Foto van een Ursus C 45Steeds verder richting het einde van me “projectje” waar ik nu bijna 2 jaar geleden aan begonnen ben!De spatborden met nieuwe zijschermen opgebouwd, gietijzeren opstappen en

Ursus C 45

+8
MarcelFendt
Foto van een Ursus C 45

Steeds verder richting het einde van me “projectje” waar ik nu bijna 2 jaar geleden aan begonnen ben!

De spatborden met nieuwe zijschermen opgebouwd, gietijzeren opstappen en achterlichten gemonteerd. Nu alles even laten “bij roesten”

Reacties

+3
MarcelFendt
Zoals hij was bij aankoop.

(klik om te vergroten)

+2
Sojaboontje
Mooi in patina brengen met de juiste accessoires is ook een kunst. Hoe ga je hem verzegelen straks? Lijolie, Owatrol, of toch gebruikte motorolie?
+1
MarcelFendt
@Sojaboontje deze wou ik met verlopen motorolie proberen, ( en dan echt goeie zwarte ) om hem zo donker mogelijk te krijgen

Als hij net als de f15 was geweest dan had ik owatrol gedaan maar dat is hij helaas niet ,
+2
RobVolvo
@MarcelFendt Ik ben bang dat hij dan altijd zal blijven afgeven op kleding en lichaamsdelen.. 😬 Dit gaat nooit echt opdrogen zoals Owatrol, maar ben er wel benieuwd naar opzich haha. 😅
+2
MarcelFendt
@RobVolvo dat gaat je mee vallen, ken er meerdere die het zo gedaan hebben en het uitwrijven met doek..

Het lijkt een soort van in de roest te trekken / op te drogen
+4
Mario-fransen
@MarcelFendt hij staat er een stuk mooier bij, patina kost tijd… vaak willen we iets in 1 jaar wat klimaat en omstandigheden een halve eeuw hebben bewerkt.
Heb je de spatborden met verdund zoutzuur behandeld of buiten gehad?
En inderdaad de olie trekt in de roest na een tijdje droogt het mooi op, je kunt hem ook af en toe in de zon zetten.
Is persoonlijke smaak maar ik doe het vaak met een doek en een beetje stof, krijg je een stoffige laag erop lijkt het iets origineler oud dan vettig van de olie.
Maar het is een mooie Ursus aan het worden.🤙🏻
+2
MarcelFendt
@Mario-fransen spatborden hebben 1,5 jaar buiten gelegen onder een stel bomen om het echte roest te krijgen,

Alleen wat kleine onderdeeltjes heb ik met verdunt zoutzuur gedaan maar je ziet het verschil van “roest” wel
Mario-fransen
@MarcelFendt inderdaad de roest van zoutzuur zie je de eerste jaren goed, het blijft lang doorgaan. Het beste is inderdaad een paar jaar buiten bewaren in de regen en zon.
Ik gebruik nu enkele jaren een afbijtmiddel krijg je natuurlijke roest van en bijt niet zo lang door, vochtige ruimte en beetje warmte dan komt er een mooi laagje op en dan buiten leggen.
Doe je de zijschiltjes en spatborden zo laten of probeer je nog links en rechts wat verf erop te brengen? Op de front van je ursus zit nog mooi wat oude lak.
MarcelFendt
@Mario-fransen ik heb een kennis die zou ik evt. De oude lak kunnen laten “scannen” maar helemaal de kleur en oudheid krijg je nooit denk ik.. dus ik laat het zo ( al twijfel ik nog steeds )
Mario-fransen
@MarcelFendt ik dacht het al omdat eigenlijk het verschil van voor met verf en achter met roest te veel is naar mijn idee.😉
Ik zou een stuk plaat pakken en daar wat op experimenteren, links en rechts wat verf over de roest heen, wat afbijt middel erover voor de verf de glans te verliezen. En wat te verwijderen dat het lijkt dat het oud is.
Zo hebben wij hier wat geprobeerd voor we het op een trekker deden.
MarcelFendt
@Mario-fransen zal het eens proberen! Heb je nog foto’s van het eind resultaat bij jullie?
+1
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Dit is er 1 van een kennis van me. Vond het voorbeeld beter te zien. Dit frontje was helemaal roestig voor de verf er op kwam, na het verven afbijtmiddel erop met een kwast daarna met een doek erover uitwrijven en stukken waar je hem nog harder wilt pakken een schuurspons bijvoorbeeld. Vooral als de verf begint af tebijten komt de roest er weer mooi onder uit.
+1
Mario-fransen
@Mario-fransen had hier gister nog geen foto’s van maar nog een voorbeeld met meer roest minder verf. De bulldog had aardig wat verf alleen de vliegwiel deksels niet. De deksel heb ik 2 weken terug met wat verf behandeld nu moet het weer de rest doen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
steyrlanzboy
Mooi
+3
Deutz-5006
Schitterende trekker geworden, heel ander zicht, sta er van te kijken dat er nog aan al dat spul te komen is, mooi werk
+1
Fendt926Driver
Poe en ik altijd maar denken dat je aan deze oude trekker geen werk hebt...

Even laten bijroesten is een term waar ik nog nooit van gehoord had.
Wat een prachtige voortrekhaak constructie zit er op

Hier zit duidelijk werk in.
roest iets harder onder eiken bomen dan zo naast de schuur??
+1
MarcelFendt
@Fendt926Driver werk heb ik er zeker wel aangehad! Eerst de regulateur, brandstofpomp, duimas en remmen aangepakt, en vervolgens een dubbele snelgang ingebouwd en alle lagers in de bak vernieuwd.

Het roesten is mooier als het natuurlijk gebeurd, dus gewoon open en bloot buiten ( beetje afgifte van bomen etc. Helpt natuurlijk wel mee. Met zoutzuur gaat het sneller maar is het wat fijner ( heb nu wel wat steunen gedaan maar dat zie je toch gauw )
IF-V4-VD
Prachtding. In Polen gekocht?
Roesten kun je ook met zout doen of velgenreiniger.
+1
MarcelFendt
@IF-V4-VD nee in belgie opgehaald maar heeft daarvoor 13 jaar 25km van mijn eigen woonplaatst gestaan kwam ik achter.
+1
IF-V4-VD
@MarcelFendt you lucky man dat je hem in bezit hebt, geniet ervan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ursus C 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!