Foto van een Same SamecarOmdat we de Samecar nu niet meer hebben ben ik geïnspireerd om daar eens wat meer informatie van op te zoeken. In het Same archief heb ik een paar foto's gevonden die duideli

Same Samecar

+6
draaipiet
Foto van een Same Samecar
Omdat we de Samecar nu niet meer hebben ben ik geïnspireerd om daar eens wat meer informatie van op te zoeken. In het Same archief heb ik een paar foto's gevonden die duidelijk maken wat voor een bijzonder concept het was. De foto's zeggen meer dan vele woorden

Reacties

+4
wim-same
Deze is speciaal gemaakt om treinen mee te vervoeren voor de NS. zo kunnen ze de snelwegen blokkeren met hun stakingen. ha ha
+3
Martinsame
Engelse uitvoering stuur zit aan de andere kant of kon je kiezen 😅
+3
wim-same
@Martinsame foto in spiegelbeeld Martin. zie je meer in het SAME archief.
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
foto in spiegelbeeld Martin. zie je meer in het SAME archief

Foto is niet in spiegelbeeld dus rechts stuur. De letters op de wagon zijn ook goed. Ik heb de foto uitvergroot er staat gewoon Same op, dus niet in spiegelbeeld

(klik om te vergroten)

Uitvergroot
+3
buttonfreak
@Martinsame In Italië was het niet ongewoonlijk voor vrachtwagens om tot in de jaren '60, misschien '70 de stuur aan de "verkeerde" kant te hebben. Het idee was dat je dan de rand van de weg beter zou kunnen zien, vooral ivm ravijnen.
+1
Martinsame
@buttonfreak weer wat geleerd bedankt
+1
roscho
@buttonfreak Dat de bestuurder links zit, is hoofdzakelijk om langs de voorligger te kunnen kijken om in te kunnen halen. Die grote, lompe vrachtwagens konden op de Italiaanse bergwegen toch nooit inhalen, die kropen met een vaartje van 20 km/h de bergen op en net zo langzaam daalden ze ook weer af, volop gebruikmakend van hun bergrem. Daarom was het functioneler om rechts te zitten, dan kon je tenminste de afgrond in de gaten houden.
Ruim 50 jaar geleden ging ik met mijn ouders jaarlijks naar een camping aan de weg van Genua naar Rome (Via Aurelia). Uren kon ik dan naar de weg kijken naar die grote monsters die met een slakkengangetje passeerden (en naar die gekke Italianen die dan koste wat koste moesten inhalen in de bochten). Toeteren voor elke haarspeldbocht was toen ook verplicht.
+3
buttonfreak
@roscho Ook veel personenauto's die in Italië werden gemaakt hadden het stuur aan de "verkeerde kant".
+1
draaipiet
@buttonfreak Klopt vooral voor het passeren op de binnenwegen in de bergen
+4
Paul Gravemaker
@wim-same Dan zou de tekst op de goederenwagon ook in spiegelbeeld moeten staan, maar ik lees gewoon FS Italia .....
(In Italië reden wel meer vrachtauto's met rechts stuur)
+2
Martinsame
@Paul Gravemaker nou je het zeg.. de leters staan wel goed
+3
aertspa
Er zijn wel degelijk samecars geweest met het stuur rechts, de allereerste op basis van de 240
later was de elefant ook met het stuur rechts

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Samecar ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!