Aflevering van de 1e O&K MH4 mobile kraan '72 door O&K Amsterdam op een Nooteboom dieplader met Scania torpedo truck.Enkele jaren eerder in '69 is een begin gemaakt met kraanverhuur met een Argenterio

O&K MH4

+10
WaterDeutzer
Aflevering van de 1e O&K MH4 mobile kraan '72 door O&K Amsterdam op een Nooteboom dieplader met Scania torpedo truck.

Enkele jaren eerder in '69 is een begin gemaakt met kraanverhuur met een Argenterio type1000 mobile kraan. Deze is gaandeweg voor langere tijd ingezet bij aannemer De Ruiter uit Halfweg. De werkzaamheden waren voornamelijk rioolwerk in Amsterdam.

Reacties

+11
WaterDeutzer
Bij het afladen werd de smalle Neckerstraat in het dorp even geblokkeerd, wat destijds geen enkel probleem was. Men wachtte gewoon even. De machinist, Nico de Goede, rijd hem er zelf af.

Ik heb zelf destijds als tiener, mijn technische inbreng mogen doen bij keuze welk merk. Daar was ik heel trots op! Het ging toen tussen Liebherr, Poclain en O&K. En de laatste was ook mijn keuze.

Er zijn er nog vele bijgekomen in de volgende 10 jaar. Alleen deze 1e is een keer ingeruild vanwege de 3 cilinder Deutz. Die stond ook nog een 'staal-op-staal' geplaatst waarmee werkelijk alles losrammelde. De andere kranen hadden een 4 cilinder motor.

(klik om te vergroten)

Afrijden op de Neckerstraat

(klik om te vergroten)

Woonark op de achtergrond

(klik om te vergroten)

Een KikkerDaf kipper op de oprit

(klik om te vergroten)

Inspectie van 'De Nieuwe Revolutie'. Want dat mocht gezegd na de Argenterio kraan.
+8
WaterDeutzer
Dit was de aflevering van de allereerste mobile kraan bij het loonbedrijf in '69. Een type 1000.

(klik om te vergroten)

Machinist Cor Kok van de Truckkraan bij de mobile op het erf
+11
WaterDeutzer
De aflevering Argenterio in '69 was dubbel: De 2e was een type Pesante Super, van oorsprong een getrokken trekkerkraan, gemonteerd op een GMC 6x6 ex-legertruck. Deze truck is door de gebroeders zelf aangekocht bij een Amerikaanse legerveiling. En importeur P.van Vliet uit Zevenhuizen heeft de kraan opgebouwd.

Zelf heb ik nog een klein trauma opgelopen met slopen van de manschappen opbouw van deze legertruck. Ik vond het nodig om een ringsleutel om mijn vinger te steken die er met geen mogelijkheid meer af kon! Met 2 man hebben ze mij de sleutel verlost ondergedompeld in een verlopen olie emmer.😅😅

(klik om te vergroten)

Hier staat pa met Piet van Vliet en vertegenwoordiger van dealer C. de Jong uit De Kwakel.

(klik om te vergroten)

Mijn vader en moeder met oom en tante. Op de achtergrond een nieuwe bietenbak en een MF165
+9
WaterDeutzer
Er hebben hiervoor al meerdere truck kranen dienst gedaan. Later zijn ze ook in eigenbeheer volledig opgebouwd. De snelheid moest natuurlijk officieel terug naar 25km/uur. Maar dat schoot natuurlijk niet op.

Een paar vleugelmoeren op het schakeldeksel maakte het mogelijk om bij controle van de 'Witpetten' even snel de blokkering er in te leggen.

(klik om te vergroten)

De bovengeplaatste GMC vele jaren later

(klik om te vergroten)

Argenterio opbouw op een 6x6 REO truck. De achterste bladveren werden weggenomen en een dummie terug. Dan kon je zonder steunpoten werken.
+3
caseboy
@WaterDeutzer "een paar vleugelmoeren op het schakeldeksel" toen konden chauffeurs/ machinisten dat nog, nu mag je al blij zijn dat ze zelf een zekering kunnen vervangen.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
toen konden chauffeurs/ machinisten dat nog

Ik ben zelf eens in actie geweest. Chauffeur oom agent aan de praat houden na de stop. Ik het deksel lichten en hoogste gangen blokje in gelegd. Spannend! Daarna ging oom agent ff meerijden om daarna stilstaand de versnellingen te voelen.🤣
+8
schluterman
Prachtige verhalen weer Nico
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
Prachtige verhalen weer Nico

Graag gedaan, Joris!
+8
MF 2725
Mooi verhaal en foto's weer, Nico.
Mooi dat er zoveel foto's van zijn.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MF 2725:
Mooi dat er zoveel foto's van zijn

Dank je Dirk. Ze zijn ook te mooi om niet te delen. En online gaat dat wat sneller dan samen in een boek bladeren.😉
+4
MF 2725
@WaterDeutzer Klopt helemaal!
Samen in een boek bladeren zou dan voor 05.00 uur moeten of na 22.00 uur. 😂
+4
Towaberg
@MF 2725 of van 22u tot 05u 😃
+3
MF 2725
@Towaberg Dat zou ook nog kunnen, ja. 😃
+7
a3vandiejen
Weer prachtig om te zien en lezen.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Weer prachtig om te zien en lezen.

Mooi zo, Adrie!
+8
2850Johndeere6R
Prachtige verhalen en foto's uit de historie en als je kijkt wat er toen ontwikkeld werd en dat de basis van nu is kunnen je dat bijna niet voorstellen.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
wat er toen ontwikkeld werd en dat de basis van nu is
Het frappante is dat het merk Argenterio is verdwenen, Koen. Die kwaliteit was bij de mobile kranen echt belabberd. Zoveel dat er gelast moest worden aan de gieken en andere problemen. Dan is het wel opmerkelijk dat vele jaren later het topkwaliteit merk O&K in Italiaanse handen (CNH) is gekomen.
+4
Mario-fransen
@WaterDeutzer Olielekkage&Keringen 😉 mooie verhalen over deze oude machines en mooie geschiedenis. Inderdaad van een top merk hard achteruit gegaan in onder de vlag van New Holland.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Mario-fransen:
Olielekkage&Keringen

Die kende ik niet. Bij ons was het 'Oud & Kreupel'.😊
+7
Massey 2705
Weer een prachtig stukje geschiedenis Nico. Heeft je Moe ook deze fotos gemaakt, of jij zelf al ? Of zat je vinger nog in de vuile olie....? Haha. Leuke zulke herinneringen.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Heeft je Moe ook deze fotos gemaakt, of jij zelf al

Dat deed ik al heel vroeg met haar fototoestel. Daarmee sta ik er zelf niet vaak op...😏
+5
husky
Prachtige info👌
+6
mklok
Mooi stukje geschiedenis @WaterDeutzer
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Mooi stukje geschiedenis

Nu kun je er met romantiek naar kijken, maar in die tijd was het ook zwaar en hard werken voor de mannen. Menig rug en gewrichten die vandaag versleten zijn.
+6
mklok
@WaterDeutzer Daar heb je gelijk in , maar als ik nu kijk hoe de machines nu zijn met alle toeters en bellen wil ik niet terug in de tijd , maar met de gezelligheid van toen is het nu wel anders. Het was zwaarder dan nu maar wel gezelliger toen .
+5
rommert14
@mklok inderdaad nu zitten ze te tv kijken tijdens het kuil vastrijden 🤨
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rommert14:
nu zitten ze te tv kijken tijdens het kuil vastrijden

Als de techniek 't toelaat....waarom niet?😊
+2
mklok
@rommert14 Dat bedoel ik.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Het was zwaarder dan nu maar wel gezelliger toen .

Er moet meer gepresteerd worden in minder tijd nu, uiteraard omdat de loonkosten de pan uit zijn gerezen.
+4
mklok
@WaterDeutzer Schaalvergroting kan een nadeel zijn. Dit is er een van. Maar stilstaan is ook achteruitgaan .
+5
Wimariete
Prachtige foto's Nico en mooi dat je de verhalen erachter goed kent. Dat maakt het veel mooier en meer waard.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
mooi dat je de verhalen erachter goed kent.

Klopt, belangrijk om nu op te schrijven met goed werkend geheugen.😉
+5
RVM
Mooie foto’s en uitleg
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
Mooie foto’s en uitleg

Graag gedaan!
+4
GROENEDEERE
Mooi stukje historie.
Bestaat het bedrijf de jong nog?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @GROENEDEERE:
Bestaat het bedrijf de jong nog?

Nee, in '91 de boeken dicht gedaan. Verhaal in een paar weken eind vorig jaar op TF gepost.
+5
DEUTZ1972
Mooie plaatjes weer Nico 👌. Bij ons thuis zijn in die tijd niet veel foto's gemaakt, achteraf best jammer.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
achteraf best jammer.

Mee eens, maar als ons ma dit niet aan mij had overgebracht had ik ze ook niet.
+6
fendtford
Wat een topverhaal weer. @WaterDeutzer prachtig om te lezen. Het merk argenterio kende ik zelfs niet, weer wat geleerd 💪
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @fendtford:
Het merk argenterio kende ik zelfs niet

Waren vooral sterk in landbouwkraantjes, maar ook trekkerkraantjes.
+8
Rondeutz06
Prachtige reportage weer Nico, ik zie veel overeenkomsten met de van de MH3 met de MH4. Ik zie bv de klepjes voor de koplampen die je dicht kon zetten als je de kraan achter de trekker meesleept, dit was ook een mooi systeem met een speciale sleepstang.
Hadden deze kranen de O&K bediening of al Europese bediening.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Ik zie bv de klepjes voor de koplampen

Dubbele verlichting standaard ja. en vergeet de 'omklapbare driehoeken' niet! Die beugels gingen er natuurlijk al voordat de 1e rit gemaakt werd. En ja tot ver in jaren '80 (zelfs nog de servo) was het de O&K-bediening. Ik heb de mechanische versie vele keren omgebouwd onder de vloer.
+5
mf 35x
Prachtig
+4
spoorkraan
Machtig om te zien,nico!!prachtige foto,s weer!!cor kok wat een man was dat,alles kon daar.vooral met de kermis van neck.en zijn zoon zit nu toch op deze locatie?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
zijn zoon zit nu toch op deze locatie?

Klopt, Jeroen.
+4
Towaberg
Man man man, van waar blijven ze komen, deze prachtige foto’s en verhalen 😋
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
Man man man,

🤠🤠🤠Vanonder de hoge hoed.😊
+3
bob de bouwer
Wat weer een prachtig mooi verhaal bij allemaal mooie foto's.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @bob de bouwer:
mooi verhaal bij allemaal mooie foto's

Dankjewel!
+3
siem
Mooi verhaal en mooie foto's!
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
Mooi verhaal en mooie foto's!

Dankjewel!
+4
Herminator
Schitterend om te zien, deze kraan heb ik op leren draaien. De driecilinder was een vlotte starter maar kon lekker rammelen! De bijgeleverde bak was van zeer goede kwaliteit want word af en toe nog bij ons gebruikt, zitten ondertussen wel connectomaatoren aan. Bedankt voor weer een mooie jeugdherinnering Nico!
+2
WaterDeutzer
@Herminator Graag gedaan Herman! Heb jij nog beelden van je bergtoertocht?
+4
Herminator
@WaterDeutzer Jazeker! Was prachtig, zal proberen om er ook een mooi bericht van te maken op tractorfan.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Herminator:
Jazeker! Was prachtig

Dank je voor je preview op m'n telefoon. Mooie beelden, maar helaas wel wat afzien met de regen. Je Deutz had vast geen ademnood zo hoog in de bergtoppen.😋

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de O&K MH4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!