De beco 140 heeft plaats gemaakt voor een Vgm zk22. Trekkertje moet goed zn best doen, en in terrein hangen we er nu 870kg blok in. Om te sturen is 350kg genoeg maar daarmee doen de voorwielen niet ge

Fendt 512 C

314 foto's van @fendt308-driver

+3
fendt308-driver
De beco 140 heeft plaats gemaakt voor een Vgm zk22. Trekkertje moet goed zn best doen, en in terrein hangen we er nu 870kg blok in. Om te sturen is 350kg genoeg maar daarmee doen de voorwielen niet genoeg mee in terrein

Reacties

fendt815
Mooi setje! Kom je een beetje uit met de hydrauliek olietank? Hier is t bij de vgm altijd bovenkant peilstok + 1 liter 😅
+1
fendt308-driver
@fendt815 gaat allemaal maar precies ja, als je de opraapwagen verkeerd afkoppelt (voorwand verkeerde plek) blijft daar olie zitten die je voor het laatste trapje nodig heb😂
josje
@fendt308-driver tractorfan.nl/picture/425608/…
Hier alleen met een 11m³ vgm kipper, maar veelal de 14m³ erachter gehad.
fendt308-driver
@josje dat is ook wel een lieve combinatie zo
dat zijn mooi lichte karretjes blijven lang drijven
RaHeados
@josje ik weet niet hoeveel tons de kieper is of hoeveel kuub, maar lijkt mij wel dat die er leuk aan moet sleuren als trekkertje van ongeveer 100pk. Heb er overigens nooit mee hoeven rijden, meestal staat er een grotere trekker voor.

(klik om te vergroten)

Fendt 510C met vgm dumper
josje
@RaHeados die heeft zijn handen daar ook vol aan inderdaad.
josje
Mooi setje, voor 12 jaar terug reed ik er ook zo bij met een 512 met 14m3 vgm het ging prima als je niet beter weet.
Wij hadden alleen geen front hef dus toch iets minder gewicht voorin denk ik.
fendt308-driver
@josje je leert er wel van rijden. er reed nog een 724 mee die 3 ton zwaarder was maar die stond ook wel eens vast. op de weg heb je wel het nakijken natuurlijk
josje
@fendt308-driver ja dat klopt maar ze houden niet snel op, alleen je mist gewicht.
Vaak als het moeilijk werd deed ik de bak een 30 cm opkiepen en zodra die begon te graven,
De bak 2 tellen in de zweefstand gooien dat kon soms je redding wezen om verder te komen.
fendt308-driver
@josje dat ben ik met je eens, achteruit de bocht om drukken is wel eens een uitdaging.
ik heb het idee dat je met opkiepen oplegdruk verliest en daardoor ook minder grip hebt? met in de zweefstand gooien moet je het dan van de schok hebben of omdat je de bak weer voor laat rusten?
Valtra man
@fendt308-driver het zou andersom moeten zijn, opdrukken levert tijdens de beweging extra druk op de achteras maar neemt ook motorvermogen af. Zweefstand neemt de druk weg van de trekhaak. Als je dit een hele dag door moet doen weet ik niet of dat zo gezond is voor je scharniet vd bak. Die krijgt met volle bak toch best een klap na de zweefstand.
fendt308-driver
@Valtra man maar het gewicht steunt nu voorop het chassis en je verplaatst het naar achter (cilinder) waardoor er meer druk naar het tandemstel gaat
hobbyboer
@fendt308-driver ga dat maar eens testen met de achterwielen van de trekker op de weegbrug.
fendt308-driver
@hobbyboer is wel een interessante ja. Ik heb ook geen idee of mijn theorie klopt maar meestal kwamen we verder met bak omlaag dan omhoog had ik het idee
+1
casejxu
Quote Reactie van @fendt308-driver:
verder met bak omlaag dan omhoog

Zo heb ik dat van t voorjaar ook ervaren. Zeker omdat t trekkertje nogal klein was voor de kieper moest je aardig je best doen en was achteruit met bak laag een uitdaging. En omhoog om te kunnen kijken nog lastiger
deutzieee
Splinternieuwe kar zeker?
+1
fendt308-driver
@deutzieee ja klopt gebruikt was er naar ons zin niks te vinden
Fijne karen om mee te werken.
mdoornekamp
Deze bakken zijn wel 16 cub met dikke kop erop. VGM heeft de wand 15 cm hoger gemaakt zodat ze beter uitkomen met de kleppen. Dan laadt je ook zomaar 24 ton en heb je wel richting 200 pk nodig om door het veld te komen
+1
fendt308-driver
@mdoornekamp meestal laaien ze +-20 ton zand erop. Maar dan zitten de hoekjes niet netjes vol. Gaat flink wat in die bak maar ik vind hem ook naar hoog om in te scheppen. Grote rups of mobiel gaat wel maar kleiner word wel lastiger.

Met een klein trekkertje ervoor laaien ze de kiepers tenminste niet lomp vol lijkt het wel😂 heb wel eens de 309 voor de beco 140 gehad toen laaide ze net een half karretje
mdoornekamp
@fendt308-driver
Quote:
hoog

Ja daar let ik ook goed op. Ik sta er vaak met de 5,5 tonner voor te scheppen
fendt308-driver
@mdoornekamp mooi formaat die kubota. Met de ihi is het wel tobbe hoor
mdoornekamp
@fendt308-driver
Quote:
ihi

Hebben we die wel eens gezien op TF?
Hoeveel ton is ie
+1
fendt308-driver
@mdoornekamp ihi is een beetje verlegen dus die wil niet zoveel op de foto 😜 was ff zoeken maar heb m gevonden. Kranen zijn toch minder populair op tf dus die post ik niet zoveel.

(klik om te vergroten)

Ihi 55xj 5/5,5 tonner ongeveer. Niet de snelste maar vlakt wel heel fijn. Toch met het gas wijd open kan je ook nog wel aardig doorscheppen
mdoornekamp
@fendt308-driver de ihi moet dan ongeveer zelfde capaciteit hebben dan mijn Kubota. Jouw ihi is wat ouder
+1
fendt308-driver
@mdoornekamp ja de eerste jaren heeft hij bij een ander doorgebracht is nu denk3 jaar van ons. Maar jaar of 20 is ie zo
Fendt926Driver
@fendt308-driver de good old 512c.
Dat is toch wel een beetje jou trekker of niet?
Zag hem ook al vaak voor de lely opraapwagens zitten op jou foto s
+2
fendt308-driver
@Fendt926Driver deze heeft de goedkoopste banden dr onder liggen 😂 pak hem graag mee ja, toch op zo'n hobbelige rijplatenbaan is een vario comfortabeler.

(klik om te vergroten)

Het is ook maar net wat er vrij staat. En bij de 512 hoef ik weinig rekening te houden met andere, de varios vecht de rest al om 😜

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 512 C ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!