Een elektrische vrachtwagen met een GTW van 74 ton voor zwaar transport wordt in het voorjaar van 2022 geleverd aan mijnbouwbedrijf Boliden. De elektrische vrachtwagen maakt deel uit van het streven v

Scania P-serie

Een elektrische vrachtwagen met een GTW van 74 ton voor zwaar transport wordt in het voorjaar van 2022 geleverd aan mijnbouwbedrijf Boliden. De elektrische vrachtwagen maakt deel uit van het streven van het bedrijf om zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen.

Elektrische voertuigen worden een alledaags gezicht op de wegen in Noord-Zweden. De elektrische truck, met een totaalgewicht van 74 ton inclusief lading en aanhanger, zal worden bestuurd door transportbedrijf Renfors Åkeri AB tijdens een retourrit van 30 km over de openbare weg bij de mijn in Noord-Zweden.

"Opnieuw laten we zien dat het technisch mogelijk is met volledig geëlektrificeerde oplossingen voor zware voertuigen. De ontwikkeling gaat snel! Het is van vitaal belang dat de infrastructuur bijblijft om meer klanten in staat te stellen deze stap te zetten. Het is ook heel waardevol om aan dit soort concepten voor zware geëlektrificeerde operaties te werken met spelers als Boliden, dat de ontwikkeling wil stimuleren, niet in de laatste plaats op milieugebied," zegt Fredrik Allard, Hoofd E-mobility bij Scania.

"Het in een vroeg stadium uitproberen van een geëlektrificeerde oplossing voor zeer zware voertuigen en het bijdragen aan de ontwikkeling en overgang naar duurzame oplossingen passen heel goed in onze agenda. De elektrische Scania-truck zal de uitstoot in een van de belangrijkste stromen in onze activiteiten verminderen en onze ambitieuze klimaatprestaties verder versterken", zegt Jonas Ranggård, programmamanager bij Boliden.

Deze elektrische truck maakt deel uit van een nauw en innovatief voorontwikkelingstraject tussen Scania en Boliden. De samenwerking biedt de mogelijkheid om in de toekomst meer transportstromen van Boliden te elektrificeren.
De technische oplossingen van de truck zijn gebaseerd op de huidige in serie geproduceerde technologie, maar met toevoeging van sterkere componenten, iets waardoor het elektrische voertuig ook tijdens de zware operaties zijn werk kan doen. Deze krachtige laadcapaciteit en een nog grotere actieradius maken deel uit van Scania's in serie geproduceerde oplossingen binnen 24 maanden. De levering van deze truck is gepland voor het tweede kwartaal van 2022.

Het project maakt deel uit van REEL, Regional Electrified Logistics, een initiatief geleid door CLOSER en ondersteund door het programma Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) om de weg vrij te maken voor de overgang naar een geëlektrificeerd vrachtvervoer op de Zweedse markt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Scania P-serie en hebben de trefwoorden lzv en persfoto geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!