Oeps hier ging even iets mis.Oorzaak is nog niet bekend maar dit word momenteel onderzocht bij het revisiebedrijf.

Ford 5610

+5
nhmonteur
Oeps hier ging even iets mis.
Oorzaak is nog niet bekend maar dit word momenteel onderzocht bij het revisiebedrijf.
cyrus-van-gelder
@nhmonteur Dit ziet er helaas niet goed uit!!! Hier kun je dus wel mee puzzelen, vast niet goed🤔🤔🤔

Reacties

+2
DANOONTJE POWERR
Dat zijn serieuze brokken. 😥
+1
nhmonteur
@DANOONTJE POWERR nou inderdaad. Net boven de eerste zuigerveer is de zuiger kapot gegaan.
+1
wilbertkw
Die is serieus kapot. Trekker veel uren?
+1
nhmonteur
@wilbertkw uhm nee, zeer weinig zelfs
+1
valmet6400power
@nhmonteur
Nieuwigheid dus? 😃
+1
nhmonteur
@valmet6400power wij denken verkeerde nieuwigheid.
+1
valmet6400power
@nhmonteur
In ieder geval is dit wel dure nieuwkoop!
+1
Fendt_favorit
Een gebroken klep als oorzaak?
+5
nhmonteur
@Fendt_favorit nee kleppen zijn allemaal goed.
We denken zelf dat er te kleine zuigers in het blok zitten. De andere 3 zuigers kon je vrij veel kantelen in de cilinders.
Het is een in de fabriek gereviseerd blok met zeer weinig uren.
Motor liep prachtig. Totdat hij echt een keer flink moest werken met deze schade tot gevolg
+1
verse koe
@nhmonteur misschien heet gelopen?
+2
contitour
@nhmonteur Ik heb ook nog even aan de zuigers gevoeld, leek wel een zuigerspeling van 1 millimeter ofzo. Ik denk ook dat er af fabriek te kleine zuigers zijn gemonteerd. Cilinders waren ook aan twee kanten helemaal glad en op de andere kanten zag je nog mooi de hoongroeven. Ben benieuwt wat het revisie bedrijf zegt.
caseboy
@contitour als de motor nog nie zoveel draaiuren heeft sinds die revisie is het wel apart als die aan 2 kanten al helemaal glad is, dan is er wel iets aan de hand.
+2
JD3010
Quote Reactie van @nhmonteur:
We denken zelf dat er te kleine zuigers in het blok zitten.

Daar waaren vroeger hele mooie boeken voor bij de dealer, daarin stond precies de maten in. 👌
+1
Oei, das nie best.......
+2
Hanomag22
Mooie kans om er een 7740 motor voor te hangen. Wel bijzondere schade en als je theorie klopt een bijzonder slechte prestatie van degene die het in elkaar gezet heeft.
cyrus-van-gelder
@Hanomag22 Dat dan weer wel. Je kunt er nu een betere motor voorhangen inderdaad. Maar bij revisie ga je er vanuit dat het goed is, en nu kost het weer geld / tijd. Andere motor( 7740) kost ook altijd weer tijd en geld. Jammer dit soort dingetjes 😒😒😒
+1
MaxxuM4ever
@Hanomag22 ik weet nog wel een mooie die momenteel bovenop een krakei staat. Ff door de 6000 uur dacht ik toen hij er op gekomen is en sindsdien Max 500 erbij gedraaid.
+1
Hanomag22
@MaxxuM4ever ik heb projectjes genoeg,…..
+1
brauheist
Als het alleen de zuiger is kom je er nog goed vanaf
+2
Welgerap52
Misschien goedkope imitatie gemonteerd, zuigerspelling boven is veel meer als onder, omdat de zuiger boven veel warmer wordt en als je dan gaat meten onder aan de zuiger dan klopt het vaak gewoon. ik ben benieuwd wat eruit komt?
gaituuth
Ben ook benieuwd wat de oorzaak is. Wel vreemd dit
@gaituuth Ja idd ik ben ook behoorlijk benieuwd
+1
Andre150
Volg
Steyr thomas
Beetje een stomme vraag, maar zitten je zuigers er wel goed in. Als je naar het verbrandingspatroon er op kijkt lijkt het net alsof ze over de kom heen spuiten. Of is je timing veel te vroeg geweest met een pissende verstuiver, met dit als gevolg?
Fendttrisixfan
@Steyr thomas ik zie het verband niet tussen slechte timing en pissende verstuiver 🤔
+1
@Fendttrisixfan ik zou het je wel uit kunnen leggen hoe dat dat zit
Fendttrisixfan
@kevin-van-eckendonk het is niet omdat je timing mis staat dat de verstuiver daardoor gaat pissen, heeft in mijn ogen niks met elkaar te maken
Welgerap52
@Fendttrisixfan het kan wel dat je zuiger heel warm wordt of kapot gaat als je een niet goed werkende verstuiver hebt .
@Welgerap52 ja klopt als er te veel brandstof in de cilinder komt zal deze warmer kunnen gaan lopen (dan moet het wel niet zo veel zijn dat het niet meer wil branden). Ook te vroege inspuiting is catastrofaal hierdoor wordt het smeerfilm op de zuigerwand weggespoeld en zal jouw zuiger ook veel warmer gaan lopen.
+1
@Fendttrisixfan nee dat klopt daardoor gaat je verstuiver niet gaan staan te pissen. Maar volgens mij wat hij bedoelt is dat door slechte verstuivers (waarbij deze lang na druppelen) en slechte timing te vroeg en te veel brandstof ingespoten wordt waardoor de betreffende cilinder veel warmer gaat lopen. Ik denk dat hij denkt dat er meerdere oorzaken kunnen zijn wat natuurlijk ook wel goed zou kunnen.
+1
Steyr thomas
@kevin-van-eckendonk juist jij snapt hem, dat zou een goede verklaring van deze kapotte zuiger kunnen zijn volgens mij
+2
@Steyr thomas leren wij ook op school wat voor gevolgen een defecte verstuiver of slechte timing kan hebben en vind dat zelf behoorlijk interessant. En ik denk zeker dat dit eventueel de oorzaak zou kunnen zijn.

En zo nu ik meer naar dit motorblok blijf kijken hoe meer ik vermoed dat de verbranding niet goed is geweest zie cilinder 2. Cilinder 2 heeft rare markeringen bovenaan de zuiger wat lijkt op hoge slijtage door kooltjes of dat de verstuiver op de rand van de zuiger of zuigerwand gespoten heeft. Ook zie je bij cilinder 1 net onder de rand waar het roet eindigt een vlek waar geen roet zit wat mij lijkt dat dit komt door een verstuiver die niet geweldig meer doet verstuiven. Ik ben wel nog geen motoren expert maar dit is wat ik zou vermoeden wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Tijdens het lopen van de motor merk je er eigenlijk niet veel van dat een verstuiver defect is of meerdere maar t kan wel behoorlijk grote gevolgen hebben voor een motorblok........

De enigste manier om te achterhalen of het een verstuiver probleem is is met een verstuiver tester. Timing kun je achterhalen door het timing mechanisme te openen en kijken of de timing markeringen allemaal goed staan (als deze überhaupt aanwezig zijn is namelijk geen zekerheid). Eerlijk gezegd als deze twee punten goed zijn zou ik eerlijk gezegd zo niet zo snel een op andere oorzaak kunnen komen.........

Pin me alsjeblieft nergens op vast ik ben nog niet afgestudeerd voor de opleiding automotive dus t kan dat ik eventueel een verkeerde kijk heb gehad en misschien iets over het hoofd gezien heb en misschien wel een volstrekt onjuiste conclusie heb gemaakt.
+8
nhmonteur
Even een kleine update over het motorblok.
We hebben de maten aangeleverd aan het revisie bedrijf. Dit om het zeker na te checken. Maar er blijken inderdaad niet goed passende zuigers in het blok te zitten. De speling tussen zuiger en cilinder is gewoon te groot.
Motorblok blijkt verder geen schade te hebben, dus word nu weer klaar genaakt met nieuwe goed passende onderdelen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!