Foto van een Magirus-Deutz Maistruck in 1985 onder de pijp van een JD 5460 kneuzer.. Foto is geplaatst door Abarth500 op 10-07-2023 om 22:39:16, met 13 reacties.

Magirus-Deutz Maistruck

+5
Abarth500
Foto van een Magirus-Deutz Maistruck in 1985 onder de pijp van een JD 5460 kneuzer.
+5
wim-same
@Abarth500 maar als jij 33 jaar bent, heb jij dit niet mee gemaakt
+4
Abarth500
@wim-same Klopt indd. In mijn tijd was het een Newholland 2205 wat de scepter zwaaide. Maar daar zijn helaas geen beelden van.
+1
wim-same
@Abarth500 en meer beelden van de Magirus Deutz ?
+4
Abarth500
@wim-same ja daar is meer van

Reacties

+1
fresheliciouss
Echt een oersterke vrachtwagen.. je moest wel weten hoe te schakelen.. dubbel ontkoppelen, tussengas was standaard.. of je kon terug helemaal opnieuw beginnen 😁
+1
Abarth500
@fresheliciouss dat hadden de ginafjes ook
roscho
@fresheliciouss Dat dubbel koppelen duurde in het land te lang, dan stond je al weer stil. Je moet daarbij nl. wachten met inschakelen tot de motor in toeren is gezakt. Zo'n Deutz gilt nog wel even door en in die tijd stond je al weer stil.
Voordeel van deze bakken was wel dat, als je eenmaal op de weg in beweging was, je het schakelen verder zonder koppeling kon doen. Als je maar wat speelde met je gaspedaal.
fresheliciouss
@roscho wij reden niet op het land maar als grondkipper.. dus van dat schakelen had ik dan geen last, maar ik begrijp zeker wat je bedoelt.. zo met het gas spelen heb ik nog nooit geprobeerd.. met oude personenauto's heb ik dat wel eens gedaan.. 😄
+1
wim-same
@roscho scakelen moest je leren. bij heel veel weerstand ook niet dubbel klussen, maar juis heel snel schakelen. Maar je moest wel even oefenen hoor. ha ha
+1
roscho
@wim-same Ik heb nog in militaire dienst gezeten en ik heb daar idd. les in gehad van een korporaal-rij-instructeur en een YA328. Vooral op een zandweg de heuvel op lukte het meestal niet om op te schakelen, de snelheid van de auto liep dan sneller terug als het toerental. Tegen de tijd dat je in kon schakelen, stond je stil. Terugschakelen daarentegen moest bergopwaarts juist heel snel.
Ik weet nog dat die korporaal naast me zat te vloeken en met een stok knetterhard op de motorkap sloeg om het koppelingsritme aan te geven.
En ik weet ook nog dat een kameraad van mij terugschakelde zonder succes en de korporaal riep "tussengas, meer tussengas!". Tot we bulderend van het lachen met loeiende motor en krakende bak stil stonden en mijn kameraad eindelijk door kreeg dat hij er vies tussengenomen was.
PieterA
@roscho Dat op de weg schakelen zinder koppelen kan toch met iedere versnellingsbak?
+1
roscho
Quote Reactie van @PieterA:
kan toch met iedere versnellingsbak

De huidige versnellingsbakken draaien sneller. Dan kan er meer vermogen overgebracht worden zonder dat de bak groter moest zijn. Bij snel draaiende bakken is het moeilijker omdat je nóg preciezer het toerental moet regelen. Bovendien zijn ze meestal lichter uitgevoerd. Nette schakelhandelingen kunnen ze wel aan, maar als het wat ruwer gaat, zijn ze zo stuk. Het best gaat het bij oude, "lompe" bakken waar zowel de motor als de bak lage toerentallen draait.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Magirus-Deutz Maistruck en hebben de trefwoorden johndeere , mais hakselen en maisoogst geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!