Foto van een Case 721 G (shovel) weer een volle week mest strooien. De meeste rancher up north zijn klaar, nu rondom huis bij de dairies bezig de komende 2 weken.

Case 721 G

+4
catfan55
Foto van een Case 721 G (shovel) weer een volle week mest strooien. De meeste rancher up north zijn klaar, nu rondom huis bij de dairies bezig de komende 2 weken.

Reacties

+9
catfan55
Nog wat actie foto’s. Wordt zo’n 20T / acre gestrooid (50T/ha) verse stal mest. De bunning strooiers maken mooi fijn werk, beginnen wel wat slijtage te tonen nu naar 3 seizoenen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Eite62
@catfan55 en waar moet ik aan denken als je het over slijtage hebt. Denk dat de Nederlandse loonwerkers er alleen maar van kunnen dromen hoeveel uren die wagens van jullie weg zijn.
casejxu
Quote Reactie van @Eite62:
hoeveel uren die wagens van jullie weg zijn

Kunt beter zeggen hoeveel tonnen p/j ze strooien👌
+4
catfan55
@Eite62 de vloer wordt wat dun in plekken en begint wat te golven, net als de walzen, beginnen behoorlijk slijtage te tonen. Onderstel moeten nieuwe pennen & bussen in voor het pendelen, moeten eigenlijk nieuwe banden onder
O N
@catfan55 Is dit stalen bodem of ertalon plaat ? (zie ik vaker op fotos van over de plas )
Opzich wel wat verzet dus vraag me af of andere wagens het langer zouden volhouden .

Mooi werk en mooi spreidbeeld wel !
catfan55
@O N nummer 1 & 2 hebben de standaard stalen bodem, nummer 3 heeft een plastic / poly liner. Met dus geen slijtage op de vloer. Maar dit is af fabriek wel een optie van 9000$

Kan er voor zo’n 2500$ een nieuwe bodem in lassen dus daarom toen de keuze gemaakt om het niet te doen
O N
@catfan55 Dus die slijten echt bijna niet op de bodem dan ? Hoe dik is zo een plaat dan ?

Andere slijtdelen vallen mee of is het beter van jong in te ruilen ?
+1
catfan55
@O N de poly vloer ligt op het metaal en is 3/4 inch dik, zo’n 20mm plusminus. We hebben het ook in al onze silage wagens liggen.

De vloer is wel te fixen. Voor 11-12k zitten er nieuwe BKT’s onder. Pennen en bussen is wel te doen, gewoon arbeidsintensief. De walzen kunnen nog wel even mee maar worden dunner op bepaalde plekken. 2 nieuwe walzen via Bunning is 28k voor een set. Zijn ook wel andere bedrijven die ze voor minder maken passend in de bunning. Zijn wel opties. Maar ze hebben ook een mooi beetje waarde nog nu voor verkoop/inruil. Je kunt het beide kanten op wel recht rekenen. Mochten we naar wat nieuws gaan kijken dan zou ik wel een slagje groter willen, trekkers kunnen het wel trekken. Stukje capaciteit verhoging en efficiëntie pakken.
rickboer blija
Quote Reactie van @catfan55:
Voor 11-12k zitten er nieuwe BKT’s onder.

Al eens geinformeerd naar carlisle silage banden? Bevallen ons tot nu toe super en zijn in nl goedkoper dan bkt
catfan55
@rickboer blija wij gebruiken ook wel Carlisl banden. Op de bunning zaten af fabriek alliance onder maar kunnen het gewicht & snelheid niet goed aan. Veel issues met die banden. Wissel ze nu langzaam uit met BKT wanneer er weer eentje klapt. Bunning levert ze nu ook op BKT. Voorheen Mitas maar dat was het zelfde probleem als Alliance. Ben iets huiverig om hier Carlisl onder te leggen om die reden.
+1
mdoornekamp
@catfan55 ik vind BKT wel hard slijten onder de combi dumper. Wij hebben nu ook Nokian CT . Dat zijn heavy duty banden speciaal voor dumpers. Dat bevalt wel goed. Mogen ook tot 6 bar
rickboer blija
Quote Reactie van @catfan55:
Ben iets huiverig om hier Carlisl onder te leggen om die reden.

Snap ik heel goed, wij hebben er toen wel voor gekozen omdat ze toch bijna 25% goedkoper waren dan bkt. Voor dat geld durfden wij die gok wel aan
Ruben-Wind
@rickboer blija ik heb nu leao en asenco voorbanden besteld voor 2 trekkers. Ben benieuwd hoe die zijn.
+1
rickboer blija
Quote Reactie van @Ruben-Wind:
Ben benieuwd hoe die zijn.

Als mensen dat soort banden niet proberen weet je ook niet hoe ze het volhouden.

Zo kwam eennpaar jaar geleden barlkey banden opeens omhoog, en die zullen vast in sommige situaties goed bevallen. Maar bij vrijwel alle grondverzet bedrijven in de buurt zijn ze weer verdwenen
+2
Ruben-Wind
@rickboer blija bkt was bijna een keer zo duur als leao. Trekker waar ze op komen draait nog geen 50 uur per jaar dus zullen wel poosje goed blijven 😜
PieterA
@Ruben-Wind Ik had eens nieuwe chinese banden onder een wagen en die waren toch binnen een dag compleet versleten.
T60401
@PieterA Heb hier een set ling long maar die hebben ook een korte levensduur. Of ze nauw hard slijten of dat ze gewoon met te weinig profiel worden gemaakt ben ik nog niet aan uit. heb ook bkt onder de opraapwagen maar die zie je gewoon kaal worden. Dat worden de volgende keer weer gewoon Vredestein.
catfan55
@T60401 vredestijn is hier nagenoeg niet aan te kopen in Canada, tenzij je ze zelf importeert
T60401
@catfan55 onder een trekker zou ik het ook niet doen. maar opraapwagen zijn maar simpele banjes. 15,5 R 17 of zo iets. Vredestein heeft daar bijna een vol rubber profiel waardoor een lange levensduur hebben tegenover de bkt s die maar wat ribbels op hebben.
catfan55
@Ruben-Wind wij hebben dit najaar Petlas banden onder de 8320R gelegd. So far so good 🤞🏻waren een derde van de prijs van Michelin, en dat waren de enige 2 opties die op voorraad waren in SK. Keuze was snel gemaakt dus.

Heb onder m’n 7280R rondom Alliance agristar 2’s, en nu voor op mn 7310R ook. Kijken hoe die zich houden. Lijkt tot dusver goed
johndeere6230
@rickboer blija

Die barkley’s slijten als de sodemieter als je veel op de weg zit en zijn vrij agressief in het grasland. Je hebt ook minder nok, voor op het bouwland nog niet zo’n gekke band misschien daarom
+1
rickboer blija
@johndeere6230 he zag ze hier als ze rond de 50% profiel zaten dat de wang begon te scheuren. En daarom lek gingen
O N
@catfan55 Die polyliner zie je hier niet , verbaast me wel enigzins als het zo goed blijkt te zijn .
Maar zijn dan ertalon strips op een staalbodem ook al geen tussenoplossing die voordelen van de 2 combineert ?

Alles is herstelbaar maar kost tijd en vaak ook wat geld , zeker bij oudere wagens word de vraag of het loont moelijker .

Maar in het algemeen wel tevreden over de bunning ?
catfan55
@O N deze wagens zijn nog geen 3 jaar oud. Kunnen nog niet echt van oud spreken 😂 De vloer slijt over de volle breedte.

Wel tevreden over de bunning, ik vind ze eigenlijk te klein en ze zijn vrij breed met de banden naast de bak. De las kwaliteit van de bak laat wel wat te wensen over, regelmatig scheuren aan het lassen. Heb zelf alle verlichting opnieuw gedaan van de stekker tot de lampen, en alle bedrading na het eerste voorjaar er mee strooien. Zulke dingetjes zijn wat frustrerend. Maar ze hebben het wel goed gedaan tot nu toe. Ze zijn ook vrij simpel
O N
@catfan55 Ik was meer op mijn eigen geval aan het denken qua oude wagens 😂 die is ook 3 maar met een nulletje derbij .
Met dei strips zou je het tapijt liften van de staalplaat moet toch wat slijtage schelen ?

Breedte lijkt me daar minder een ding dan hier ? 😂
Verlichting is frustrerend maar makkelijk vervang / herstelbaar
Al de rest bepaald de kwaliteit 😉
catfan55
@O N dat zou de ketting op tillen inderdaad, maar dat brengt weer mee gevolg mee dat er mest op de bodem blijft liggen. Deze tijd van het jaar zou de ketting vast vriezen. Dat werkt dus niet. Staal op staal of staan op poly vriest niet vast.

Op de weg is de breedte geen enkel probleem, soms achteruit de pens in door smalle gates wel. We hebben het geregeld dat we achteruit door een 12ft gate moeten, de strooier is 11ft 7 inch, heb je 5 inch over (12cm over)
+1
rickboer blija
Hoeveel uur heeft de 'nieuwe' shovel ondertussen gedraait?
+2
catfan55
@rickboer blija zo’n 600 uur nu dacht ik
+1
RVM
50 ton per hectare, dat kennen we hier niet meer
catfan55
@RVM we hebben van de week een klus gedaan waar 300ton/ha op ging. Stuk ontbost land wat ze weer willen farmen. Gaan ze aankomend zomer ingrepen met zo’n forestry mulcher. Complete feedlot leeg gestrooid op 18 hectare 😂
dat is wel heel extreem hoor. Maar 100 - 120 ton/ha doen we geregeld
rommert14
@catfan55 dan heb je toch nooit genoeg voor het hele areaal?
catfan55
@rommert14 hoe bedoel je?
rommert14
@catfan55 nou zoals ik het zeg 😜 als wij zoveel mest op een hectare zouden strooien als jullie krijgen lang niet alle hectares mest.
+2
catfan55
@rommert14 dat is ook nooit de bedoeling, we strooien vaak 1 of een paar percelen met een dikkere laag ipv alles met een flinter dun laagje. En dan ieder jaar de percelen die mest krijgen roteren
rommert14
@catfan55 gebruiken ze bij jullie ook kunstmest?
+2
catfan55
@rommert14 natuurlijk
PieterA
@catfan55 Doen we hier ook met vaste mest en compost. En drijfmest voor de aardappelen
+2
catfan55
@PieterA is ook qua strooi kosten veel efficiënter voor de klant om 1 perceel meer te doen als alles een beetje. Wij komen per uur dus hoe efficiënter we kunnen werken hoe beter voor de klant
PieterA
@catfan55 Dat is bij mij ook de hoofdreden. En dat je de bodem spaart.
mdoornekamp
Mooie plaatjes weer. Maken jullie veel gebruik van de gps
catfan55
@mdoornekamp altijd alles op GPS
+1
bluepower12
Mooi werk en geweldig voor de bodem 👍
MaxxuM4ever
Door de lange vorst periode is insporing en structuurschade nog niet zo’n issue zeker. Hier zijn de meeste strooiers op 22,5” of XS banden wel ingeruild op types waar banden van een 2m onder passen.
Kun je met deze bak inhoud een rondje strooien bij jullie? Ze lijken me wat klein voor jullie grote percelen namelijk
PieterA
@MaxxuM4ever Inderdaad, hier wordt zoiets ook niet meer nieuw verkocht.
+3
catfan55
@MaxxuM4ever zit zijn 650/55R26.5 banden. Maar net wat je zegt. Compaction is hier niet zo’n dingetje. Onze vrachtwagens met silage trailers hebben nog veel minder rubber

Nee rondje strooien wordt niks. Vaak een strooier leeg strooien op een baan, of halve baan/strooier. Of gewoon een X aantal ton/acre. Iedereen werkt op z’n eigen blok dus gewoon verder waar je gestopt was
O N
@MaxxuM4ever Dergelijke banden zie je hier toch continue onder kipper / silagewagens das toch hetzelfde ?
PieterA
@O N Onder nieuwe kippers zie je ze al een jaar of wat niet veel meer.
MaxxuM4ever
@O N daar is 30,5” toch ook de nieuwe standaard?
O N
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
Carlisl

Wel hier zie je toch nog vaak 22.5 en 26 , nieuwe wagens misschien maar dat duurt even hier me dat hier opvalt .
Ben ook niet zo overtuigd of dat altijd het grote voordeel is , hoge band rolt makkelijker maar omenduur word alles wel heel hoog !
+6
TTolner
Ik vind uw foto's en verhalen altijd een genot om te zien/lezen.
Ook altijd mooi materieel.
+4
catfan55
@TTolner dank je! Maar zeg maar gewoon “je” hoor, zo oud ben ik nog niet 😂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case 721 G ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!