Folder uit de map 'trekkers en werktuigen' van (Fa) Loonbedrijf Gebr. de Jong (Bv) Een Miedema LT25 waarvan m'n pa 3 stuks zonder dwarsband had. Daarvoor nog 3 met houten planken.

miedema Folder

153 foto's van @WaterDeutzer

+5
WaterDeutzer
Folder uit de map 'trekkers en werktuigen' van (Fa) Loonbedrijf Gebr. de Jong (Bv) Een Miedema LT25 waarvan m'n pa 3 stuks zonder dwarsband had. Daarvoor nog 3 met houten planken.

Reacties

+5
WaterDeutzer
Binnenzijde en achterkant Miedema LT25 Folder

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
radium45
@WaterDeutzer Wij hadden ze ook nog met houten planken. Waren voor toen die tijd de wagens.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @radium45:
Wij hadden ze ook nog met houten planken

Daar heeft pa voorin nog 2 verzinkt stalen platen in geplaatst tegen het morsen thv de invoer. Miedema heeft dat later standaard toegepast.
+1
Gerron
@WaterDeutzer In je folder staat de versie met hydraulische bodemketting. Dat was een hele verbetering omdat de slipkoppeling nog wel eens protesteerde als de invoerbalk het te zwaar kreeg maar om dat op te lossen moest de bodemketting draaien en bij de mechanische versie moest dan dus toch die invoerbalk draaien...
Nadeel was wel weer dat je druk bezig was met hendeltjes omzetten op kleine stukjes land. Of je liet gewoon de pickup naar beneden maar dan wilden de assen/lagers van die wielen wel slijten.
+1
langeslagdiesel
@Gerron de L 25 die bij een klant van ons liep ( zonder doseer ketting ) had 1 olie slang voor zowel pickup en knikdissel. En via een tweewegskraan een leiding naar achter voor de tandwielkast van de bodemketting. En 1 retourslang. Pickup ging dus eerst, en hield je druk dan ging je dissel omhoog. Deze wagen was daar niet te gast! Toen half jaren 80 werd de 24 uur kuil geïntroduceerd. Met 250kg zuiver ( of meer ) per snede was het loodzware spinazie wat ze aan de bult reden.het karretje hield zich kranig als je maar niet de bovenbouw gebruikte om door te persen. Ook vers gemaaid Italiaans rai moest hij voor het voerhek krijgen. Dat koste menig Lagerhuis van de invoer raffer. Maar het verbaasde me toen wat de wagen aan kon. Ik was een Kemper ladomat gewend. Daar hoefde je dat ECHT niet mee te proberen! Dat waren hooi wagens.
+2
Gerron
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
vers gemaaid Italiaans rai

Dat ging juist prima met zo'n wagen. Gewoon de bodemketting ongeveer 15 cm naar achter schuiven en dan kon je tot de nok doorladen en dan weer een keer 15 cm. Maar als je 30 cm in 1 keer naar achter schoof dan moest hij de halve lading optillen en ging het niet. De truk is dus dat het gras klem zit en niet weer terug valt.
Die 24 uurs kuilen wil je toch liever gesneden hebben en dat was niet zo'n succes bij deze wagens.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gerron:
gesneden hebben en dat was niet zo'n succes bij deze wagens.

Nee, inderdaad: er konden 3 messen in, maar met 1 mes kon de de invoerbalk al krom krijgen. Had natuurlijk niks met snijden te maken, maar 't was hakken.
+1
langeslagdiesel
@Gerron het ging ook wel. Maaaarrrrrrr,,,,,, dan had je nog wel eens wat stuk. Die 24 uur kuilen was ook maar tijdelijk. Men ging als snel een rondje extra schudden toen deze wat breder werden. Toen er steeds minder gestrooid mocht worden en de machines groter, kwam het weer wat meer in beeld. Tegenwoordig haal je het vaker wel dan niet die 24 uur kuilen.
Gerron
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
1 retourslang. Pickup ging dus eerst, en hield je druk dan ging je dissel omhoog.

Maar was die trekhaak van de trekker dan zo hoog of was de knikcilinder beperkt in het zakken? Met de trekker (Volvo BM 350) waar ik mee reed kwam de wagen dan te ver naar voren en dus was de stand van de pickup niet goed. Dus maar gewoon de knik op 1 stand gelaten bij stalvoeren.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gerron:
Maar was die trekhaak van de trekker dan zo hoog of was de knikcilinder beperkt in het zakken?

Was een enkelwerkend systeem voor 1 trekkerventiel. Met een driewegkraan gemonteerd op een arm naar je trekker, kon je kiezen tussen pickup of dissel. Gewoon gescheiden te bedienen. Je kon als je wil de dissel op een bepaalde hoogte laten staan en daarna de pickup onafhankelijk bedienen.
+1
Gerron
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Was een enkelwerkend systeem voor 1 trekkerventiel. Met een driewegkraan gemonteerd op een arm naar je trekker, kon je kiezen tussen pickup of dissel. Gewoon gescheiden te bedienen. Je kon als je wil de dissel op een bepaalde hoogte laten staan en daarna de pickup onafhankelijk bedienen.

Ja, zo deed ik het dus ook maar @langeslagdiesel schrijft wat anders.
+1
langeslagdiesel
@Gerron klopt. De wagen die ik bedoel had dat ook alleen met dit verschil dat de tweewegskraan voor A de bodemketting was en B voor de in serie aangesloten knikdissel en pickup. Deze twee kon je dus niet onafhankelijk meer van elkaar bedienen. De 3 loopwielen van de pickup waren afgesteld op laagste stand van de knikdissel cylinder. De 724 waar de wagen altijd achter hing had maar 1 olie aansluiting en een drukloze retour.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
de tweewegskraan voor A de bodemketting

Miedema opraapwagens hadden in de jaren '70 nog gewoon een mechanische ratelklok voor bodemketting. Zo'n losband als op de folder heb ik zelf nog nooit gezien, ook niet bij mijn baas (LMB Miedema dealer).
+3
Massey 2705
Is die Ronde tank voor op , voor spul bij het gras te mengen ? Of hadden ze der eigen hydraulic oil system ?
Dit is jaren 70 denk ik ?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
eigen hydraulic oil system

Ik ken 't ook niet, maar dit ziet er idd uit als een gesloten hydro systeem. En eind jaren '60, begin '70.
+1
Gerron
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
een gesloten hydro systeem.

Klopt. De hydropomp draait altijd als de aftakas draait en met een 12 volt stekkertje schakelt het systeem de opvoerkettingen en de dwarsband in. De bodemketting was mechanisch in te stellen met de hendel voorop.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gerron:
De hydropomp draait altijd als de aftakas draait

Vroeger hadden trekkers zelf maar een 30 of 40 liter pompje.
+1
Gerron
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Vroeger hadden trekkers zelf maar een 30 of 40 liter pompje.

Daarmee werden de pickup en knikdissel bediend. Met een t-stuk aan 1 enkelwerkend ventiel.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Gerron:
Daarmee werden de pickup en knikdissel bediend

Dat klopt, want daar heb je geen debiet voor nodig.
+1
langeslagdiesel
@WaterDeutzer mijn hanomag uit 1960 heeft een pompje wat Max 21 liter geeft. In het instructieboekje van de voorlader ( Baas Witteburg kat 2 ) staat dat de Uithef tijd 6,5 seconden is! Dat zullen er dus nu wel 9 zijn. ( leeg )

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de miedema Folder ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!