Deutz Strassenzugmaschine F6M517 uit 1941148PK bij 1550tpm Cilinderinhoud 13.370ccgewicht 5000kgDeutztreffen Thannhausen

Deutz Onbekend

+7
Jeroendeutz
Deutz Strassenzugmaschine F6M517 uit 1941
148PK bij 1550tpm Cilinderinhoud 13.370cc
gewicht 5000kg
Deutztreffen Thannhausen

Reacties

+1
WaterDeutzer
Ik vind dit wel heel bijzonder hoor! Heb jij hier meer info van kunnen krijgen?
Kan aan dit blok niet echt een Deutz herkennen. Wist ook niet dat Deutz in '41 een 6 cyl diesel had.
+4
R Bouwmeesters
@WaterDeutzer Het blok is wel Deutz lijkt mij, die kom je wel eens tegen uit een boot ofzo. Mijn eerste indruk is dat dit niet als trekker uit de Deutz fabriek is gekomen, ik zou eerder denken aan een handige zelfbouwer.
+2
Kramer U800
Dit is wel heel uniek te noemen! Wat een motorblok man.
+5
Jeroendeutz
Ik heb de eigenaar gesproken en die heeft mij de originele brief laten zien van de trekker. Met de juiste jaartallen, ik kon alleen niet duidelijk krijgen of deze trekker origineel wel is geleverd met een 6 cilinder. De F6M517 motor is wel periode correct.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jeroendeutz:
De F6M517 motor is wel periode correct.

Klopt, heb het op wiki gezien: zelfs 8 cilinders vanaf 1937! Meest voor schepen.
de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Deutz-Motoren/
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer In de jaren '30 hadden ze inderdaad ook 8 cilinders in lijn. Ook voor enkele fabrikanten van zware lastwagen zoals Faun. Loopt prachtig zo'n 8 cilinder zie het filmpje.

+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
zware lastwagen zoals Faun

Ik ben er over uit Dirk & Jeroen: De beste man heeft een machtig mooie FM Deutz trekker gebouwd zonder enig onderdeel van een FM trekker te gebruiken. Z'n basis was een Faun truck met deze 6 cil Deutz motor.

De cabine, de achteras, de bak, de tank, de motorkap: alles komt van de Faun Lkw. Zelfs de neus heeft hij van een FM trekker nagemaakt in polyester. Kun je beetje zien op motor foto met de witte vezel. Maar in ieder geval een groot compliment aan de man!

(klik om te vergroten)

Faun Lkw. uitvoering met dezelfde luchtspleten is ook te vinden.
+2
Kramer U800
@WaterDeutzer Je hebt helemaal gelijk Nico! Wel heel netjes gedaan maar ik had al zo'n onderbuik gevoel dat het niet origineel kon zijn. Je kan er mensen wel goed mee in de maling nemen. Wat natuurlijk ook nog goed zou kunnen is dat deze "Deutz" vroeger door een smid is gemaakt wat wel vaker gebeurde in de jaren '40 en '50.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
vroeger door een smid is gemaakt

Zou ook kunnen, maar de strakke achterspatborden zijn wel van deze eeuw. Dat viel mij het eerste op omdat ze de rondingen missen als op andere plaatwerk. Achterwielen zijn ook van de donor Faun. In ieder geval is het de man goed gelukt alles mistig te houden.🤩
+2
Jeroendeutz
@WaterDeutzer Ik ben het daar niet helemaal mee eens Nico.... de versnellingsbak is wel degelijk van Deutz, met daaraan een bijbehorende lier... ogenschijnlijk het zelfde als een F2M317
De neus is toch echt gewoon van plaatstaal.. ook heeft de trekker een bijbehorende brief met toelating in 1941.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jeroendeutz:
Ik ben het daar niet helemaal mee eens Nico

Nee, je krijgt mij daarmee niet overtuigd:

1) er is totaal niets bekend van deze "Deutz" trekker, niet op internet, niet in boeken.

2) op 1 foto kan je tussen het truckchassis en de bak doorkijken. Een FM deutz heeft geen chassisbalken en de stalen versnellingsbak/achterbrug is groot en laag.

3) de neuzen van de FM trekkers hebben andere afmetingen en de zijplaat is bij alle modellen gewoon vlak. Bij deze neus zie je dat er een felsrand in de zijplaat zit. Dit is ook een Faun part.

4) een "brief van 1941" is natuurlijk een eitje om te verkrijgen. Ik heb ook een kentekenbewijs waarop een bouwjaar van 1940 staat. Daarvoor was "mijn opgave" voldoende.

5) die Deutz lier kan iedereen monteren

6) de achterzijde is ook "goed dichtgemaakt" dat je niet snel de truck achteras kan zien.

Ik ben al sinds begin jaren '80 getrouwd met mijn waterdeutz, dus je zet me niet zomaar op andere gedachten.😂
+1
caseboy
148pk uit een 6 cilinder met 13 liter kan je je vandaag niet meer voorstellen. daar komt tegenwoordig makkelijk 500+pk uit
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
148pk uit een 6 cilinder

Deutz deed het in de jaren '70 nog braver: 150pk V12 / 1500rpm voor generator
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Dat is zo inderdaad, maar je kon de V12 ook krijgen met 250+ pk zonder turbo. Dan moet je het natuurlijk wel wat meer in de toeren gaan zoeken en een andere brandstofpomp.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Deutz ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!