Deze week moet ik extra uit de pijp komen op het bedrijf.  2 vaste jongens zijn op skiverlof en het weer wordt er alleen maar beter op. Met andere woorden, er komt alleen maar werk bij….Vandaag een

Fendt 916

+13
Gavrie Willemsen
Deze week moet ik extra uit de pijp komen op het bedrijf. 2 vaste jongens zijn op skiverlof en het weer wordt er alleen maar beter op. Met andere woorden, er komt alleen maar werk bij….Vandaag een dagje op de Fendt 916 met de 3-Asser op de oude Opel site in Antwerpen aan het rijden, dit is zeker geen straf…..ik weet met voorsprong dat deze trekker met zijn 24-jarige leeftijd zeker de oudste is van de kloeke serie die hier rond rijdt. De eerstvolgende is minstens 10 jaar jonger… 😎
+2
schluterman
@Gavrie Willemsen prachtig gavrie

Reacties

+3
Fendt926Driver
En nog kan die goed mee komen.
Heeft ook nog bijna 100pk minder dan de beide anderen..
+3
a3vandiejen
Prachtige combinatie.
+4
MaxxuM4ever
De hoogste leeftijd maar het meeste bekijks? Niet een dagje de 14 meegenomen of komt die toch tekort op dit soort terrein en werk?
+2
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever ik pak de 14 wel eens mee wanneer die andere (kleinere) 3-Asser vrij is. Ik geloof dat ik dan pas echt bekijks ga hebben.
+3
Dennis_dB
@Gavrie Willemsen Met de 3650 nog meer denk ik.
+5
@Dennis_dB dat kan, maar met de schlüter zal t straks helemaal een gekkenhuis zijn 🥳🤠
+2
Dennis_dB
@tractorquintentje Ja dan nog meer ja.
+1
Gavrie Willemsen
@Dennis_dB ben bang dat dat hard gaat tegenslagen zo zonder vloeistofkoppeling 😏
+1
Dennis_dB
@Gavrie Willemsen Ik heb nog nooit met een vloeistof koppeling gereden. Het tempo zal wel flink lager liggen vermoed ik.
+1
Gavrie Willemsen
@Dennis_dB met een vloeistofkoppeling kun je met een trekker van 150 pk het werk doen van ene met 200 pk zonder vloeistofkoppeling
+1
Dennis_dB
@Gavrie Willemsen Dan komt de 3650 wel wat te kort.
roscho
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
met een vloeistofkoppeling kun je met een trekker van 150 pk het werk doen van ene met 200 pk zonder vloeistofkoppeling

Misschien met een koppelomvormer, maar met een vloeistofkoppeling niet. We hadden hier vroeger 2 Schlüters, beide 100 pk, de een met, de andere zonder vloeistofkoppeling. Die mét vlk liet de wagen steeds brommend bij 1300 toeren, op de helling van de maishoop staan, de andere trok er tot de laatste snik tegenop.
@roscho

Dat vraag ik me ook af, waarom zou een vloeistofkoppeling sterker maken?
+1
roscho
Quote Reactie van @TerraJohnDeerefan:
waarom zou een vloeistofkoppeling sterker maken

Een vlk maakt niet sterker, hij voorkomt piekbelastingen van de motor en versnellingsbak en, als er geen zware lasten getrokken worden, zorgt hij ervoor dat je vanuit stilstand gemakkelijk in een hoge versnelling weg kunt rijden. Het kan dus een of twee keer schakelen schelen. Zo kun je met een lege trekker voor een voorrangsweg staan te wachten zonder koppeling en in de hoogste versnelling. Is de weg vrij, dan geef je gewoon gas. Maar met een zware vracht kom je in een hoge versnelling gewoon niet weg, de motor staat dan bij 1300 toeren te brommen en de vlk roert wat in de olie.
Hoewel sommigen vol lof zijn over een vlk, is het niet mijn ding. Als ik tussen de 2 Schlüters koos, nam ik meestal die zonder vlk.
+1
@roscho een vloeistof koppeling is dus wel beter voor de motor en aandrijving en dergelijke? Maar boven de 1300 toeren gaat de trekker toch nog steeds wel trekken met zware vracht? maar lagere versnelling zal dan wel beter zijn inderdaad.
+2
roscho
@Fendt303LS_Vincent Boven de 1300 toeren merk je praktisch niks van de vloeistofkoppeling. Maar in een te hoge versnelling onder last wegrijden gaat niet goed. Een vlk werkt met een binnen- en een buitentrommel. De ene zit aan de koppelingsas vast, de andere aan de versnellingsbak. Tussen de trommels zit olie. Als de ene trommel draait, probeert de olie de andere mee te nemen. Bij meer toeren wordt de olie naar buiten geslingerd en grijpt de koppeling strakker aan. Maar als je een te hoge versnelling hebt, kan die vlk het niet aan en blijf je stilstaan. En wegrijden met een hoog toerental geeft, net als bij elke andere trekker, een verbrande koppelingplaat, want die zit er nog gewoon in, direct achter de motor.
Zie ook het filmpje in onderstaande link:
+1
roscho
@roscho Nog een kleine aanvulling: Schlüter maakte in veel modellen gebruik van een vloeistofkoppeling, Fendt van een koppelomvormer. Met een koppelomvormer is het ook mogelijk om onder last in een hoge versnelling weg te rijden. Zie het filmpje:
autoweek.nl/autonieuws/artikel/….
+1
@roscho ja oke duidelijk, Ja dus met ook een koppelomvormer is dus het mooiste eigenlijk.
roscho
Quote Reactie van @Fendt303LS_Vincent:
koppelomvormer is dus het mooiste eigenlijk

Klopt. Maar ook een koppelomvormer kun je opblazen door hem over te belasten.
Fendttrisixfan
@roscho je moet al hard je best doen om een koppelomvormer stuk te maken
roscho
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
je moet al hard je best doen om een koppelomvormer stuk te maken

Klopt. Sommigen krijgen alles stuk, maar in de studie in onderstaande link wordt gesteld dat de koppelomvormer meestal langer meegaat dan de rest van de aandrijfcomponenten.
Waarschuwing: het document gaat er diep op in.
libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/…
rommert14
@Fendttrisixfan fendt zal het al niet meer gebruiken door de vario waarschijnlijk maar hebben andere merken dit tegenwoordig ook of zit er nog een patent op oid?
+3
PieterA
@rommert14 Nadelen van vloeistofkoppeling met omvormer: Duur en lagere efficiency. Precies dezelfde nadelen als bij een Vario. Dan kun je toch beter een Vario nemen? Dan hoef je ook niet meer te schakelen.
+1
Fendttrisixfan
@rommert14 niet dat ik weet, was wel een heel goed systeem maar ook erg duur
+1
Gavrie Willemsen
@roscho zeer leerrijk filmpje trouwens. Heel duidelijk en eenvoudig uitgelegd
+4
Rondeutz06
Schitterend, geen straf om mee te rijden
+5
2850Johndeere6R
Prachtig iedere keer als je dat pedaal naar beneden trapt kippenvel 💪🏼💪🏼
+1
Gavrie Willemsen
@2850Johndeere6R gruwelijk hard fluiten 😗 🥰
+1
valmet6400power
Die middelste band (van de dumper) begint hard te slijten zeg. Is dat aan de andere kant ook zo? Want in principe is die as niet gestuurd toch?
+1
Mr deere
@valmet6400power

Als het aan de andere kant de binnenkant van de band is, kan het zijn dat de kipper als het waren een klein beetje in hondegang loopt. De gestuurde assen gaan dan recht lopen en de vaste as niet
+1
Gavrie Willemsen
@valmet6400power iets klopt er inderdaad niet…
+1
valmet6400power
@Gavrie Willemsen
Wil verder geen afbreuk doen aan je machtige combinatie maar zulk soort dingen vallen mij dan eigenlijk als eerst op..
+2
Gavrie Willemsen
@valmet6400power ik sta altijd open voor (positieve) commentaar 😜😜😜👌🏻
+1
Mr deere
@Gavrie Willemsen

Dit is een tri-deck toch? Dan zou een verkeerde afstelling van de rijhoogte al boosdoener kunnen zijn
+3
Topspan, topfoto! 👌
+1
JD BORN 2 FARM
Prachtig zo'n combinatie, hoeveel pk heeft deze trekker?
Gavrie Willemsen
@JD BORN 2 FARM rond de 210 op de aftakas dacht ik

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 916 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!