Al vanaf ik mijne Fendt 818 ooit lang lang geleden nieuw heb gekocht zijn we begonnen met het monteren van luchtaansluitingen van Duomatic. Dan praten we toch al over 17 jaar geleden. Ik zie het nu no

Fendt 916

+4
Gavrie Willemsen
Al vanaf ik mijne Fendt 818 ooit lang lang geleden nieuw heb gekocht zijn we begonnen met het monteren van luchtaansluitingen van Duomatic. Dan praten we toch al over 17 jaar geleden. Ik zie het nu nog steeds weinig tot nooit bij collega’s hier in België. Is dat eigenlijk bij trekkers in Nederland een veelvoorkomende aansluiting of werken de meeste nog steeds met van die “ onhandige k*t-handjes”?
+3
huub
@Gavrie Willemsen volgens mij gebruikt bijna iedereen de handjes. Ze zijn misschien niet heel handig, het voordeel is wel dat nagenoeg iedereen ze gebruikt. Bij hydraulische remmen worden er nog wel eens verschillende ventielen gebruikt waardoor je verloopjes nodig hebt die vervolgens kwijt raken.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @huub:
Bij hydraulische remmen worden er nog wel eens verschillende ventielen gebruikt waardoor je verloopjes nodig hebt die vervolgens kwijt raken

Daarom heb ik zelf een verloop bij me, ligt standaard in de cabine.
Dat geklungel heb ik nooit begrepen, maar het zal wel zo moeten.
+2
caseboy
@Gavrie Willemsen in Nederland zie je het op vrachtwagens zelf nog niet zo veel. Bij trekker oplegger combinaties zie je het echt maar zelden. Bij bakwagen aanhanger combinaties zie je het al wat vaker maar ook daarbij gebruiken de meestem nog steeds luchthandjes
+1
930triplemaaier
@caseboy je ziet het genoeg vooral bij de wipkarren en de aanhangers. Bij opleggers nagenoeg niet
WaterDeutzer
Quote Reactie van @930triplemaaier:
Bij opleggers nagenoeg niet

Klopt, heeft ook z'n reden: bij opleggers heb je meer rekweg nodig in de bochten en daarmee zitten beide spiralen best zo breed mogelijk van elkaar weg. Je hebt ook spiralen die inelkaar lopen, maar dat blijft ook niet lang goed gaan. Bij aanhangers of wipkarren zijn meestal rubberslangen ipv spiralen gemonteerd.
+1
caseboy
@WaterDeutzer vooral bij die wipkarren zie je vaak een hoop geknoei met de tussenkabels die dan aan stiekjes oomhoog hangen, te lang zijn en bijna over de weg schrapen. Ook regelmattig nog zonder tussenstopcontact en dan heb je van die kabels die als op meerdere plekken gerepareerd zijn
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
nog zonder tussenstopcontact

Dat heb ik zelfs nog op een aanhanger achter de bus.

(klik om te vergroten)

Renders wipkar ombouwen van onderkoppeling naar boventrekhaak

(klik om te vergroten)

Uiteraard met tussenhandjes, helaas geen duomatic want klant had meerdere bakwagens en aanhangers.

Reacties

+3
bart-spies
Vanuit de kipper kant kan ik je vertellen dat ongeveer 90% nog weg gaat met "onhandige k*t-handjes"
Zelf heb ik met rijles gewerkt met Duomatic en sindsdien zou ik zelf niet meer anders willen.
+4
bieske98
Ik heb het ook op de 716 zitten die uit Duitsland komt. Verder ben ik het nog nooit ergens tegengekomen behalve op een viskraam😅
+2
Fast Eddy
Op de trekkers hebben we de handjes en op de BE- combinaties de Duomatic.
+6
newholland6640
Ik snap her probleem eigenlijk niet zo. Kan er prima mee werken. Vrachtwagen wereld doen ze bijna niet anders
+1
Gavrie Willemsen
@newholland6640 die kleine rubbertjes gaan toch zeer snel lekken?
+2
newholland6640
@Gavrie Willemsen

Heel iets vochtig houden valt wel mee
+1
newholland6640
@Gavrie Willemsen

Heel iets vochtig houden valt wel mee
caseboy
@Gavrie Willemsen het zijn ook vaak de handjes zelfs die iets krom zijn waardoor ze net niet goed op elkaar vallen en dan lekken ze.
+2
Fendttrisixfan
Hier wil ik in ieder geval ook niets anders meer
+4
JD 6110
Hier ook de handjes.. dikke klodder spuug er aan en klikken maar. Soms idd ff op en neer omdat dat ronde rubbertje wat doorlaat of sist. Maar meestal is het dicht. En zelden worden de rubbers vervangen
+2
rubenv
Wij hebbe het wel op de trekkers zitten
maar op de beco zitte nog handjes
werkt ook prima maar duomatic werk toch fijner en lekt eigenlijk nooit is mijn ervaring
+1
Fendt_favorit
Wij verkopen Duomatic koppelingen toch meer en meer. Vooral bij diegene die veel omkoppelen.
+6
Gavrie Willemsen
Het voordeel is wel dat collega’s niet snel bellen om iets te “lenen” omdat ze weten dat het toch niet past. Alle aanhangers hebben ook K80 koppelingen. Op onze dieplader zit een elektrische stekker van een vrachtwagen omdat die gekeurd is voor snelverkeer, zodoende zijn al onze trekkers ook voorzien van zo een stekker. Dieplader is LED dus dat werkt altijd
+1
WaterDeutzer
Ik had ze begin deze eeuw al op mijn MAN bakwagen met wipkar. Maar noodzakelijk ook een verloop naar handjes erbij. En ook nog een wisselverloop Duomatic want vast deel kan mannelijk als vrouwelijk zijn....

Mee eens dat dit perfect is t.o.v. die (inderdaad k.t) handjes. Maar de wereld is nu eenmaal gestandaardiseerd dus kunnen transportfirma's met uitwisselbaar materieel moeilijk overgaan.
+2
newholland6640
@WaterDeutzer

Dat was dan ook het enige moderne aan de MAN denk ik 😂
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @newholland6640:
was dan ook het enige moderne aan de MAN denk ik

Nou Gerd-Jan, die 14.224LLC van mij bij bestelling: bijna alle opties: 2 luchtgeveerde lederen stoelen, 2 bedden, waterstandkachel, getint glas, grootste bak met kruip, sper, alle spiegels elektrisch, cruisecontrol, 4-delige monitor & camera's, vangmuil, 500l tank. De laadbak met 380V generator, compressor, olietanks en onder vloer 1000Ltr afgewerkte olietank heb ik in 2 jaar tijd zelf ontworpen en gebouwd. 10jaar lang fijn mee gewerkt.....20.000km.😅

(klik om te vergroten)

'96 Iveco Turbo Daily & '99 MAN 14.224LLC
+3
TTolner
Dankzij u hebben wij nu duomatic op onze trekker gemonteerd, ik wil nooit meer terug.
+2
JD BORN 2 FARM
Bij mij op het werk hebben ze nu sinds een jaar duomatic op de trekker. De vrachtwagen en BE Combi zat het altijd al
+3
930triplemaaier
Wat ook al scheelt bij de handjes is als je een handgreep erop maakt
Deze zijn per 2 (rood en geel) te bestellen voor rond de 15 euro. Dit maakt het koppelen al een stuk makkelijjker
casejxu
@930triplemaaier klopt. Wij hebben eigenlijk vrij weinig tot geen problemen met die dingen namelijk. En wat jij zeg die handvaten zijn echt ideaal!
newholland6640
@930triplemaaier

Ja eens. Zonder dat is t weleens wat rommelen inderdaad
+1
930triplemaaier
@newholland6640 en door dat gerommel wil juist soms de slang op de rand nog wel eens kapot gaan omdat je dan onbewust op de slang drukt. En ik geloof ook dat het de handgreep de rubbers in de koppeling langer meegaan omdat je meer grip hebt en daardoor makkelijker op de juiste manier koppelt

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 916 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!