Foto van een Ljungby Maskin L20.  De twee broers samen 💪🏻. Foto is geplaatst door bob-te-lindert op 05-02-2022 om 11:53:58, met 66 reacties.

Ljungby Maskin L20

+3
bob-te-lindert
Foto van een Ljungby Maskin L20. De twee broers samen 💪🏻

Reacties

+3
Gavrie Willemsen
Staat dat merk nog steeds eenzaam aan de top betreft kwaliteit?
Fast Eddy
@Gavrie Willemsen

Wat voor jou?
+1
Gavrie Willemsen
@Fast Eddy de mijne staan nu 21.000 uren op
Fast Eddy
@Gavrie Willemsen

Tijd om te kijken naar wat anders dus.😉
+2
New Kobelco
@Fast Eddy
Gaat nog prima hoor 😉.

(klik om te vergroten)

+1
Fast Eddy
@New Kobelco

Beunhaas. 😉
Gavrie Willemsen
@Fast Eddy moet 30.000 uren kunnen doen
Fast Eddy
@Gavrie Willemsen

Heeft hij alle kracht nog in het rijden en duwen? Of is er al iets gereviseerd.
+2
Gavrie Willemsen
@Fast Eddy ik heb hem destijds op 18.000 uren gekocht….er is nog niets veranderd aan zijn kracht. Ik vind het wel een sterke.
+2
bob-te-lindert
@Gavrie Willemsen Daar op de zagerij willen ze niet anders. Volvo hebben ze geprobeerd maar die was zo weer weg.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
Staat dat merk nog steeds eenzaam aan de top betreft kwaliteit?

Vroeger wel in ieder geval. Zeker toen Volvo met de 4000 serie afstapte van parallel frame naar Z-kinematic. Ljungby is de parallel trouw gebleven. Ik heb het zelf nog geprobeerd met een demo bij een klant in Limburg die buurman was van Kuiken en met een L70 werkte. Helaas was Kuiken commercieel te sterk.

(klik om te vergroten)

Ljungby demo in 2002 bij klant. Woeste machine!
+1
Gavrie Willemsen
@WaterDeutzer wat een prachtige wiellader…😍😍😍
+2
rommert14
@WaterDeutzer z frame heeft toch alleen maar voordelen? Ik vind het bij ljungby maar een lompe bedoeling allemaal... Maar heb er nog 1 in het echt gezien, misschien valt het mee
+1
@rommert14 parallel frame is sterker, maar trager. En blijft vlak, ook als je gaat heffen. Ook heb je meer zicht door de giek heen, en heb je nooit last van een pelikaanbak of kuilhapper of andere hoge aanbouw delen, dat ze tegen je kiepcilinder aankomen als je hem achterover haalt..
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr sterker? Een cilinder die uitzet is toch veel sterker? Ik heb wel eens bij de jcb's van de loonwerker mee gereden maar het zicht wat je in het midden wind verlies je aan de buitenkant weer. Bak die tegen de kip cilinder aankomt nog nooit gehad. Bij de weidemannen zullen waarschijnlijk wel om die reden niet zo ver achterover kunnen, dat is wel een ergenis
@rommert14 klopt. Daarom zitten er 2 cilinders, daardoor is die trager en sterker.
Kan je met pelikaanbak open de bak achterover trekken?
rommert14
@ronald-deutz-fahr ja makkelijk
+1
@rommert14 ja, zo wil dat gauw😅

(klik om te vergroten)

rommert14
@ronald-deutz-fahr kijk eens goed
@rommert14 kiep cilinder onder zeker? Dat kon ik van die foto ook niet zien 😅
rommert14
+1
J asper
@rommert14???? Dat heeft onze New Holland/O & K ook gewoon.
+1
rommert14
@J asper dat was meer wat gekscherend bedoeld
+3
mdoornekamp
@rommert14
Quote:
kiep cilinder onder

Bij de grotere types volvo zit de kip cilinder wel boven. Blijkbaar is dat constructief toch beter.
radium45
@mdoornekamp Is helemaal afhankelijk welk werk je er het meest mee doet.
@radium45 wat is in de praktijk het verschil precies dan? Dat je er niet met de bak tegenaan komt is een voordeel, maar zijn er ook nadelen aan?
radium45
@ronald-deutz-fahr Blijkbaar is het een groot verschil in opbreekkracht. Stel je doet niks anders als wagens laden uit een bult zand? Dan moet je dus dat ene systeem net wel of net niet hebben. De experts hier weten daar meer van.
@radium45 tsja, ik heb weleens paar kiepers geladen op de zandput met zo’n grote cat, maar die gooide hem ook door de overdruk als je begon te kiepen, dan klapte die door.. zal wel mijn eigen onhandigheid zijn, maar schrok wel even 😅
+1
J asper
@mdoornekamp Zal wel iets voor de lichtere shovel zijn.
+2
@J asper die hobby dingen l70 en kleiner bedoel je? 🤪
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rommert14:
Ik vind het bij ljungby maar een lompe bedoeling allemaal...

Als je een beetje oog hebt voor detail ben je weg van "die andere" Zweed. Zie bijvoorbeeld reactie van @catfan55 .
Op afstand mag die misschien wat "gedateerd" uitzien, maar dat mag ik juist wel.
Beide systemen "Z-frame" en "Parallel-frame" hebben hun typische eigenschappen. Voor lomp laad en loswerk is het Z-frame prima doordat de bak geheel open & dicht versneld, waarmee je de lading kunt losklappen.

Maar voor precisiewerk met vlakstelling is uiteraard een parallelframe de enige goede. Ljungby Maskin is een kleine fabrikant wat klantwens oplossingen makkelijker maakt. Steeds zie dat de laatste jaren steeds meer Volvo & CAT gebruikers overstappen. Werklust is de importeur voor NL geworden. Heeft er in dec nog 4 ineens geleverd aan Vroom. Ook zo'n precisiewerker die de grote merken vaarwel zegt.

(klik om te vergroten)

4x Ljungby
+1
rommert14
@WaterDeutzer ja snap ik, kennis van mm vader heeft ook een ljungby gekocht en die werd uitgenodigd om zijn aankoop in opbouw te bekijken in de fabriek, dat spreekt mij dan wel weer aan.
+1
Gavrie Willemsen
@WaterDeutzer hoeveel wielladers zouden ze momenteel per jaar bouwen? Een 11 jaar geleden zaten ze aan 200 stuks per jaar
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
momenteel per jaar bouwen?

Is al weer 20jaar geleden dat ik met de Ljungby toen nog in Almere samenwerkte. In het zelfde pand zat de import van SVE-Truck zware heftrucks. Ook zo'n ondergewaardeerde machine. Volg het nu meer op afstand.
radium45
Welke motoren gebruiken hun? Een echte Penta of een Perkins/ Volvo samensmelting?
+1
Fast Eddy
@radium45

Ljunby? De eerste Deutz wat dacht ik gelijk stond aan Volvo. En nu meende ik dat ze Scania gebruiken.
+2
langeslagdiesel
@Fast Eddy 10 jaar terug lag er Mercedes in. Nu weet ik het niet. Maakt ook niet zo veel uit want tegenwoordig mag een motor geen verse adem meer halen.
De boer maar
@langeslagdiesel er liggen nu sisu motoren in volgens mij
mdoornekamp
@De boer maar ja zelfde motor als Valtra
+1
Fast Eddy
@langeslagdiesel

Ik had nog even gekeken naar wat voor motoren ze gebruikt hebben. Eerst Volvo tot 2002 toen Deutz tot 2008 toen Mercedes en nu Sisu.
mdoornekamp
@Fast Eddy
Quote:
deutz tot 2008

dat zijn dan ook de al wat schonere motoren zeker? Die zijn niet altijd heel betrouwbaar
Fast Eddy
@mdoornekamp

Ik denk de 7 L Deutz. Ik dacht dat die wel aardig betrouwbaar zijn. De kleinere versies ben ik niet van onder de indruk als industrie toepassing.
Gavrie Willemsen
@Fast Eddy ook “leuk” voor de na-service en de onderdelenvoorziening 🤨🤨🤨
Fast Eddy
@Gavrie Willemsen

Als het bouwjaar maar klopt. Ik denk ook niet dat jouw Fendt trekkers allemaal hetzelfde type filter hebben.
Ik denk dat je bij elk merk het juiste bouwjaar moet invoeren als je filters of onderdelen besteld. Vooral de laatste 15 jaar is er op motoren gebied heel veel veranderd.
+6
catfan55
Ik was altijd Volvo man in hart en nieren… totdat ik 2 weken op een Ljungby Maskin L13 mocht draaien, wat een werelds fijne machines zijn dat! Het is jammer dat ze in noord Amerika niet verkocht worden, anders was dat absoluut m’n eerste keuze geweest qua shovel.
langeslagdiesel
@catfan55 hebben ze bij jullie geen John deere loader’s dan? Dat waren 30 A 35 jaar terug de beesten die door gingen met douwen. . Ook payloaders waren beesten op wielen. Toen ook nog een blauwe maandag met een cat 920 aan de gang geweest. Was nog trager dan een werklust maar wel doorgaan met een laag toeren motortje. Maar kon niet tippen aan een deere qua kracht.
catfan55
@langeslagdiesel ja hoor. Heel veel Deere loafers. Vind het maar lompe dingen 😂
Fast Eddy
@catfan55

Deere en Hitachi zijn gelijk aan elkaar toch? Of is dat alleen maar met de kranen?
+1
catfan55
@Fast Eddy enkel de kranen. Shovels is volledig eigen studie
+3
radium45
@langeslagdiesel Ik ken nog het merk Clark Michigan.. Een bedrijf hier uit het dorp had zo,n beest. Als je het gas niet losliet dan liep die overal dwars doorheen. Nog met de betere Michelin banden eronder die zo lekker gingen wangen op 2 bar..
langeslagdiesel
@radium45 er heb een jaar of 30 terug een particulier hier op het dorp een Clark Michigan gerestaureerd. Dat was er nog 1 met fusee besturing. Ook niet zo groot. ( ton of 9 schat ik) ding was meer voor de heb dan het nut. Voor ze bij ons het wazige idee kregen een O&k te kopen hadden ze een allis schoffel lopen. Volgens de man op de bok erg sterk maar dat was voor mijn tijd. Nooit mee gewerkt.
Fendt926Driver
Bentheimer holz.
Die met de bak heeft mij al eens 40m³ Sägespäne geladen
+1
bob-te-lindert
@Fendt926Driver Klopt. Zijn wij op zaterdagochtend voor onderhoud en reparatie.
+2
radium45
Wat ik hoor van bedrijven waar dit merk naast de Volvo,s lopen dat de Ljunby veel meer drukkracht heeft maar dat de Volvo,s makkelijker hoge vrachtwagens kunnen laden door de optioneel leverbare langere gieken.
+3
New Kobelco
🍿🍿🍿 I love tractorfan.
+5
radium45
@New Kobelco Nah, ik heb wel iets waar ik gekker mee ben en het heeft lang blond haar 😂
New Kobelco
@radium45
Vrouwen zijn het allermooiste dat er bestaat, en daarna komen ....... .😉
+3
radium45
@New Kobelco Mede door de locaties waar ik werkzaamheden uitvoer, ben ik nogal fan van defensie voertuigen. Dat had ik vroeger al en dat werd alleen maar meer. Ik kan een hoop voertuigen al herkennen aan de sound en of het dan een wiel- of rupsvoertuig is dat maakt niet zoveel uit. Oja, en ik ben fan van Volbeat. maar dat is weer heel wat anders.
+2
Gavrie Willemsen
@New Kobelco traktors als 2de, als 3de traktors en als 4de traktors
+4
radium45
@Gavrie Willemsen Ik dus niet, of het moet redelijk jong spul zijn. Met oud spul heb ik eigenlijk helemaal niks. Misschien dat het ooit veranderd als ik binnen ben 😂 en dan tijd over heb maar betwijfel dat.
+4
mdoornekamp
@radium45
Quote:
jong spul, oud spul

Bedoel je nou die wezens met lang blond haar?
+9
hobbyboer

(klik om te vergroten)

radium45
@hobbyboer knap paard
+1
langeslagdiesel
@radium45 waar twijfel je aan? Dat je binnen loopt of dat er iets tussen je oren veranderd tussen nu en,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,? Lol.
+1
rommert14
@New Kobelco is toch mooi man wat leesvoer

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ljungby Maskin L20 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!