Uit de folder van de Same antares  110 en 130. Foto is geplaatst door AG35 op 02-01-2022 om 17:18:49, met 22 reacties.

Same folder

+4
AG35
Uit de folder van de Same antares 110 en 130

Reacties

+6
Wimariete
Antares 130 heb ik in het verleden wel eens mais mee gereden. Fijne trekker, maar het elektronisch gestuurde gas, was zo abrupt, bijna agressief dat als je alleen het gaspedaal intrapte de zode al los in het land lag. De elektronica vond en vind ik nog steeds een zwak punt van Same.
+2
langeslagdiesel
@Wimariete zo kijk er ook naar. Toch is dit product ook al weer 32 jaar terug in de markt gezet. Wat de trekker kon in het volle optie pakket was echt wel indrukwekkend. Maar het bleef niet heel.
+4
wim-same
@langeslagdiesel @Wimariete Klopt. de elektronica was onvoldoende uitgetest, en veel te zwak. Was bij de Titan en de Rubin ook zo. Verder onwijs sterke trekkers.
+2
Jeroen 86
@Wimariete je moet er een beetje mee leren werken met dat gevoelig gaspedaal. Bij de titans vind ik het elecktronisch gas maar niks. Van de programeerbare en terug opnieuw oproepbare toerentallen snap ik de werking nog steeds niet. Ik mis vooral de echte handgas die je gewoon met de hand kan bedienen. De rubin had die alweer wel.
+1
wim-same
@Jeroen 86 Met een Titan heb ik verder geen ervaring, maar met de Rubin wel. Deze had inderdaad wel gewoon handgas. Maar automatisch laten schakelen werkte ook niet zo als ik het wilde. Reed je met een Dumper op een bouwweg, zag je een slecht plek, dus je liet je gas los om langzamer te gaan. Wat deed de computer. Ik ga eens even lekker opschakelen, dus je reed weer net zo hard. ha ha
+2
joop-same
@Jeroen 86 Van het E.gas heb ik wel een heel goede beschrijving, het galopperen bij stat. tt is bijna altijd weg te regelen met de computer, als hij heel erg galoppeerde dan was het bovenste lagertje in de actuator stuk of draaide schokkerig door condens, ook meer en betere massa kabels maken en of vernieuwen loste het reageren op externe apparaten vaak al op, en een goede afstelling van de pick-up loste ook vaak een aantal problemen op.
Ook de reactie op het gas was/is met een andere parameter afstelling en of andere Eprom met een nieuwer program vaak op te lossen.
Ik vind het nog steeds jammer dat dat vaak niet gebeurde.
Jeroen 86
@joop-same het probleem is dat er in belgie nog weinig mensen zijn die verl verstand hebben van de Same's. Wib hebben bij de supertitan en titan ook altijd het probleem met de lichgjes van de transmisie die allemaal gaan branden. En dan moet de trekker herstarten. Heeft iets te maken met oliedruk
+3
a3vandiejen
Vind dit ook mooie Same's, maar geen ervaring mee.
+3
Wimariete
@a3vandiejen mee eens Adrie. Dit is een super mooi model.
+2
Fast Eddy
Ik heb gelukkig op beide types (110 en 130) mogen rijden. De 110 had meer draaiuren en galoppeerde nogal in motor toeren. De 130 had een machtig geluid voor de Vicon HP 1600 maar was electronisch niet de beste en de koppeling van de hi/lo was ook gesneuveld. Verder zijn dit wel taaie vechters.
+2
wim-same
@Fast Eddy Dat galopperen van de motor doet hij ook met het stroomgebruik. Als je de richting aanwijzer aanzet b.v. gaat de motor hier al op galopperen
Fast Eddy
@wim-same

Dit was erg galopperen. Van heel laag in toeren naar ongeveer 1500 toeren.
+1
wim-same
@Fast Eddy nee zo erg deed de Rubin het niet. Maar de Rubin reageerde ook op de computer van de pers, en de mobilofoon.
+2
Jeroen 86
@wim-same dat doet onze supertitan ook als de richtingaanwijzer opstaat
wim-same
@Jeroen 86 Ja, weet ik. De Titan reageert ook op de richting aanwijzer.
+1
Jeroen 86
@wim-same de titans reageren wel veel beter op de gas dan de Rubin. De Rubin geeft het gevoel dat hij ni doortrekt. Heb vroeger met de rubin aardappelen gerooid. Nu doen we het met de Titan en daar rij ik liever mee voor dit werk. Ook minder beveiligingen op zoals op de aftakas. De supertitan heeft die beveiliging op de aftakas dan weer wel
+1
aertspa
@Jeroen 86 als de motor reageert op de richtingaanwijzers, kijk eens naar de massa aansluiting van de cabine aan het linkerachterwiel eventueel een nieuwe kabel aan een bout vastmaken en het probleem zal opgelost zijn
+2
huub
Onze Hürlimann had ook zo'n gevoelig gaspedaal, je went er aan maar het beste blijft gewoon onderin trappen.
+1
wim-same
@huub En dat had de Same Rubin niet. Zonder uitlaat kon je het ook goed horen, Als je gas gaf ging dat bij de Rubin in 3 stappen. De Rubin bouwde als het ware de kracht op.
+2
langeslagdiesel
Wij zijn nooit verder gekomen dan de laser serie en daarna nog de laser variant van de Lamborghini. Toen deze op raakten was een formula 135 al een mooi tijdje op de markt. Is ook in beeld geweest als trekker met genoeg potentie voor wat wij er mee zouden gaan doen. Alleen de gebruikers geluiden uit de markt en het zo langzamerhand ondersteuningsloos geworden slh gebeuren in Nederland heeft er voor gezorgd dat er een andere kleur op het erf kwam. De case mx serie deed het toen erg goed. Dus dat werd hem. Wat erg goed beviel was de omkeer koppeling aan het stuur. 50 km op 650x42. En de hydraulische mogelijkheden. Wat ik als puur minder ervaarde was het gebrekkige remmen ten opzichte van de Same en lambo’s en cummins klinkt geweldig maar trekt puur minder onder in de toeren. De powershift is geen overbodige luxe. Het gemis aan versnellingen was in het begin ook een gebrek. Maar je leert er mee werken, en ze deden het goed.
+2
Kristof_m
Heb zelf sinds begin 2000 een antares 130. En herken de meeste van de aangehaalde punten hier wel. Gas kan best fel reageren, stationair licht galopperen vooral bij warme motor, galopperen bij gebruik van de richtingsaanwijzers vind ik zelf het meest irritant. Verder wel fijne trekker om mee te werken ook enorm sterk op lagere toeren en in de ruim 20 jaar dat ik er mee werk ook best wel een betrouwbare trekker geweest zonder al te veel kosten.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same folder ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!