Foto van twee U800's in de haven van Huizen.We hadden zaterdag deelgenomen met bijde Kramers aan oldtimer festival Huizen. Het was een race tegen de klok, want vorig weekend lag de vooras nog compleet

160 pk op één foto

+16
Kramer U800
Foto van twee U800's in de haven van Huizen.

We hadden zaterdag deelgenomen met bijde Kramers aan oldtimer festival Huizen. Het was een race tegen de klok, want vorig weekend lag de vooras nog compleet uit elkaar en vrijdag moest de vooras nog gemonteerd worden en een eerste proefrit gemaakt worden, dat laatste was om 9 uur 's avonds het geval. Alles was perfect in orde en geen olie lekkage of tegenvallers, dus het kon er van komen gisteren. Gisteren hebben bijde machines het weer zonder gekke dingen doorstaan, dus we kunnen ons klaar gaan maken voor Panningen.

Op de foto valt het verschil in wielbasis goed te zien (650 mm) 2150 mm vs 2800 mm, en het verschil in bouwjaar; 1962 (voorruit uit één stuk) en 1961 (vooruit in 2 delen met een middenstijl).

Mijn U800 is de enigste in Nederland met een lange wielbasis en tevens het oude type cabine. Het is daarnaast een van de laatst geleverde U800's met het oude type cabine (eind december 1961). In 1962 zijn ze bij Kramer gelijk overgestapt op de Kögel cabines met één doorlopende voorruit.

Ook valt het verschil in bak lengte goed te zien. Maar natuurlijk zijn bijde machines totaal anders samen gesteld door de klant. Bijde Kramers hebben een versnellingsbak en portaalassen van het type 50'er, dit type werd pas in 1964 veranderd door het type 80'er.

De donker groene Kramer is natuurlijk nog niet klaar, de achterkant al wel en technisch is alles bijna op punt, de motor was al redelijk goed en verdiende alleen een grondige service beurt, de versnellingsbak is nagezien en speling is overal uit gehaald. Voor- en achteras zijn eronder uit geweest en zijn compleet los geweest en het remsysteem is ook geheel gereviseerd. Daarnaast is de laadbak deels nieuw erop terug gekomen, ook de achterspatbord zijn nieuw. Er is ook nog een trekhaak onder gekomen voor een aanhangwagen.

Reacties

+13
Kramer U800
.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
mf 35x
@Kramer U800 prachtig. Dat is mooi genieten
+8
a3vandiejen
Schitterend, dat kan alleen maar genieten zijn met je vader op pad met deze Kramers.
+3
Kramer U800
@a3vandiejen Ja zeker weten, dat zijn prachtige momenten.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
dat kan alleen maar genieten zijn met je vader op pad

Daar zat ik ook meteen aan te denken!😍
+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Ja voor ons zit dat er niet in Nico helaas. Daarom mooi als ik dat bij andere zie.
+7
Martinsame
Prachtige foto's mooie hobby
+6
R Bouwmeesters
De donkergroene is al wel een heel stuk verbeterd vergeleken met de eerste foto ervan.👍
+5
Kramer U800
@R Bouwmeesters Wat een verschil hé? Van de winter de rest van het plaatwerk nieuw maken. Dan is hij optisch en technisch weer goed.
+6
bob de bouwer
Prachtig mooie foto's en mooie uitleg
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @bob de bouwer:
mooie foto's en mooie uitleg

Ja, niet alleen de kwaliteit van Dirk's werk, maar ook de presentatie is 👌🏻.
+6
Mario-fransen
Het blijven 2 mooie machines 🤙🏻 en schitterende foto’s, beetje zwart wit en ze zouden de folder in kunnen.😉
Hopen dat ze beide een mooie plek in Panningen krijgen dat ik ze daar eens kan bewonderen.
+2
Kramer U800
@Mario-fransen Zoiets ? 😁

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Mario-fransen
@Kramer U800 haha nog 9 foto’s meer en je kunt een kalender maken van begin jaren 60😉
+2
Fendt_favorit
Prachtig!! Nemen jullie deze beide Kramers mee naar Panningen? Wij hebben iig ook weer ingeschreven.
+3
Kramer U800
@Fendt_favorit Jazeker, het plan is om met 2 Kramers aanwezig te zijn.
+1
Fendttrisixfan
Welk type deutz motor ligt hier in?
+2
Kramer U800
@Fendttrisixfan In bijde Kramers ligt een F6L712. Vanaf 04 / 1964 werd de F6L812 gemonteerd.
+1
Rondeutz06
Ik blijf het fantastische machines vinden en als alles volgens planning verloopt kom ik ze in panningen nog eens bekijken
Kramer U800
@Rondeutz06 Prima! Hopelijk tot dan!
+1
Niels_D
Prachtige machines! Vind de langere versie net wat mooier qua verhouding. Zijn allebei de kleuren groen origineel en afhankelijk van het bouwjaar oid?
+3
Kramer U800
@Niels_D Dankje Niels,

de kleurstelling is afhankelijk van hoe hij de fabriek verliet. Mijn U800 (de licht groene op de foto), is in exact deze kleur geleverd, namelijk patina groen RAL6000 oftewel Kramer grün, dit was de huisstijl kleur van het merk Kramer die ook hun tractoren in deze kleur leverde.

De donker groene Kramer is in de grondverf afgeleverd aan een bier fabriek in Wuppertal en die hebben hun machine zelf in de kleur gespoten. Dit was een hele harde kleur groen wat we onder 4 lagen verf vonden (bierflessen groen), mijn vader vond dat niet mooi en doet hem de kleur stelling geven die hij zelf mooi vind.

Je kon je Kramer zugmaschinen in elke RAL kleur krijgen die je wou of in het Kramer groen. Zweifarben lackierung was meerprijs.
+3
LuftDeutz
Prachtig👌🏻 Ben benieuwd hoe ze in het echt eruitzien. Hebben ons ook ingeschreven voor panningen dus dat moet helmaal goed komen👍🏼
+2
Kramer U800
@LuftDeutz Super, tot dan 👌🏽
+4
Towaberg
Wat een uniek duo! Geweldig om ze beiden in de familie te hebben. Wat een mooie foto’s je dan kunt maken 👌👌👌
+1
Kramer U800
@Towaberg Dankje Ward
Towaberg
@Kramer U800 jammer dat ik niet kan komen kijken in panningen 🥲🥲🥲
+1
Kramer U800
@Towaberg Dat is zonde, maar we hebben altijd de foto's en video's nog ! 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!