650610 MAN bakwagens voor Koopman TransMission7 MAN TGL 12.190 BL 4x2 bakwagens3 MAN TGM 12.250 BL 4x2 bakwagens9 MAN TGX 18.430 BLS 4x2 trekkersKoopman TransMission neemt tien nieuwe MAN bakwagens in

MAN TGX 3rd generation

6506

10 MAN bakwagens voor Koopman TransMission
7 MAN TGL 12.190 BL 4x2 bakwagens
3 MAN TGM 12.250 BL 4x2 bakwagens
9 MAN TGX 18.430 BLS 4x2 trekkers
Koopman TransMission neemt tien nieuwe MAN bakwagens in gebruik, waaronder een TGL met een lichtgewicht opbouw. Daarnaast levert MAN-dealer Sommerauer Trucks ook nog negen 18.430 BLS 4x2 trekkers aan Koopman Cargo.

Koopman TransMission is onderdeel van de Koopman Logistics Group B.V. en is al jaren een trouwe MAN-klant van Sommerauer Trucks. Al sinds 1957 maken MAN-trucks deel uit van de vloot van Koopman en nu is de keuze wederom op MAN gevallen.

Koopman is actief in het transport van personenauto’s, 24-uurs distributie en general cargo. Voor Koopman Cargo zijn er negen MAN TGX 18.430 trekkers in opdracht gegeven met de ruime GM-cabine. Voor Koopman TransMission bestelde het bedrijf tien nieuwe bakwagens voor de distributie in zowel Noord- als Zuid-West Nederland.


Lichtgewicht opbouw
Eén van de nieuwe MAN TGL bakwagens is voorzien van een ultralichte opbouw van Karhof, de zogenaamde BesteBak XL Lightweight. Deze opbouw is gemaakt van composiet panelen van gerecyclede kunststoffen, waardoor het eigen gewicht zo’n 900 kilo lager is dan dat van een conventionele opbouw. Dat betekent dus bijna een ton meer laadvermogen. Een D’Hollandia 1,5 tons laadklep en een zijdeur met een ergonomische instap maken de opbouw compleet. En aan het eind van de levensduur is de gehele opbouw te recyclen en kan Karhof er weer een nieuwe laadbak van maken.

Daarmee zet Koopman twee belangrijke stappen in verduurzaming: tijdens het gebruik bespaart het bedrijf door het lage eigengewicht direct op brandstof en daarmee de uitstoot van schadelijke stoffen. En aan het eind van de levensduur heeft Koopman een truck die voor een groot deel weer recyclebaar is, in plaats van dat de plywood laadbak eindigt als chemisch afval.


Onderweg naar de transitie
Koopman koos voor de MAN TGL vanwege de transitie naar schonere binnenstedelijke distributie, omdat de onderneming in de steden uiteindelijk alleen nog maar met Zero Emissie voertuigen wil rijden. Daar zet het bedrijf al op in, maar dit is nog niet overal praktisch en financieel haalbaar. “Met deze stap optimaliseren we tevens het gebruik van onze dieselvoertuigen; hoe lichter het voertuig, hoe zuiniger en schoner. Daarnaast maakt de versimpeling van onze bakwagens (waarvoor we voorheen alleen gebruikmaakten van de zwaardere TGM 12.250) het mogelijk om de inzetduur te verkorten. Op deze manier kunnen ze eerder ruimte maken voor elektrische voertuigen als die straks volop beschikbaar zijn”, aldus General Manager Fleet & Facilities Wouter Renkema.

Voor de nieuwe MAN-trucks is een onderhouds- en reparatiecontract afgesloten met MAN-dealer Sommerauer Trucks. De eigen werkplaats van Koopman kan zich daardoor hoofdzakelijk toeleggen op het onderhoud van de vloot van Koopman Autotransport.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MAN TGX 3rd generation ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!