voor op de foto !👍
+3
a3vandiejen
Mooie combinatie,s.
+1
deufi
Als de bodem slechter wordt van de T14, is het te overwegen om hem in te ruilen op een jonger exemplaar. Nieuwe bodem erin lassen is ook een hoop met werk en hij wordt er niet meer waard door, terwijl hij nu ook nog redelijke wat op gaat brengen. En jonger exemplaar die iets groter is houdt ook gelijk weer wat meer zijn waarde. Hebben wij ook gedaan en is prima bevallen.
+1
MaxxuM4ever
Elke keer als ik hem zie wordt ik meer verliefd op die mullié op XS banden, echt een mooi kippertje. Onze mullié is uit half jaren 80 en heeft een gestuurde as dus daar passen geen XS onder helaas.
PieterA
@MaxxuM4ever Wij hadden hiervoor een gestuurde Breston. Daar konden ze ook niet onder. Die kar hebben we maar 2 of 3 jaar gehad. We wilden graag deze banden en daar hebben we toen maar een nieuwe kipper bij besteld.

Voor nu (21 jaar later) raakt hij wat aan de kleine kant. Hier in de buurt is het de mode om een 21-tonner te kopen. Lijkt mij ook wel wat; maar dan op 30,5 inch banden.
GerbertXL
@PieterA wel opletten wat er daadwerkelijk in de bak kan. Ik weet niet of het nog steeds zo is maar in het verleden was een 18 tonner beco hetzelfde als een 22 tonner bij de concurrent.
deufi
@GerbertXL Dat klopt onze Beco 1800 heeft een inhoud van 24M3. Kan in praktijk ook meer hebben als die 18 ton. Als je hem vol zou doen met Aardappels met een kop erop zal het ook ca 20 ton zijn. Beco is denk ik vooral voorzichtig om er niet de max uit te laten halen door de klant. Ondanks dat wij zeer tevreden waren over de Mullie destijds,
is de kwaliteit van de Beco toch weer een stuk hoger.
PieterA
@deufi Deze is 19,7 kuub. Hij weegt 5 ton. Ik ben een beetje bang dat een Beco 2000 met 4 x 30,5 inch richting de 10 ton gaat. Dat wordt ook al weer wat.
+1
deufi
@PieterA onze 1800 weegt 6,8 ton. Op brede 650 banden minder insporing dan de mullie t14 op (ik dacht) 550 banden.
PieterA
@deufi hoe lang is zo'n bak?
+1
deufi
@PieterA 7 meter
PieterA
@deufi Mooie kar! Heb je er ook een foto van? 26,5 inch?
deufi
@PieterA ja 650/55 R26.5. Er schijnen nog grotere op te kunnen, maar wij hebben hem als demo gekocht en zo was hij nu eenmaal.

(klik om te vergroten)

PieterA
@deufi Zulke banden hebben we ook onder een 16-tonner. Ik ben er nog niet heel enthousiast over. We zetten de kar zelfs aan de kant als het nat is. Dat is nogal een verschil met de xs-en.

(klik om te vergroten)

+1
PieterA
@PieterA De kieper

(klik om te vergroten)

Vaia 16-tonner
JD3010
@PieterA Die Michelin banden worden eigenlijk te klein voor de huidige wagens. Ik heb ze ook effe geprobeerd onder m'n Miedema, maar heb er nu een 650/60R26,5 VF onder. Deze zijn ietsje hoger dan bij jou, ik heb de wagen iets passend moeten maken.
PieterA
@JD3010 Dat ben ik met je eens, maar wil ik echt een stap maken zal ik naar 20 ton en 30,5 inch moeten denk ik.
+1
JD3010
@PieterA Die grote wagens heb ik niet nodig, dus hoef ik daar niet over te denken. Die hoge wielen gaat uiteindelijk weer te kosten van het laadvermogen, maar het is ook nooit goed hè. 😉
PieterA
@JD3010 Ik heb net even gemeten, maar die 650/60r26,5 zijn maar 3 cm hoger dan onze Michelin 24r20.5. Ze zijn wel VF en dat is toch weer een betere technologie. Had jij onder de Beco niet de kleinere xs-,en?
+1
JD3010
@PieterA Volgens de tabellen is de 650/60r26.5 145cm hoog, de 24-20.5 137cm. De VF is inderdaad de nieuwe technologie, maar dat helpt maar weinig op lage druk

Onder m'n oude Beco zit ook de 24-20.5, alleen met het lijnprofiel. Bewust voor gekozen omdat die toen lager in druk mochten.
+1
PieterA
@JD3010 26,5 inch bedoel je dan toch?
JD3010
@PieterA beter zo. . 😱
MaxxuM4ever
@JD3010 een HST of al een stronga?
+1
JD3010
@MaxxuM4ever een HST 175.
+1
PieterA
@JD3010 Dat is ook een mooie kar!
JD3010
@PieterA Ik rij eigenlijk liever met de Beco, die stuurt veel mooier en heb beter zicht. Maar ik ben die wagen ook iets langer gewend, die Miedema heb ik nog maar een paar jaar.
deufi
@PieterA Foto van volle bak.

(klik om te vergroten)

+1
PieterA
@deufi mooi kar! Ik wil wel ruilen hoor😀
+1
deufi
@PieterA dat ruilen geloof ik graag, alleen willen wij dat niet. We zijn er erg tevreden over.
PieterA
@GerbertXL Een buurman heeft een Beco 1600. Die is een kuub of 3 groter dan deze. Dat verschil vind ik te klein om te veranderen. Ik zou het liefst dan een 7,5 m lange bak hebben. Tegenwoordige karren zijn smaller dan die van vroeger.
GerbertXL
@PieterA brede bak is wel echt mooi. Een jaar of 10 geleden kocht m'n toenmalige baas nieuwe super 1800's, toen kon je de brede bak nog kiezen. Dingen gingen bijna hetzelfde in als een miedema 3 asser (235 geloof ik). Door de brede bak kon er een enorme kop op. Heeft me wel een keer een boete opgeleverd...
Het was wel goed opletten in stortbakken want heel veel ruimte had je niet over.
PieterA
@GerbertXL Ik ben het volledig met je eens. Die nieuwere kippers zijn ook een stuk moeilijker te beladen.
MaxxuM4ever
@GerbertXL klopt, hier een boer heeft ook 2 beco super 1600’s, weliswaar met een randje erop maar er gaat 20 of 22 ton tarwe in de breedste.
Maar heel Nederland vind dat super kippers denk ik, ze staan weinig te koop.
Van de zomer een dagje een bijlsma 1800 gehuurd, dat zijn ook mooie rechtoe rechtaan kippers op 26,5” banden.
MaxxuM4ever
@PieterA een buurman hier aan de weg heeft ook een paar van die VGM’s op 30,5” banden maar wat een hoge karren zijn dat zeg. Ze zullen wel licht trekken door het land op lage spanning.
Mag je de elevator van de Amac E2 wel een stukje verlengen voor die hoge kippers.
JD3010
@MaxxuM4ever Kun je mooi onder schuilen als het regent.🤗
PieterA
@MaxxuM4ever Ja, dat met die kleine rooiertjes is dan wel over.
+1
JD3010
@PieterA ik kan met m'n Amac D2 maar net over de rand komen.
deufi
@JD3010 als dat met uien is, krijg je ook kaal vallers als je net start met laden als ze zo hoog vallen?
JD3010
@deufi Ik heb wel m'n valbrekers erin, lang niet iedereen doet dat. Maar ze vallen inderdaad wel een eind naar beneden. Misschien maar een andere lader voor de uien als ik er mee doorga.
deufi
@JD3010 dat scheelt wel een hoop inderdaad. De moderne rooiers zijn wat hoger en kunnen wel voldoende diep in de bak komen.
JD3010
@deufi met aardappels rooien gaat het wel veel beter, die komt veel verder in de wagen
PieterA
@JD3010 De afvoerladder van een D2 verlengen is appeltje eitje. Als je er maandagochtend aan begint, dan draait hij woensdag wel.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @PieterA:
De afvoerladder van een D2 verlengen is appeltje eitje.

Ik heb vroeger wel met een F2 gereden.
Na een paar jaar had de directie besloten de afvoer te verlengen en gelijk verbreden.
Prachtige afvoer geworden!
Helaas wel een beetje zwaarder geworden, er brak een paar keer een wiel af...
Hou daar dus wat rekening mee of gelijk zwaardere as eronder
JD3010
@PieterA Ja klopt, maar dan moet ik ook nog een stuk mat hebben. De mat zelf is ook al niet best meer.
PieterA
@JD3010 Wij kochten 1,30 meter mat met 2 sluitingen. Gebruikte afvoermat van een D-2 logt nog wel bij een mechanisatiebedrijf in de NOP. Daar hebben er 10-tallen gelopen.
JD3010
@PieterA ik denk dat die dit jaar niet gebruikt gaat worden.
En die huidige mat wordt ook minder, zou dan zonde zijn als die breekt.
PieterA
@JD3010 Ja, afwegingen hè.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Deutz-Fahr ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!