Volvo EWR 150E
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Volvo EWR 150E ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
2.5 km fietspad uitgraven,
Morgen de laatste 40 meter en dan gaan we over op puin erin werken.
Reacties
(klik om te vergroten)
De omgeving is er zeker mooi! Dit is aan de rand van landgoed de Utrecht in een gebied wat van oudsher Tulder heet.( een stuk terug aan de verharde weg, net over de grens in België staat een camping met de naam Tulderheyde en een bij Nederlanders geliefd café restaurant denk "het jachthuis".
Links van mij ligt weer de Roovertsche Heide en landgoed Gorp en Roovert( grotendeels van Textielfabrikant Havep die er ook midden in de bossen een giga akkerbouw en daarnaast melkveebedrijf met + 350 koeien alsk het goed heb hebben). Dwars door dat landgoed loopt ook een deels verharde( geasfalteerde) maar grotendeels semi verharde pad naar buurdorp Poppel.
Vooral die pad wordt gretig gebruik van gemaakt door mensen van beide zeiden van de grens en hadden enkele politieke partijen enkele jaren geleden de wens hem te asfalteren, het puin lag er toch al, om zo van de dure jaarlijkse onderhoudskosten af te komen en hem ook begaanbaarder te maken maar die linkse partij heeft dat samen met wat natuur en cultuurhistorische clubjes tegen gehouden. Zou een historische pad zijn enz( beetje het zelfde geneuzel als wat jaren terug in Zundert met Vincent van Gogh. Omdat die daar wat is het? 500 jaar geleden? ooit overheen zou hebben gelopen mocht die ook niet verhard worden).
Die pad en die van mijn foto zijn de enige 2 rechtstreekse verbindingen met België waar onze gemeente met 2 dorpen en heeeeeuuuul veel bos tegen aan grenst. Beide onverhard. De een semi verhard, ander puur zandpad. Deze laatste is bij een paar goeie buien onbegaanbaar en ligt een gasleiding onder. Tegen de genoemde camping staat een exportstation voor gas aan beide zeiden van de grens.
Door die gasleiding en de staat van de pad sluit Brabants landschap deze sinds een paar jaar iedere winter af voor( groot) verkeer( ipv gewoon te voorkomen dat die leiding geraakt kan worden en er een bak puin in te gooien). Er zou een andere optie zijn, die langere route die met een boog op die foto meer naar rechts ligt en volledig verhard is tot enerzijds het dorp en anderzijds de kruising die een stuk terug richting België ligt vanaf waar de pad wel geasfalteerd is al zit die aan Nederlandse kant wel vol gaten waaruit blijkt dat dat al enige tijd geleden( tientallen jaren) gedaan is, zij het niet dat Brabants landschap deze weg met stalen( zo natuurlijk zijn ze dan wel) slagbomen afgesloten heeft en op slot heeft gedaan.
Deze hebben ze tijdens de eerste afsluiting van de pad waar ik op fietste( vermoedelijk officieel nog afgesloten maar daar hebben vermoedelijk wat boeren die het omrijden kotsbeu waren een einde aan gemaakt) wel opengesteld maar omdat boeren en loonwerkers toen de weg afsneden door een zandpad die tussen die slagbomen uitkomt weer afgesloten.
Daar komt bij om het veel te lange verhaal nog langer te maken... op weer een andere, tevens veel te smalle weg anno 2023 die uitkomt in buurdorp Lage Mierde( gem. Reusel de Mierden) waar ook veel boeren en transporteurs/voerleveranciers gebruik van maakte is enkele jaren geleden eenzijdig op grondgebied van de genoemde buurgemeente door landgoedeigenaar ASR een wegversmalling gemaakt zonder overleg met onze gemeente( die daar woest over is en rechtzaak heeft lopen) waardoor hooguit een oude Fendt 300 serie op smalle bandjes om een voorbeeld te geven er net door kan maar je zelfs met een terreinwagen moet passen en meten om er door te komen.
Gevolg? Landbouw én vrachtverkeer naar België of andersom vanuit onze gemeente moet eerst kilometers verder rijden naar Lage Mierde om vervolgens weer terug de juiste kant in naar België te kunnen.
Reden? ASR vindt de weg te smal voor dergelijk verkeer en wil geen geld steken in verbreding of op zen minst een fietspad aan te leggen langs deze weg( die elders wel een door het landgoed loopt maar dit deel is niet toeristisch genoeg denk...).
Om het veel te lange verhaal af te sluiten: het is er zeker een mooie omgeving, bij beide paden. Dat zal niet veranderen met een asfalt laagje of desnoods gebakken klinkerweg met voldoende snelheidsremmende maatregelen maar mijn inziens dient anno 2023 ieder dorp met een groot grondgebied langs de grens waar mogelijk( dus als er wel al een pad ligt) een verharde weg naar het buitenlandse buurdorp te hebben. Een grensgemeente zonder verharde verbinding naar het buurland kan wat mij betreft echt niet meer. Zeker niet te bedenken dat deze paden al eeuwen voor die verbinding gebruikt worden en over/bij de bewuste pad een trambaan heeft gelegen( vandaar ook de naam die tot in het dorp doorloopt: "Oude trambaan").
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Een keer wat anders... normaal staat dat bordje rechts andersom.