Ik was op zoek naar een bepaalde foto en daar kwam ik oude foto's tegen uit de tijd dat ik net van school af kwam (nouja, eraf getrapt). Geen idee wat ik met m'n tijd moest dus het eerste werk aangeno

Same Silver

373 foto's van @GerbertXL

+9
GerbertXL
Ik was op zoek naar een bepaalde foto en daar kwam ik oude foto's tegen uit de tijd dat ik net van school af kwam (nouja, eraf getrapt). Geen idee wat ik met m'n tijd moest dus het eerste werk aangenomen wat me aangeboden werd en dat was een paar dagen in de week bij een akkerbouwer in flevoland.
Deze trekker is verantwoordelijk voor het trauma dat ik heb op het gebied van Same. Een silver w95, verschrikkelijk ding.
Maar hij was wel redelijk pittig.

Reacties

+2
JoranK
Hier een tijdje zo'n één te leen gehad.Geen trauma aan over gehouden en eigenlijk was het best een fijne trekker wat ik mij kan herinneren. Deze hadden ook 3 poken geloof ik?
+1
GerbertXL
Ja klopt 3 poken. En allemaal even hakerig.
Fast Eddy
@GerbertXL

Toevallig bij Hut?
+1
bartjuh
@Fast Eddy dubbelboer haook zo'n ding toch?
GerbertXL
bart99
En geeen idee waar je ergens zit in de bak als je richting de goede versnelling aan het roeren bent 😁
+3
wim-same
@bart99 Een Fendt uit die tijd had maar 12 versnellingen, dat is nog al een verschil met 2 X 60 versnellingen, dus als je niet tellen kan, wet je ook niet in welke versnelling hij staat.
J asper
Quote Reactie van @wim-same:
Een Fendt uit die tijd had maar 12 versnellingen,

Jij hebt ook niet erg veel verstand van Fendt natuurlijk 😜
+2
wim-same
@J asper Noem jij dan eens een Fendt met 60 versnellingen vooruit, en 60 achteruit. Waarom zag je in de akkerbouw voor de rooimachine vaak een SAME staan, en voor de kiepers reden allerlei andere merken. Fendt was de eerste met een Vario, omdat de versnellingsbakken te weinig mogelijkheden hadden.
+4
Quote Reactie van @wim-same:
Waarom zag je in de akkerbouw voor de rooimachine vaak een SAME staan, en voor de kiepers reden allerlei andere merken.

Omdat ze dan alleen de vaste rooichauffeur hoeven uit te leggen hoe die versnellingsbak werkt, ipv 3 verschillende kieper chauffeurs? 🤪
+1
wim-same
@ronald-deutz-fahr als dat de reden was hadden deze akkerbouwers wel simpele dure trekkers gekocht. ha ha
+2
@wim-same haha😂
Hier ook zo’n 60x60 bak gehad. Schakelt lekker direct zegmaar, je hoeft niet te wachten op de powershift 😅
J asper
@wim-same Vario 😜en ze gingen niet verder met de versnellingsbakken omdat ze wat beters verzonnen. Nee maar bedoel maar, een Fendt uit die tijd had er ook meer dan 12
+1
wim-same
@J asper Nee klopt 2 X 12 om precies te zijn.
J asper
@wim-same 1995 44
wim-same
@J asper De meest luxe uitvoering.
J asper
@wim-same Nee hoor, standaart. 500 serie ook 50 km en geveerde vooras
+3
sallander
@wim-same die laatste paar versnellingen ruil ik graag in voor een trekker waar de elektronica wel betrouwbaar van is.....
wim-same
@sallander Nu heeft een Same Silver nog niet veel electronica. Wat dat betreft moet ik je gelijk geven. De electronica van de grotere Same's was een zwak punt. Maar daar staat dan ook wel weer tegenover dat een Fendt bijna 2 X zo duur is.
+2
GerbertXL
@wim-same De silver is in 1995 op de markt gekomen, de fendt 500c in 1993 en die had 44 versnellingen...
Maar volgens mij begon de same bij iets van 200 meter per uur, de fendt bij 500 meter per uur, en hij was natuurlijk flink goedkoper.
+1
wim-same
@GerbertXL Prijsverschil was bijna de helft met een Fendt. En waarom zag je juis in Flevoland zoveel Same's. Om hun grote verscheidenheid aan versnellingen. Ook in de bollenstreken en bij de spruiten boeren zag je veel Same's. Om hun versnellingen. en met name om de kruipbakken. Ik heb in mijn verzameling een Same van 35 pk. 4 wiel aandrijving kruipbak van 200 meter per uur. Waar vind je dat ?
+1
Ruben-Wind
@wim-same hoe kan het eigenlijk dat er niets meer over is van Same? Je ziet ze nu eigenlijk nooit emmer.
+2
sallander
@Ruben-Wind Tja, wie wil er tegenwoordig nog een trekker waar alles wat qua electronica meer is dan 2 koplampen en een richtingaanwijzer problemen geeft?
+1
wim-same
@Ruben-Wind Helaas moet ik je dan teleur stellen. Zie je wel eens een Deutz-Fahr rijden ? is allemaal uit de Same Deutz-Fahr groep. Deutz-Fahr is voor de noord Europese landen.
Ruben-Wind
@wim-same ja dat wel, maar een new Holland is bij mij ook geen case. En een fendt ook geen valtra. Ik dacht dat je ze nog wel als Same kon krijgen? Mensen die van oudsher altijd deutz reden doen dat nu vaak nog, van Same heb ik geen idee. Ik heb ze hier in de buurt nog nooit gezien.
wim-same
@Ruben-Wind ja. klopt. je kan Same nog wel krijgen, maar dan zijn die duurder dan vergelijkbare Deutzen. In Frankrijk net anderom.
Fast Eddy
@wim-same

Dat klopt wel. Hier was het Same, Hürlimann of Landini die het werk deden waar veel versnellingen of een hele lage snelheid voor nodig was.
+2
PieterA
@wim-same Mijn stageboer in de Flevoland reed ook Same. Ook zo'n soort model en ook wel modellen uit de serie',s daarvoor. Naast de kruipbak was ook het lage specifiek gewicht van die trekkers een groot voordeel. Handige trekkers vond ik het.

Mijn buurman reed in de jaren 70-80 met een model met 2 uitlaten (was dat een Minitauro?) Iets van 60 pk of zo denk ik. Die hoorde je wel duidelijk.

Vroeger hadden de boeren hier nog wel eens een 27 MC-bakkie. Dan hadden ze een schuilnaam die bij de Same-rijders natuurlijk afgeleid was van het type trekker wat ze reden. Zo had je "de Tiger" en "de Pant(h)er of "de Draak".
+1
wim-same
@PieterA met twee uitlaten was den ik een Centauro 60. ha ha
steyrlanzboy
Mooi
dutchgamer
Bij mij op stage hadden ze ook zo'n trekker en ik hoef ook niet meer op eem same te rijden, zeker met mijn lengte.
dutchgamer
@dutchgamer die waar ik op gereden heb had ook een paar gebreken, de rugleuning bleef niet rechtop staan en het voetgas werkte niet meer. Dus dat was handgas op op 1000 toeren en rustig weg rijden en opschakelen en dan gas bij geven.
roscho
Quote Reactie van @dutchgamer:
rugleuning bleef niet rechtop staan

Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. Je zat op een stoel waar het schuim zelfs al bijna afgesleten was. Mijn neefje van 65 kg had nergens last van, maar toen ik met mijn 100 kg op de stoel plofte, zat ik gelijk vast op allemaal nietjes/spijkertjes die door het schuim prikten. Ik was meteen genezen.
rommert14
@roscho Dat is ook verkeerde zuinigheid, moest bij mn pa ook praten als brugman om een nieuwe stoel op de minishovel te krijgen, kwaaltje van de oude garde?
+2
roscho
Quote Reactie van @rommert14:
verkeerde zuinigheid

Zeker als je graag wilt dat anderen je helpen met maisrijden. Ik ben er gelijk mee gestopt en heb meteen maar geruild met de vastrijder, een Valmet 8150 met fatsoenlijke luchtstoel.
+6
Wimariete
@dutchgamer Als de stoel of iets dergelijks kapot is, ligt dat niet aan de trekker, maar aan de gebruikers. Als de stoel kapot snap ik wel dat je niet kunt rijden, maar dat wil niet zeggen dat de trekker meteen slecht is. Een fendt of John deere met een kapotte stoel kun je ook niet op rijden. Wil niet zeggen dat de trekker dan slecht is
dutchgamer
@Wimariete ben ik met je eens, maar als je minder goed in je humeur zit zijn dat net de kleine dingen waardoor je een trekker niet goed waardeert.
+1
wim-same
@dutchgamer dit klinkt al een trekken met zwaar achterstallig onderhoud. De "goede" trekker werd altijd wel netjes onderhouden zeker.
+1
wim-same
@dutchgamer dit klinkt al een trekken met zwaar achterstallig onderhoud. De "goede" trekker werd altijd wel netjes onderhouden zeker.
dutchgamer
@wim-same ja dat zeker wel. Hij had eerst een oudere case maxxum van 2006 ongeveer denk ik , niks geen vering. Een poosje voor dat ik er kwam stagelopen had hij een nieuwe Case maxxum 115 gekocht, ook met voorlader en met vooras en cabinevering en luchtgeveerde stoel en de voorlader had een soort dansondersteuning waardoor die bij snel heffen of zakken meeveerde. Dat was een hele verbetering kwam comfort en dan heb je wel een trekker met 145pk als de boost aan staat.
wim-same
@dutchgamer De stoelen zijn allebij van Grammer. geveerde vooras was een optie. bij Same
dutchgamer
@wim-same dat zou kunnen kloppen, er zat de zelfde stoel in de same als in onze Fendt 307c
+3
Martinsame
Ik ben er wel over te spreken die silver bij ons rijdt prima 😅 maar dat is dan gewoon voor het boeren werk
+3
a3vandiejen
Mooie foto in iedergeval.
+2
cyrus-van-gelder
Mooie trekker hoor
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+1
MaxxuM4ever
Deze trekkers hebben toch iets van 60 versnellingen voor en achteruit?
+1
GerbertXL
@MaxxuM4ever klopt. 4 groepen, 5 versnellingen en 3 powershifttrappen.
rommert14
@GerbertXL wel iets bijzonders heb je dan toch?
+16
sallander
@rommert14 Tja, wanneer je Ebola hebt dan heb je ook iets bijzonders, t is niet altijd positief.....
rommert14
+2
J asper
@sallander Je test is toch wel positief toch
+1
sallander
@J asper haha, testen is voor mietjes!
RobVolvo
@sallander Schitterende opmerking! 😂 😂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Silver ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!