3 februari 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV met bunkerdak en voorlader om tulpen mee te planten. Bij het uitkiepen van de kuubkist in het bunkerdak moesten we de rubberflap soms een beet

Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV

+5
PieterA
3 februari 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV met bunkerdak en voorlader om tulpen mee te planten.

Bij het uitkiepen van de kuubkist in het bunkerdak moesten we de rubberflap soms een beetje vasthouden/sturen. Ook vielen er vaak wat bollen naast en die moesten we dan van de grond oprapen.

Om te voorkomen dat ze er bij het inkiepen aan de voorzijde weer uitrollen moet je de lopende band onder in het bunkerdak regelmatig een eindje doordraaien. Gevolg is dan dat er maar 2 kuubkisten bollen op het dak passen. Samen met 1 kist in de voorlader en 1 in de planter heb je dan 4 kuubkisten bij je. Bij grote bollenmaten kun je dan op percelen van 400 m lang een rondje planten.

Nu hebben we ook wel langere percelen, dus een kistje extra bovenop is wel wenselijk.

Ook is het nu nog zo, dat wanneer je de voorlader in z'n geheel naar boven doet, je tegen de voorkant van het bunkerdak aan komt.

Om al deze ongemakken te verhelpen willen we de voorlader aanpassen. Het frame willen we gelijk houden, maar de adapter tussen frame en vorkenbord willen we veranderen, zodat de lepels een 30 cm hoger en een 25 cm verder vooruit steken.

Doel is dan dat de bollen bij uitkiepen wat verder naar achter op het bunkerdak vallen en ook wat hoger. Ook willen we de voorwand van het bunkerdak wat steiler zetten, zodat we de voorlader helemaal in de hoogste stand kunnen zetten. Dan hoef je bij het naar boven doen niet op te letten hoe ver je dat doet. Dan doe je dat gewoon tot de hefcilinders geheel uitgeschoven zijn.

Een ander probleem wat aan het licht kwam bij het planten, was dat wanneer je met de afstandsbediening (niet draadloos) het bunkerdak hydraulisch door liet draaien, het niet altijd stopte met draaien als je de hendel los liet. Gevolg was dan dat er te veel bollen in de planter vielen die er vervolgens soms naast rolden. Ik stond dan achterop de planter naar de man op de trekker te schreeuwen dat hij de hydrauliek even uit moest gooien en dan was het weer over; Geen wenselijke situatie. We gaan de komende tijd onderzoeken hoe dat dat blijven hangen zou kunnen komen en dit vervolgens proberen te verhelpen.

Reacties

+3
PieterA
Om de voorlader op te bouwen gebruikten we de verreiker; daar pakten we de voorlader aan het bovenste punt mee op en dan hing hij een beetje schuin. Dan werkten we met een spanbandje om hem vlak te houden. Dit was nogal een instabiele constructie.

Dus maar even een tussenframe voor aan de heftruck gemaakt. Dit werkt wat stabieler en veiliger allemaal. Het compleet opbouwen van plantdak en voorlader duurde nu ongeveer 2,5 uur met 2 man.

(klik om te vergroten)

Voorlader hangt in hulpframe aan de heftruck.
+1
deufi
Duidelijk en informatief verhaal weer! Ga je aan de bak lassen om de voorwand rechter te maken, terwijl deze nog op de trekker zit?
+1
PieterA
@deufi Dat weet ik nog niet maar ik denk van niet. Ik denk opmeten, er af halen, aanpassen, opbouwen, transport naar huis, afbouwen, schilderen, opbouwen, testen, afbouwen en dan weer in de stalling.

Alleen het dak afbouwen is 3 kwartier werk denk ik.
+1
mdoornekamp
Dat is toch wel een heel klusje om dat "even" aan te passen. Hoeveel gewicht aan bollen heb je straks bij je in totaal?
PieterA
@mdoornekamp Als mijn plannetje slaagt ongeveer 4 ton.

"Even aanpassen" valt altijd gauw tegen qua tijd. Als het dan wel blijkt te werken haal ik daar ook wel voldoening uit.
Albert Peters
Prachtig uitgedacht
steyrlanzboy
Mooi
pizza power
@PieterA ik heb een vraag en mischien kan jij of iemand anders hier antwoord op geven. Mijn oudoom heeft jaren geboerd op tholen en hij had onder andere een lamborghini trekker. Toen mijn oom ermee stopte is deze trekker verkocht aan een boer verderop die onder andere groente en zonnebloemen teelt. die boer woonde helemaal aan het einde van de tichelaarsweg. Weet jij toevallig of deze boer nog steeds die lamborghini bezit?
PieterA
@pizza power Nee, helaas. Dat weet ik niet. Ik kan het mij ook niet herinneren.
PieterA
Update:We laten compleet nieuwe hydrauliek opbouwen en hopen dat zo de storing opgelost is.

Ook hebben we 4 platen laten snijden om de voorlader wat te verlengen en te verlagen, zodat de bollen hopelijk wat verder naar achter en wat hoger in de bak terecht komen.

Ook hebben we de bak aan de voorkant wat verhoogd. Binnenkort maar eens kijken of het allemaal een beetje gaat passen.

(klik om te vergroten)

Het grijze is nieuw. Het zwarte is oud.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
nieuwe hydrauliek

Zitten er meer functies op de afstands bediening van het bunkerdak? of alleen het door draaien van de band
PieterA
@mdoornekamp 2 functies, doordraaien en het broekstuk heffen. Stelt niet veel voor, maar de storing trad maar af en toe op. Zo hopen we dat de onvoorspelbaarheid er uit is.
deufi
@PieterA Dat is allemaal nog een heel geknutsel. Zijn de cilinders straks wel sterk genoeg? Door de langere arm wordt namelijk het moment een stuk groter.
+2
PieterA
@deufi Ja, of hij sterk genoeg is dat weet ik ook niet. Dat gaan we dan beleven.

Er zit best weer wat tijd in natuurlijk. De hydrauliek laten we doen; dat is standaardwerk. Ik schat een 3/4 dag. De verlenging van de voorlader schat ik op een 1,5 dag en het bunkerdak verhogen was ongeveer 2 dagen.
stannetje96
@PieterA verwacht je niet dat het iets elektrisch is dan met dat door draaien?
+1
PieterA
@stannetje96 Als we de hydrauliekhandel van de trekker loslaten en weer opnieuw vastpakken dan begint hij niet weer met doordraaien. Ik denk dat er een schuif in het hydrauliekblok blijft hangen. We vervangen overigens ook een groot gedeelte van het elektrisch; dat ziet er ook niet meer al te netjes uit.
PieterA
@PieterA De hydrauliek is van een merk wat ik niet ken. Vervangen van onderdelen schatte ik niet zo makkelijk in. Ook dacht ik: straks vervang je iets en dan zit de storing ergens anders. Aan onderdelen kost het hydrauliek/electrisch gedeelte wat we vervangen nu een 700 euro denk ik.
deufi
@PieterA voor dat geld kan je niet stilstaan tijdens het planten.
+1
PieterA
@deufi Je staat ook niet direct stil hoor; maar er gaan steeds wat bollen naast als je niet oppast. Het is gewoon geen toestand om zo te werken.
+1
deufi
@PieterA in dat geval als dit het verschil maakt tussen plezierig of onplezierig werken, dan is ook de keuze snel gemaakt.
+1
PieterA
De voorkant van het bunkerdak steiler gemaakt. Nu drukt de voorlader geen deuk meer in het bunkerdak (hoop ik; vandaag eens proberen denk ik; voordat we de voorlader af gaan lassen.

(klik om te vergroten)

Bunkerdak
+2
PieterA
Vandaag weer verder gewerkt aan de voorlader. Een monteur is er een dag mee bezig geweest en vanavond hebben we het af gemaakt. Nu alleen nog 2 nieuwe bovenklauwen aan de heftrucklepels laten lassen en dan in de verf.

Maar een beetje door gedaan. Het landwerk en tulpen selecteren zit er ook weer aan te komen. Bovendien willen we de trekker rond het weekend voor de aardappelfrees gaan zetten. De eerste aardappelen bij de buren die met onze trekker frezen zitten er in.

(klik om te vergroten)

Voorlader behorend bij bunkerdak.
pizza power
@PieterA strak werk.
die aardappels bij je buren dat zijn dat dan vroege?
PieterA
@pizza power Ja,dat klopt. Afgelopen weekend zijn meerdere bedrijven hier in de buurt begonnen met aardappelen poten voor de vroege markt. Die worden deels deze week gefreesd, zodat er zaterdag plastic overheen kan.

Die van mijn buurman gaan denk ik niet onder plastic, maar hij heeft altijd als eerste aardappelen na de -onder plastic-aardappelen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!